Groene vijver

Helder water, groenwater, waterwaardes, etc. [leden]
Chan Nguyet
Lid FGF
Berichten: 226
Lid geworden op: 21-09-2012 00:31

Bericht door Chan Nguyet » 20-10-2012 11:12

FancyGoldfish schreef:Chan, een gezonde vis heeft geen pomp nodig. Wel goed water. Dat is het belangrijkste wat ze nodig hebben. Pomp is slechts een hulpmiddel. Groenwater is juist heel goed voor vissen.
Ok Dino.
Afgelopen zomer was hele stad zonder stroom bijna halve dagen, ik maak al zorgen om mijn vijver, ze zwemmen gewoon nog langzaam rond,
opgegeven moment gaan ze lucht happen denk ik.
Eigenlijk een pomp is niet alleen voor circulatie gebruik maar ook voor de filterbak.

Chan Nguyet
Lid FGF
Berichten: 226
Lid geworden op: 21-09-2012 00:31

Bericht door Chan Nguyet » 20-10-2012 11:19

ZSjonnie schreef:Groenwater is zweefalg.
Zweefalg werkt hetzelfde als planten.
Planten nemen overdag CO2 op, verbruiken de aanwezig N-stoffen (NH3/4, NO2 en NO3) in het water en geven O2 (zuurstof) af.
's Avonds nemen zij een beetje O2 op en geven zij een beetje CO2 af, op dat moment moet het water dus goed gecirculeerd worden (luchtpomp) om te voorkomen dat de vissen stikken. ---------------------- dus van uit deze conclusie, ipv een pom wordt lucht pompt


Als het water te donkergroen wordt bestaat de kans dat er te veel zuurstof wordt afgegeven en dan verbranden je vissen (oxygen burn).

Als het water te lichtgroen is bestaat de kans dat het niet alle NH3/4 op kan nemen en verbrand je de vissen (ammoniak verbranding).


Als het water niet voldoende gecirculeerd wordt bestaat de kans dat het alg onderin dood gaat en stikken je vissen. ------------- a ha, mischien bedoeld veel gemeente berichten dit problemen, zonder extra uitgelegd door niet voldoende circulatie.


Zo kan ik nog wel even doorgaan.. Maar dat kan je ook allemaal makkelijk zelf vinden als je gaat zoeken..
------------ ja ik had mischien te veel gehoord en goolge, op gegeven moment wist je niet meer welke oorzaak bij welk omstandigheden, even tijd om te zinken.

Chan Nguyet
Lid FGF
Berichten: 226
Lid geworden op: 21-09-2012 00:31

Bericht door Chan Nguyet » 29-10-2012 18:38

ZSjonnie

Mag ik wat vragen ? hoe was het van groene water terug naar zuivere water ? is er veel schoonmaak werk of duurt aantal maanden dat aquarium weer normaal te zien ( aantal keer water verversen ) ?

Wat ik van goolge begreep, groen water komt door de vijver direct in de zon staan en weinig schaduw planten. klopt he? vaak adviseert mens meer waterlelie planten zodat de oppervlakte goed bedekt wordt.

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 29-10-2012 20:43

Je mag altijd wat vragen :lol:

Bij mij ging het groene water heel snel weg toen ik een filter plaatste. Samen met een grote verversing was ik er binnen een week vanaf. Schoonmaken hoeft nauwelijks, omdat je de ruiten en bodem sowieso schoon moet houder bij groenwater.

Deels klopt het dat groen water voorkomt in vijvers die direct in de zon staan, maar het belangrijkste is dat er ammoniak aanwezig is waar deze algsoort door getriggerd wordt.
Als het filtersysteem dik in orde is, absoluut geen overbezetting en een goed verversbeleid, dan zou je groenwater theoretisch weg kunnen houden.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Chan Nguyet
Lid FGF
Berichten: 226
Lid geworden op: 21-09-2012 00:31

Bericht door Chan Nguyet » 29-10-2012 21:11

ZSjonnie schreef:Je mag altijd wat vragen :lol: ------------ alvast bedank.

Bij mij ging het groene water heel snel weg toen ik een filter plaatste. Samen met een grote verversing was ik er binnen een week vanaf. Schoonmaken hoeft nauwelijks, omdat je de ruiten en bodem sowieso schoon moet houder bij groenwater.

Deels klopt het dat groen water voorkomt in vijvers die direct in de zon staan, maar het belangrijkste is dat er ammoniak aanwezig is waar deze algsoort door getriggerd wordt.
Als het filtersysteem dik in orde is, absoluut geen overbezetting en een goed verversbeleid, dan zou je groenwater theoretisch weg kunnen houden.
Ik wil best een keer de groen aquarium uitproberen, vandaar van te voren informeren voorkomen allerlei narigheid later, stel dat groenalgen niet meer weg te krijgen .... now big probleem :D


Vroeger had ik mini vijver met waterlelie, geen pomp geen filter geen vissen, het water bleef hele jaar schoon, geen enkel spoor van algen te zien.

Ik vroeg mij af kunnen we gedeeltelijk groene water vanuit vijver zo maar in de aquarium mengen ?

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 29-10-2012 21:17

dat kan.
maar het is niet aan te raden om water wat in de buiten natuur is te mengen met vrij "steriel" aquariumwater.

beter is dan als je perse groen water wil toevoegen, dat zelf te kweken in een ander aquarium.

Chan Nguyet
Lid FGF
Berichten: 226
Lid geworden op: 21-09-2012 00:31

Bericht door Chan Nguyet » 29-10-2012 21:21

Rex Hunt schreef:dat kan.
maar het is niet aan te raden om water wat in de buiten natuur is te mengen met vrij "steriel" aquariumwater.

beter is dan als je perse groen water wil toevoegen, dat zelf te kweken in een ander aquarium.
ok Rex

Plaats reactie