Biologisch evenwicht, balans in je bak 2

Helder water, groenwater, waterwaardes, etc. [leden]
astrid j
Lid FGF
Berichten: 722
Lid geworden op: 31-10-2011 08:00

Biologisch evenwicht, balans in je bak 2

Bericht door astrid j » 22-04-2012 20:35

Mensen even nog 1 opmerking, alles wat ik ooit gepost heb op een ander forum, waar de helft van hier ook zit, zijn allen openbaar, ik schaam me nergens voor wat ik geschreven heb, maar je moet het wel in het hele verhaal lezen, alleen maar losse fragmenten is een uit z'n verband gerukt verhaal.
Dus Frost, je mag alles openbaar maken wat ik ooit gepost heb, want het staat al openbaar voor iedereen te lezen, maar ruk het dan niet uit z'n verband, met modder gooien is zo goedkoop!
Ik heb idd nooit een vis met zwemblaasproblemen gered Frost, ook niet met gigantische waterwissels,

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 22-04-2012 21:12

Astrid, ik heb je pb tje gehad. Ik heb nu weinig tijd. Moet namelijk veel regelen voor allerlei beurzen.
Ik vraag je vriendelijk om tot die tijd niet meer te reageren betreft deze issue. Dat maakt de sfeer alleen maar erger.
Dit heb ik ook onze mods gevraagd. Laten we eerst dit bekoelen en vooruit kijke naar de toekomst.

astrid j
Lid FGF
Berichten: 722
Lid geworden op: 31-10-2011 08:00

Bericht door astrid j » 22-04-2012 21:35

Is goed! :wink:

Rietje
Lid FGF
Berichten: 1832
Lid geworden op: 07-11-2011 15:34

Bericht door Rietje » 22-04-2012 21:52

jongens jongens... wat is dit toch allemaal. We zijn vrijwel allemaal volwassen. Laten we hier dan ook volwassen naar kijken.

Over je experiment astridj, ik ben zeer benieuwd naar je bevindingen op langere termijn. Momenteel kan je nog weinig constateren namelijk... Ook heb je geen tegenoverstaand project om verschillen aan te tonen. Iedereen is vrij om op zijn eigen manier de hobby uit te oefenen? Maar denk niet dat je er aan ontkomt dat anderen proberen je met hun (in hun ogen) betere ervaringen te overtuigen tot een ander beleid.

Mijn tip aan iedereen: Sta open voor alles, kies wat het beste bij je past MAAR houdt ten allen tijde de gezondheid van je dieren in het oog, dit is je verantwoordelijkheid geworden na aanschaf!
Afbeelding

Visje
Lid FGF
Berichten: 2913
Lid geworden op: 19-01-2012 21:35

Bericht door Visje » 22-04-2012 22:16

Amen, Rietje :wink:

Iglo
Lid FGF
Berichten: 270
Lid geworden op: 11-02-2012 14:21

Bericht door Iglo » 22-04-2012 22:34

WTH?

Ben even paar weken te druk om te volgen, lees ik nu pas dit alles. Zoals ik eerder al zei, er is niks mis met beschaafd debatteren. Maar hou het dan ook beschaafd. Heel de tijd dat gesteek onder water van lid naar moderator en weer terug. Het slaat echt helemaal nergens op.

De regels die dit forum hanteert zijn overigens allang verlopen, gezien er in het buitenland veel meer liters per vis worden geadviseerd. Ook is er volgens mij bekend dat verschillende soorten verschillende liters nodig hebben. Laat zeggen Ryukin, 500 liter per vis. En ja, de meningen zijn er over verdeeld, maar dat is dan nog geen reden om mensen die het anders willen proberen dusdanig af te bekken, dat ze vervolgens gekwetst weglopen.

Ik ben er hartstikke voor dat Astrid het op haar manier doet. Mocht het niet blijken te werken, dan staat het hier dus zwart op wit. Mocht het wel blijken te werken, dan getuigt dat alleen maar dat ik schaapachtig bezig ben door de grote menigte te volgen.

Ja ik baseer ook dingen op eigen ervaringen. En eigen ervaringen kun je enkel op doen door dingen te proberen. Ja het is misschien niet goed voor de vissen, maar als 50 liter per vis al verouderde informatie is.... Iedereen heeft dus een eigen methode.

Ook ik deel de mening van de leden die de gezette toon onprettig vinden. Maar goed, als het forum daar bekend om wilt staan, wie ben ik dan om ze in de weg te staan. Als het zo moet, dan heb ook ik geen zin meer om nog ergens op te reageren of om ergens aan mee te doen.
Afbeelding

Matzu
Lid FGF
Berichten: 459
Lid geworden op: 06-02-2012 20:22

Bericht door Matzu » 22-04-2012 22:38

Prima als jullie blijven reageren en dat iedereen z'n woordje doet, MAAR dan blijft dit topic aangewakkerd. 't is gebeurd, zegjes zijn gedaan, life goes on he !

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 22-04-2012 23:24

Precies.... Zand erover. Iedereen maakt fouten. Zo ook mods, ik, leden, beheer. Behalve God.

