mijn persoonlijke mening/constatering over de 50 liter regel

Helder water, groenwater, waterwaardes, etc. [leden]
Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

mijn persoonlijke mening/constatering over de 50 liter regel

Bericht door Rex Hunt » 22-06-2012 20:47

Ik ga proberen uit te leggen waarom ik als persoon die de hobby goed uit denkt te voeren
de 50 liter regel per vis ook aan de krappe kant vind. [Lees veels te weinig.]
Er komt een kanttekening bij, want dit alle komt voort puur uit eigen ervaring. Ik heb een
Juwelbak van 80x40x30. Dat is 96 liter bruto. Inclusief de inhoud van het buitenfilter
kom ik precies op 100 liter. 50 liter per vis. Of mijn conclusies ook gelden voor grotere aquariums
weet ik niet. Simpelweg omdat ik daar nog geen ervaring mee heb. Maar in theorie zal het hetzelfde
werken als bij 200 liter en 4 vissen, 400 liter en 8 vissen en zo voort.

Mooi, hier gaan we dan:

Als eerste zijn mijn bevindingen ook gebaseerd op mijn eigen vissen.
2 Demekins, een oranje man die naar mijn mening volwassen is. Z'n leeftijd is rond de 4.
Verder bezit ik een jonge demekin van ongeveer 1,5 jaar oud. Toen ik m kocht in de week voor augustus 2011
was het echt nog een mini visje.


Later in dit stuk zul je begrijpen dat heel dit verhaal eigenlijk voort komt door de groei
van deze totaal veranderde panda demekin.


Goed, toen ik eenmaal begreep wat het sluierstaart gebeuren een beetje inhield ben ik gaan meten.
Heel veel meten. Eerst maar eens de normale routine optimaliseren. Uit de waarden bleek met mijn voerbeleid
en de uitstoot c.q zuurstofverbruik al gauw uitkwam op 3 keer per week water wisselen. Ongeveer 50%
per keer. Vooral amoniak stijgt heel gauw. Veel mensen weten dit niet maar die kan al een dodelijke
piek geven na 4 dagen in verkeerde omstandigheden. En dan zijn zuurstofgehalte, -of een gebrek daaraan-
en temperatuursstijging de hoofdoorzaken.
Dit verhaal over die stijgingen heb ik al eens in een artikel uitgelegd,vandaar dat ik er nu niet dieper op in ga.

Toen ik dat onder de knie had, -en dat bleek ook uit de perfecte waarden- ben ik gaan experimenteren
met voer. De hoeveelheid, maar ook het aangeboden tijdsstip. Toen kwam voor mij al een grote schok, want
de hoeveelheid voer loopt evenredig mee met bepaalde waarden. Als ik meer voerde vervuilde het water dubbel
zo hard. Dus mijn stabiele bak was totaal om zeep geholpen. Dit klinkt allemaal heel logisch en dat is het ook
maar veel mensen denken daar niet bij na. Dit leerde mij al gauw een belangrijk ding in de rubriek algemene wijsheid.
hoe groter de vis word des te meer voedsel neemt ie tot zich. Ook al een logisch iets. Let dus op wat je doet met voer.

Maar nu komt het, normaal gesproken meten mensen niet veel, en hebben dit dus niet in de gaten. Die vissen groeien,verbruiken,
en stoten steeds meer uit. Ik quote nu een stukje uit een conclusie van jan B:
Wisten jullie dat elke verdubbeling in lichaamslengte een vermenigvuldiging geeft van 8x lichaamsmassa.
8x lichaamsmassa > 8x meer zuurstofopname > 8x meer ammoniakproductie.
Helaas groeit die 50 liter niet mee.
Fase I.

Nu gaan we even kijken naar mijn kleinere vis, die ook - als dat kon- luistert naar de naam Kleintje.
Toen mijn moor overleed leek mijn bak zich anders te gaan gedragen. Zowel visueel als dat ik gewoon
aanvoelde dat het anders ging. Ook de geur speelde een rol. niet van die vis, het water.
Na weken meten leerde ik het volgende weer:
De waarden werden veranderd door het overlijden van een behoorlijke vis, Immers de kleine was nog maar een cm of
4. De intervallen van voeren en verversen konden weer versoepeld worden.

