Ervaringen groen water

Helder water, groenwater, waterwaardes, etc. [leden]
Kingyo
Lid FGF
Berichten: 517
Lid geworden op: 26-10-2011 20:36

Bericht door Kingyo » 21-11-2011 17:04

Ja, kan me voorstellen dat je dan stopt.


Klopt inderdaad, schijnt wengroei te stimuleren, er zitten veel proteïnen in algen.

Maar, zover ik weet alleen als de vis het in zich heeft om wen te groeien.


Ik wil het groene water voornamelijk doen voor mijn Ranchu en Oranda.
Afbeelding

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 21-11-2011 20:10

Mijn 2 Ryukins en fantail hadden na de korte groenwater periode toch duidelijk meer kopgroei..
Groene zweefalg schijnt voor zeker 40% uit de proteïne te bestaan die kopgroei stimuleert.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 22-11-2011 00:23

Op zich is de werking en het principe van groenwater redelijk eenvoudig en ik ben na me ingelezen te hebben van mening dat de risico's redelijk meevallen.

PH fluctuaties gedurende de dag/ nacht als gevolg van CO2 verschillen schijnen niet aantoonbaar effect te hebben op de vissen aangezien deze geleidelijk op- en aflopen. Zuurstofniveau moet s'nachts op peil gehouden worden als gevolg van zuurstof consumptie van de algen. Gas-bubble disease is weleens waargenomen.. maar dit risico is eenvoudig weg te nemen door middel van een luchtpomp die zuurstofoverschot in het water afvloeit. En je moet de kleur goed in de gaten houden.. als het van groen naar bruin verkleurt weet je dat je moet verversen.


Hoe heb jij het groenwater gekweekt ZSjonnie? Met vis? Met kunstlicht/ zonlicht?

Wij overwegen het hier al een tijdje om ons zorgen-Oranda'tje op groenwater te zetten in de qbak

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 22-11-2011 00:27

Als je groenwater bruin kleurt dan heb je zieke vissen...
Groenwater moet je verversen (80-90%) zodra je de vissen niet meer ziet na 10cm.
De een doet het iets eerder, de ander iets later. Scheelt per voorkeur.

Ik heb mijn groenwater buiten gekweekt met zonlicht zonder vis.

Ik kan het je afraden om die Oranda op groenwater te zetten.
Ik zag hier duidelijk dat Guppie veel meer balans problemen had in groenwater.
Naar mijn idee werd dat veroorzaakt door de lagere pH-waardes.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 22-11-2011 00:29

Sanne schreef:je ziet je vissen niet meer zwemmen en ongelukjes zijn dan snel gebeurd
Het werkt ook de andere kant op.. de vissen zijn in een omgeving waarin ze weinig zien behoorlijk stressvrij..

Ik heb hier in de vijver een algenbloei gehad toen deze net een maand draaide.. het water was net groene erwtensoep.. ik denk dat het effect op de vissen hiervan redelijk vergelijkbaar is.

Albert-Jan voor en na de algenbloei (zit 7 weken tussen de foto's)
Afbeelding
Afbeelding

Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 22-11-2011 00:30

ZSjonnie schreef:Als je groenwater bruin kleurt dan heb je zieke vissen...
Groenwater moet je verversen (80-90%) zodra je de vissen niet meer ziet na 10cm.
De een doet het iets eerder, de ander iets later. Scheelt per voorkeur.

Ik heb mijn groenwater buiten gekweekt met zonlicht zonder vis.

Ik kan het je afraden om die Oranda op groenwater te zetten.
Ik zag hier duidelijk dat Guppie veel meer balans problemen had in groenwater.
Naar mijn idee werd dat veroorzaakt door de lagere pH-waardes.
We zijn een beetje ten einde raad wat we met die Oranda aanmoeten

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 22-11-2011 00:39

Misschien een idee om deze op 20cm te zetten met een wat hogere pH en KH waarde en eventueel wat zout?
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Kingyo
Lid FGF
Berichten: 517
Lid geworden op: 26-10-2011 20:36

Bericht door Kingyo » 22-11-2011 01:02

Bruin water is inderdaad een teken van zieke vis(sen). Dat het bruin kleurt heeft ook zo zijn voordelen, word je netjes gealarmeerd.


Ben het met Ferry eens dat de risico's meevallen, als je overal rekening mee houd is groen water prima te doen.
Enigste nadeel voor de gezondheid van je vis is oxygen burn, en dat ligt maar net aan de persoon hoe die het onderhoud.


Over de ph waarden die fluctueren, schijnt te helpen als je een pomp dag en nacht aan houd, ben sowieso van het dag en nacht aanhouden, op die manier heb je minder kans op de inmiddels infamous oxygen burn.


Nog een nadeel (naast oxygen burn) is dat je je vissen niet kunt zien, en zo je vissen minder goed kunt observeren i.v.m. problemen zoals bijv. bij guppie.
Afbeelding

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 22-11-2011 01:47

Het water zal niet altijd bruin kleuren.
Dat is mij wel duidelijk geworden door het rottend kuit bij Guppie en dus een bacteriële infectie, maar het water bleef groen.
Het kan dus slechts als indicatie dienen.
Het nadeel als het bruin kleurt is dat je dan meteen helemaal opnieuw kan beginnen.

Een paar nadelen:
- Oxygen burn (zoals al genoemd)
- Slechte waterkwaliteit doordat het groenwater zijn werk niet zo goed doet als verwacht.
- Rottend materiaal wat op de bodem achter kan blijven omdat je het niet ziet.
- Kopgroei bij varianten waarbij je het niet wilt.
- In verhouding 2,5x zoveel water per vis nodig. (zodat het groenwater de afvalstoffen kan verwerken)
- Uitstel van onderhoud is onmogelijk.
- Voer met pro-biotics kan niet meer gebruikt worden -> Dag hikari, dag A-plus.
- Kans op inklappende vinnen.
- Stimuleert het rode pigment, wat je bij bijvoorbeeld zwarte vissen niet wilt.

En dat is alleen wat nu zo snel even in mij opkomt..
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Kingyo
Lid FGF
Berichten: 517
Lid geworden op: 26-10-2011 20:36

Bericht door Kingyo » 22-11-2011 08:48

Zoals ik al zei, enigste directe nadeel, dat er is voor de vis zijn gezondheid is oxygen burn. Zelfs dat is snel verholpen door goed op te letten, en op tijd te handelen.

Vind alle andere nadelen kwestie van onderhoud, of een kleine aanpassing van werkwijze.


Kans op inklappende vinnen hoor ik voor het eerst trouwens, heb je een bron voor me.
Afbeelding

Plaats reactie