Planaria en bloedzuigers schadelijk of hoort het er bij?

Helder water, groenwater, waterwaardes, etc. [leden]
Brian
Lid FGF
Berichten: 2350
Lid geworden op: 22-10-2011 21:31

Bericht door Brian » 08-11-2012 19:09

Flubenol kan je halen bij vrijwel iedere dierenarts aangezien dit ook gebruikt wordt bij paarden...enz
Wie oude kennis koestert en voortdurend nieuwe vergaart, mag een leraar van anderen zijn.

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 08-11-2012 19:11

Goudvissen kunnen hier iig slecht tegen.
Grondig schoonmaken kan ook. Maar je wel daarna weer alles opstarten.

Goud
Lid FGF
Berichten: 655
Lid geworden op: 26-01-2012 19:50

Bericht door Goud » 08-11-2012 19:13

Ik ken Flubenol inderdaad wel van de ontworming van huisdieren alleen zit dat dit een soort pasta in een spuit oid. Hoe los je dat op in water.
Weet iemand hoe je planten er na zo'n kuur aan toe zijn?

Overweeg om alles 'gewoon' in de kliko te gooien :(

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 08-11-2012 19:27

Ervaring met planten VS flubenol heb ik niet. Maar ik denk dat, dat wel meevalt.
Probeer anders praziquantel, pravistatine, tsuga of lernex. Niet voor je vissen maar om je bak wormvrij of zuigers vrij te maken.

Jij heb nu een middel wat voor honden of katten is. Maar je moet poedervorm hebben en flubenol 5%.
Normaal 5 gram per kuub. Nu er geen vissen erin zwemmen zou ik overdoseren.

Maar mijn advies zal zijn haal de vissen eruit. Zet ze in quarantaine en maak je bak gewoon schoon. Reinig je filter grondig.
Bloedzuigers kunnen best sterk zijn. Kom ook nogeens bij dat de eitjes na een aantal weken soms uitkomen. Dan kan je weer opnieuw beginnen.

vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Bericht door vissengek12 » 08-11-2012 19:39

Goud schreef:Ik ken Flubenol inderdaad wel van de ontworming van huisdieren alleen zit dat dit een soort pasta in een spuit oid. Hoe los je dat op in water.
Weet iemand hoe je planten er na zo'n kuur aan toe zijn?

Overweeg om alles 'gewoon' in de kliko te gooien :(
Nee niet doen.
Een hobby heeft ook weleens tegenslagen, hoort er allemaal bij..
Ik zou zeggen, volg het advies van Dino en de rest op. Maak je bak goed schoon en begin opnieuw...
Ik snap echt niet hoe ze in je bak komen..

Zijn het geen rode muggenlarve?...

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 08-11-2012 21:33

Ik zou zeggen laat je bak doordraaien en behandel hem met een flinke overdosis.
Ik heb het zelf wel eens in een garnalenbakje gebruikt en geen negatieve ervaringen wat betreft de planten.

Het helemaal opnieuw opstarten lijkt mij meer werk en je hebt alsnog het risico dat er eitjes achterblijven in filtermedia oid.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Goud
Lid FGF
Berichten: 655
Lid geworden op: 26-01-2012 19:50

Bericht door Goud » 09-11-2012 19:52

De Dactycid die ik heb gebruikt bevat Praziquantel. Moet het nog eenmaal doseren volgende week zaterdag.

Vandaag iemand gesproken met een vijver. Die begreep dat als je bloedzuigers had je je vijver leeg dient te halen, laten drogen, behandelen met Formalhyde en dan kalk strooien. Dus eigenlijk ook een helemaal nieuwe start. Klonk niet echt hoopgevend.

Ga denk ik sowieso morgen de hele bodem en planten eruit halen. Mocht het heel vies zijn wat ik aantref dan laat ik ze in de curver zitten. Heb 3 bosjes waterpest gehaald hebben ze in ieder geval iets. Misschien dat als ik de bak straks nogmaals met de Dacticid doe het dan wel helpt en de filters dan ook schoon zijn. Anders moet ik daar nieuw materiaal voor kopen wellicht.

Goud
Lid FGF
Berichten: 655
Lid geworden op: 26-01-2012 19:50

Bericht door Goud » 09-11-2012 19:55

Hoop trouwens niet dat ze ook in mijn tropische bak zitten. Wist niet dat ze ook eieren legden tot vandaag. Gebruik altijd dezelfde slangen en emmers (weet het stom maar ruimtegebrek) voor beide bakken.

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 09-11-2012 23:10

Ow sorry had het verkeerde getypt haha het zijn inderdaad bloedzuigers, bloedwormen is weer wat anders ;)

Flubenol kan geen kwaad voor de planten dat hebben wij ook al eens in flinke overdosis gebruikt. Zou schoonmaken met een kaliumpermanganaat ook niet helpen vraag ik me af?
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

Ute
Lid FGF
Berichten: 2682
Lid geworden op: 26-04-2012 21:56

Bericht door Ute » 09-11-2012 23:55

Kaliumpermanganaat is naar wat ik heb gelezen wel best naar spul toch? :P

Plaats reactie