Echter na een tijdje zag ik aan de reactie van de vissen dat er weer wat begon te veranderen.
Kleintje groeit! En niet zn beetje ook. Nu, dik 11 maanden na aanschaf is ze in lengte en omvang
2 keer zo groot geworden als dat ze was.
Ik schat ze nu op ongeveer 2/3 van Henk zn totale omvang.
Dus ik weer gaan testen, en nog eens testen.
Toen dingen weer wat duidelijker werden heb ik het voer en verversingsbeleid aangepast.

helaas groeit die 50 liter niet mee.
Fase II.


Nu, de laatste 2 maanden loopt het weer de spuigaten uit.
Ze stoten samen zoveel uit dat ik elke andere dag 60 tot 90% ververs. Afhankelijk van de extra's die ik ze voer.
Want echt, al het andere aangeboden voer, -kaas fruit rijst aardappel en weet ik wat je ze allemaal geeft-
wat langer als 2,5 uur in je water ligt verpest je waarden in een enorm tempo. Temperatuursschommelingen doen
daar nog een schepje bij. Evenals hogere waarden van PH GH en KH.
Hikari en vooral Aplus doen daar gelukkig een stuk langer over.
Vandaar meteen de tip om AL het overtollige voer na 10 minuten gewoon te verwijderen. Niet denken van "ja het zal wel",
Neen, gewoon doen. Je maakt je water er blij van.
Anywayz, Kleintje moet nog minstens 2 volle jaren groeien. Daarbij zal het verbruik en de uitstoot nog drastisch stijgen,
en op de laatste plaats zal Kleintje Henk voorbij gaan in lengte en omvang.


Helaas groeit die 50 liter niet mee.
Fase III.

Dan krijgen we het begrip zomer nog. Wat evenredig is aan het warmer worden van je aquarium water. Teminste als je geen
koeler gebruikt.
Al het voorgaande wat ik verteld heb mee in acht nemend, snap je al dat het haast onmogelijk word om met die 2 vissen
op 100 liter de waarden op nul te houden. Zeker als je niet oplet en het water 25 graden aantikt, -of erger- nog warmer.
Want dan is die amoniakwaarde van 0.1 op maandag, donderdag al 0,5. Daar hoef je helemaal niks voor te doen. Let wel op
dat dit volgens een eerdere quote oploopt zonder de extra uitstoot! Je hebt onbewust een hele grote amoniak-explosie in je bak.
Gratis en voor niks.
Gelukkig ververs ik om de andere dag dus niks aan het handje zeg je.
Nou nee niet echt, want ik kan dingen meten die ik absoluut op 0 wil hebben. Het enige wat ik daar tegen nog zou kunnen doen is
-of minder voer geven, -of nog meer verversen.

En dan komen we bij fase IIII beste mensen, en ook gelijk mijn vraag aan jullie:
Die 50 liter groeit niet mee, maar mijn kleine vis wel. Er komt een moment dat voer,verversen,zuurstofgebruik en uitstoot
elkaar gaan kruisen. En erger nog, overlappen.
Wie kan mij vertellen hoe dit dan kan, we rekenen immers een veilige 50 liter per vis?

Mijn verhaal zorgt er op zn minst voor dat je een keer achter je oren krabt.

Dank je wel voor de tijd.

Rex Hunt 2012 @FancyGoldFishForum.

Ute
Lid FGF
Berichten: 2682
Lid geworden op: 26-04-2012 21:56

Bericht door Ute » 22-06-2012 22:52

Mooi stukje hoor Rex :)

rogolf1
Lid FGF
Berichten: 668
Lid geworden op: 05-02-2012 11:29

Bericht door rogolf1 » 22-06-2012 23:42

ik dacht dat die 50 liter al was gebasseerd op een volgroeide sluier (niet de jumbo sluiers meegerekend) en dat het als ze dus nog mini zijn,in verhouding ruim genoeg is om ze te kunnen laten uitgoeien tot een goed volgroeide volwassen vis!!
Ik vind wel persoonlijk dat ze ook wel de ruimte moeten hebben en genoeg liters water (buiten de waardes om) tot hun beschikking moeten hebben,want ik heb dan zelf 1,5m en 400l met 7 vissen erin waarvan de 3/4 nog best klein,maar als ze alle 7 volgroeid zouden zijn dan is dit nog zelfs te klein vind ik persoonlijk :wink:
Afbeelding

