Slakkenplaag

Helder water, groenwater, waterwaardes, etc. [leden]
ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 05-08-2012 17:12

@ Visje: Ik ben toch altijd serieus? :roll:
Maar dit is echt waar hoor.

Ik heb nooit dode vissen of raar gedrag gehad.
Maar volgens mij ging er in mijn 240L bak ook maar iets van 2ml per dag en direct in de inlaat.
Er is weinig nodig, maar het versnelt de opbouw van je bacteriecultuur.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Visje
Lid FGF
Berichten: 2913
Lid geworden op: 19-01-2012 21:35

Bericht door Visje » 05-08-2012 20:52

Hahaha! :lol:

*Blub... hic ... bluhup hic... blic... bulp, eh... blu..hic..bup*
Afbeelding

Irene
Lid FGF
Berichten: 1221
Lid geworden op: 24-01-2012 11:13

Bericht door Irene » 08-02-2013 14:34

Ik geef mijn eigen topic even een rotschop omhoog.

In de zomer had ik dus last van een slakkenplaag in mijn filter. Ik heb toen mijn hele filter incl slangen en buizen een paar keer met kokend water overgoten. En alle slakken + eitjes uit het filter en aquarium verwijderd. Helaas is dit niet gelukt, want mijn filter zit al weer weken vol met enorm veel slakken.
Nu meet ik de laatste tijd ook een vrij hoog nitraat. Zelfs met heel vaak verversen daalt het eigenlijk niet. Kunnen al die slakken in het filter ook veel nitraat produceren? Misschien ligt daar het probleem wel.
En nog meer tips om slakken te verwijderen hoor ik graag. Kokend water ga ik niet weer aan beginnen. Er hoeft maar 1 slakje achter te blijven in de bak, of 1 eitje en alles is weer terug. Plus het is een duur grapje, want de buizen kunnen niet tegen kokend water.
Maargoed, mijn main vraag is dus of al die slakken ook voor zo'n hoge nitraat waarde kunnen zorgen.

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 08-02-2013 14:53

Je kan een slak etende slak gaan proberen. Ben alleen de Latijnse benaming vergeten.
Nitrat komt ook uit de kraan moet je niet vergeten. Weet niet welk waarde je meet?

Ute
Lid FGF
Berichten: 2682
Lid geworden op: 26-04-2012 21:56

Bericht door Ute » 08-02-2013 14:57

Anatome Helena is een slaketende slak :)

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 08-02-2013 15:37

main vraag is dus of al die slakken ook voor zo'n hoge nitraat waarde kunnen zorgen.
ja.

en er zijn meerdere opties mogelijk voor het verwijderen.

- middeltjes. maar vaak gevaarlijk voor andere bewoners.
- alles uit laten drogen op de verwarming. (kost veel tijd en je hebt 2e filterset nodig)
- slakkenval


als ik me zo eens inleef in jou situatie gaat het nog lastig worden, want je hebt volgens mij geen mogelijkheden om of je vissen ergens anders in onder te brengen, of een complete 2e filterset staan. maar das ook weer lastig want dat bevat geen cultuur.

en een val of natuurlijke vijanden zie ik ook niet zitten want in de filter zit voldoende eten voor ze.

Irene
Lid FGF
Berichten: 1221
Lid geworden op: 24-01-2012 11:13

Bericht door Irene » 08-02-2013 20:09

Ze zitten ook voornamelijk in het filter. Om daar een anatome in te stoppen vind ik ook weer zowat. Er komt wel eens een verdwaald slakje in de bak die vervolgens weer eitjes legt daarin, helaas. Ik haal het altijd weg, maar ze zijn zo lastig te zien. Daarom heeft het filter helemaal uitkoken, schoonmaken, weghalen, ook geen zin, want dan blijft er wellicht 1 eitje achter in de bak en begint het drama weer vooraan. Een tweede filter heeft dus ook geen zin, want als er een eitje in dat filter komt zit die straks ook weer vol met slakken. De enige optie die ik nog kan bedenken is dat ik al het filtermateriaal weggooi, nieuwe buizen + slangen aan het filter. Rest van het filter compleet uitkoken. Vissen ergens anders onder brengen, bodem + planten + hout weggooien. Bak helemaal schoonmaken, paar dagen helemaal leeg laten zodat alles uitdroogt. Nieuwe bodem + hout + planten kaufen. Bak helemaal opnieuw indraaien en vissen terug. Maar dat wilde ik eigenlijk als laatste middel gebruiken gezien het geld en de tijd. :roll:

Andere waar ik nog aan dacht is elke dag het filter openmaken en alle slakken die ik vind eruit plukken. Ik weet alleen niet of dit wel zo goed is voor het filter om dat elke dag te doen. :? En dan moet ik ook nog eens tijd hebben daarvoor pff..

Andere tips zijn van harte welkom!

Evelien
Lid FGF
Berichten: 3376
Lid geworden op: 07-11-2011 11:45

Bericht door Evelien » 09-02-2013 16:40

Ik zou zeker daarvoor niet gans de bak leeg halen en heropstarten, dat lijkt me wat te gek hoor :wink:
Toen ik de eerste keer een van mijn filters open maakte zaten er ook een heleboel in en ik heb die er toen gewoon uit gehaald en de volgende keer waren er weer wat terug en die er dan ook weer uitgehaald en zo verder. Het zijn er nooit echt veel meer nu.

Irene
Lid FGF
Berichten: 1221
Lid geworden op: 24-01-2012 11:13

Bericht door Irene » 09-02-2013 16:43

Ja dat zou echt wel plan Z zijn hoor. :lol: Denk dat ik het ook maar op die manier ga doen zoals jij beschrijft. Stomme slakken ook. :?

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 09-02-2013 18:19

Ik heb een middel tegen wormen wat op natuurlijke basis is. We hebben het zelf nog nooit uitgetest dus weten niet goed wat het doet. Als je wil mag je het uittesten. Je mag me evt. Mailen.

Plaats reactie