Laten we weer naar de toekomst kijken en niet telkens oude koeien uit de sloot halen. Maar we moeten niet iets verkondigen waaruit nog geen duidelijke voordelen te behalen zijn. Eigen ervaring prima, maar verkondig dit niet als leidraad of meteen als heilig. Vb. vergroeingen kan je niet binnen 2 of 3 jaar merken of zien. En hoe zit het met de kweek van vissen met weinig waterwissels? En voelen zei zich lekker zonder vers water. Hoe zit het met de feromonen? En ook de bacteriën druk. De groei curve. De kleur evolutie. Hoe zit het met de welzijn van de vis?

Ik zal zeggen, ga eens praten met een echte expert die ook wedstrijd vissen opkweekt of nakweekt. Tuurlijk zijn er meerdere wegen naar Rome. Maar de vraag is altijd wat is de makkelijkste weg of de beste weg? Er zijn in loop van 2000 jaar al verschillende leefmethodes ontwikkeld voor goudvissen. Als er een methode is om al bovengenoemde punten te doorbreken dan was dat in de afgelopen jaren allang gebeurt. Experts, kwekers, wedstrijdviskwekers hanteren niks voor niks min. 50 liter per vis. Dit is een leidraad dat erkent is bij allerlei flora's, kwekers ed. Met alle respect als 2 of 3 van onze forumleden beweren dat het met wat minder verversen of kinders liters kan is dat dan meteen de leidraad?

Eerlijk gezegd hanteer ik zelf ook te weinig liters per vis. Vissen die niet snel verkocht worden kunnen soms vergroeien hebben helaas. Als ik dat merk schenk ik vaak deze vissen aan iemand. Er is bv een bejaarde huis met een groot vijver. Vaak gaan deze vissen daar naar toe. Dus vertel mij niets over te weinig liters. De eerst maanden of zelfs jaren merk je misschien weinig. Maar als je het merkt ben je vaak telaat. Vb vissen Kaman. Dat was maar 3 a 4 maanden. Het is dus zaak dat jonge hobbyisten het dus goed doen. Nogmaals experimenten ok, maar verkondig dit niet als leidraad of als de nieuwe methode. Dit is eigenlijk wat ik ervan vind. Ik als beheerder van deze forum heeft ook als plicht dat de forum zo zuiver mogelijk is qua info. Discussie mag altijd. Maar het is ook soms menselijk dat mensen te hevig kunnen zijn in schrijftaal. Daar moeten we niet heletijd over gaan lullen. Dat komt niet ten goede aan de sfeer. Het is gebeurt maar het moet ook voorbij zijn.

Graag wil ik iedereen verzoeken om ontopic te gaan en vooral verder te discussiëren in gezonde beleving. Tenslotte is dit hobby. En hobby moet gewoon leuk blijven.

Ik zal vragen aan 1 van de mods om een aantal berichten te verwijderen die niets met de topic te maken hebben als jullie dit ok vinden. Mocht je hierin niet kunnen vinden mag je mij pb en. Maar reageer niet op deze topic hierover. Dat komt namelijk niet ten goede van de sfeer.

Wij zien dit meer als een leermoment voor in het vervolg. In het vervolg zullen wij dit ook heel anders aanpakken. Ik hoop dat jullie allen hiermee kunnen vinden wat ik geschreven heb binnen een enkele minuten.

Dino

Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 23-04-2012 09:55

Zo, ik heb een aardige discussie gemist zie ik!

Ik ben van mening dat wij in de relatief kleine bakken waarin wij de vissen houden niet zonder regelmatige en flinke waterwissels kunnen. Zeker als er minder dan 50 liter per vis gehanteerd word. Ik heb dit zelf aan den lijve ondervonden toen ik nog een stuk of 8 vissen hield bij +/- 30 liter per vis. Dit hou je gewoon niet lang goed.. en ik had een volle plantenbak.
Ik hou nu in mijn 600L binnenbak 70/80 liter per vis aan en dit draait zeker beter. Ook ververs ik hier iets minder in de laatste 2 maanden moet ik eerlijk toegeven. Ik ververs 1x per week 30% en de week erop 60%.

Om de vissen gezond te houden en zeker op de lange termijn, ontkomen we niet aan verversingen in onze aquaria. Een kringloop creeren is gewoon bijna onmogelijk. Een aquarium kan je dan ook zeker niet vergelijken met een vijver met beplanting en of plantenfilter, (draad)alg, allerlei microorganismen, etc. waar een volledige kringloop wel mogelijk is mits deze vijver niet overbevolkt is.


Waar ik het overigens zeker met Astrid over eens ben is dat grote waterwissels ook problemen kunnen veroorzaken MITS niet goed uitgevoerd. Zomaar klakkeloos 2x per week grote hoeveelheden water wisselen kunnen zeker problemen opleveren als er niet goed op de temperatuur wordt gelet. Ik denk dat temp. schokken een zwaar onderschat risico zijn voor onze vissen.. en wellicht wel de basis voor stress, ontvankelijkheid voor bacteriele infecties, etc.

Voor de rest mensen.. have a break :)
Afbeelding

martijn260176
Lid FGF
Berichten: 708
Lid geworden op: 18-11-2011 21:11

Bericht door martijn260176 » 23-04-2012 12:56

Lekkerrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr :lol: :lol: .
Wie een kuil graaft voor een ander, heeft zijn eigen vijver al af.

Plaats reactie