martijn260176
Lid FGF
Berichten: 708
Lid geworden op: 18-11-2011 21:11

Bericht door martijn260176 » 23-06-2012 00:02

Die mening deel ik ook, ik heb die 50ltr vanaf het begin al weinig gevonden (kende ik al deze gegevens nog geeneens), en je moet er altijd vanuit gaan dat een vis tot een jumbo uit kan groeien (al is de kans hierop klein), dit weet je van te voren nooit?
Dit zie je in de koiwereld ook, 1 grote koi of 3 kleinere per m3, alsof de kleinere koi's niet meer groeien.

Maar uh, mooi bericht rex :klap: , zo zie je maar weer hoe snel waardes kunnen veranderen.
Wie een kuil graaft voor een ander, heeft zijn eigen vijver al af.

astrid j
Lid FGF
Berichten: 722
Lid geworden op: 31-10-2011 08:00

Bericht door astrid j » 23-06-2012 09:44

Ja Rex...eigenlijk heel logisch ook, naar mate je vissen groeien zal je meer moeten verversen...en eigenlijk wordt misschien iedere bak te klein.
Ik vind het ook wel weer jammer dit verhaal...goed nieuws voor de vissen als je je beleid van het houden van dit soort erop aanpast.
Ik merk ook door meten dat ik het ook niet red met mijn goed bedoelde bedoelingen eerder hier op het forum...ik ververs ook weer meer, en om de 5 soms 6 dagen. Toch valt het nu mee met alg gelukkig....maar net wat je zegt...door te meten kom je er vanzelf wel achter.
Door jou in een niet zo ver verleden heb ik me zo'n testkit aan laten smeren...sinds dien niet meer weg te denken...
Bedankt...heel verhelderend.

vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Bericht door vissengek12 » 25-06-2012 23:10

Ik had dit artikel van je al een aantal keren gelezen, maar kon niks bedenken wat nuttig was om erover te zeggen.
Ben het eigenlijk gewoon met je eens.
Vind de 50L de vis ook te weinig en raad mensen ook altijd aan erboven te blijven.
Het is echt een minimum.

Ik heb na jouw verhaal te lezen, echt de neiging om mijn Fantail en eventueel Bammetje of Guppie in de vijver te doen, en kijken of mijn Demekin Butterfly ineens weer een snelle groeispeurt krijgt :roll: ...

Ben ook erg benieuwd of m'n vissen weer door gaan groeien wanneer de 500L bak er eindelijk is.

Hoe ver moeten we gaan met de liters? Ligt helemaal aan het verversbeleid en de filtering.

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 17-07-2012 21:20

De minimaal 50L water netto! per vis advies (geen regel) is voor beginnende serieuze hobbyisten acceptabel.
Op deze manier worden er meer liefhebbers van goudvissen gewonnen en kan er een redelijke start worden gemaakt.
Mijn ervaring is naarmate een serieuze liefhebber zijn ervaring uitbreidt, hij automatisch realiseert dat 50L niet genoeg is.

Het is mij duidelijk dat er zeker 3 punten verkeerd opgevat of verkeerde benadrukt worden bij een advies.
1. Het is een advies en géén regel.
2. Het is het uiterste minimale om goudvissen fatsoenlijk te kunnen houden.
3. Het gaat hier om netto liters terwijl veel mensen rekenen in bruto liters.

@ Rex: Je spreekt in je complete post over jou ervaring met de groei van de vissen.
Vergeet niet dat de hoeveel liters per vis maar een klein aspect is van talloze factoren en hun effect op de groei van vissen.
Denk hierbij aan zonlicht, andere waarden als o.a. KH, voeding, positieve of negatieve stres, genen, wateroppervlak, etc.

Ik lees veel over de noodzaak van water verversen.
Als je dieper op dit onderwerp ingaat leer je ook dat alleen hiermee al verschillende effecten kunnen worden behaald.
Zo maakt het uit wat de waardes zijn van het water waarmee je ververst. Het tijdstip waarop je ververst. De hoeveelheid per keer dat je ververst.
De tijdsinterval tussen verversingen. De hoeveelheid stres die je de vissen bezorgt op een manier van verversen. En etc.

Als het water te veel belast wordt door de hoeveelheid voer is minder voer geven geen optie.
Je moet bepaalde hoeveelheden voeren in frequenties aan de hand van wat jou doel met je vissen is.
Minder of minder vaak voeren heeft veel effect op een vis en kan precies zijn wat jij niet wil.
De enige oplossing is daarom meer water verversen. Maar houdt de vorige alinea in acht.

Ik neem aan dat ik hiermee een hoop duidelijkheid en nieuwe vragen heb gecreëerd.
Ik ga in dit topic ook niet diep op de individuele onderwerpen in zodat het hier gaan topic ontstaat boordevol informatie maar onmogelijk terug te vinden.
Het lijkt mij verstandiger om elk onderwerp in een apart topic te bespreken.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Gast

Bericht door Gast » 17-07-2012 23:03

Kan je nagaan wat er met vissen gebeurd die in zo'n krappe kom zitten :( Die komen gewoon om in de ammoniak.

Ik vind 50L een goede BASIS als beginnende hobbyist, maar bij vissen boven de 15cm denk ik dat 100liter de vis al meer gepast is. Ammoniak doen ze altijd wel afgeven via de kieuwen dus dat zal je altijd blijven houden, maar ik denk dat watertemperatuur een hele grote rol speelt in het in stand houden van de waterwaardes. Vissen groeien namelijk bij koud water minder snel en ademen minder snel dus geven ze minder afvalstoffen omdat ze dan ook minder eten/verbruiken. Het zou ideaal zijn als we onze vissen op 20graden zouden kunnen houden en dat die temp dan het gehele jaar door hetzelfde zou blijven. We hebben verwarmingen voor aquaria, maar nog steeds geen koelellementen. Ik denk dat als je zoiets zou inbouwen dat water langer stabiel zou blijven, zeker als je het voer dan zou afwegen en alleen op vaste tijdstippen zou geven ;)

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 17-07-2012 23:12

Er bestaan wel koelers voor aquaria ;)
Maar ik ben niet van mening dat constant 20 graden optimaal is.
Vraag mij niet waarom, maar ik neem aan dat bepaalde temperatuurschommelingen gezond zijn.
Kijk bijvoorbeeld naar het natuurlijke voortplantingsproces. Dit wordt ook o.a. getriggerd door een temperatuurschommeling.
De vissen in vijvers leven vaak ook wat langer als die in aquaria. De gezondheid zal vast een rol spelen.

Buiten dat heeft de temperatuur ook een grote invloed op de ontwikkeling van een goudvis.
Zo kan je de temperatuur veranderen om de ontwikkeling te manipuleren.
Als je wil dat je vis er op een bepaalde manier uit komt te zien gaat dat je niet lukken door de temperatuur ongemoeid te laten.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 18-07-2012 10:14

de dingen die je aanhaalt kloppen allemaal.
had het expres niet te moeilijk gemaakt, omdat dat en onoverzichtelijk word, en ik had veel al beschreven in een ander artikel.

verschillende hoeveelheden en tijden had ik ook aangehouden, maar het is zeer lastig om daar binnen afzienbare tijd duidelijke reslutaten mee te boeken.

mijn heldere conclusie is wel dat ik in mijn volgende grotere bak minimaal 100 liter per vis ga hanteren.
misschien nog wel meer.

ik ben het alleen oneens met je stelling dat het een minimale vereiste is om goudvissen goed te kunnen houden.

je zou dat beter zo kunnen formuleren dan:

het is een uiterste minimale om jonge kleine vissen fatsoenlijk te kunnen laten doorgroeien, met toch wel frequente waterwissels en managment.

Plaats reactie