Cho is ziek geworden..

Wat gaat er mis? [leden]
Kyoko
Lid FGF
Berichten: 318
Lid geworden op: 04-10-2013 13:01

Cho is ziek geworden..

Bericht door Kyoko » 16-02-2014 15:57

Cho die heeft volgens mij wat last van zn zwemblaas oid.
Hij eet nog wel, en als hij gewoon rond zwemt en in beweging blijft zie je het niet.
Maar sinds gisteren in eens als hij stopt met zwemmen rolt hij naar voor hem links.
En als hij op de grond gaat hangen rolt hij op zn linker zij....
Ook ademt hij sneller.
De rest van mijn vissen vertonen geen vreemd gedrag.
En ik zie aan de buitenkant bij Cho ook niets.
Geen vlekken of uitstulpingen.

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 16-02-2014 16:08

Ik zou hem even in Q zetten. Rustig plekje, geen direct licht, werkt ook bij een Oranda die ook wel eens door teveel stress zwemblaas problemen kreeg, ze heeft er al een hele tijd geen last meer van gehad.

Kan ook een verteringsprobleempje zijn, dat hij dus teveel heeft gegeten. Zou hem een dag niks geven en dan een geschaald doperwtje. Kijken of het over gaat.

Als cho in de groei is geschoten onderhand moet je even voorzichtig met hem zijn, soms willen komvisjes in eens heel raar gaan doen tot ze net even door die groeistart heen zijn. Komt op hetzelfde neer als hierboven.

Kyoko
Lid FGF
Berichten: 318
Lid geworden op: 04-10-2013 13:01

Bericht door Kyoko » 16-02-2014 16:34

Ik heb hem nu in een cement kuip gezet.
Met maar een vrij klein laagje water, uit het aquarium zelf.
Hij zit net onder water zeg maar "dat heb ik van internet geplukt" is dit oke?
Dit moest ik dan elke dag met 1 cm verhogen?
Eten deed hij gisteren nog wel, vandaag zag ik dat hij het wel pakte maar ook weer uitspuwde.
Ook heb ik hem gisteren nog flink zien poepen.

Ik kan er een klein filtertje op zetten is dit nodig of juist niet raadzaam ivm waterstroming?
Hij is inderdaad heel hard gaan groeien de afgelopen maand.
Sinds hij hier is is hij zeker de helft groter geworden.

Ik zal hem vandaag geen eten meer geven, en morgen erwten.
Is dat van die gekookte uit een potje of diepvries of..."ik eet nooit erwten" :oops:

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 16-02-2014 18:23

Als hij daardoor weer rechtop komt kun je het proberen, maar is niet perse nodig, het kan ook weer extra stress veroozaken als het water te laag is he.

Als ze echt dagen achtereen uitspuugen is dat een heel slecht teken dus dat gaan we maar niet van uit. Diepvrieserwten inderdaad, even ontdooien en de schil eraf halen, vinden ze heerlijk en laxeerd als de dolle. Al je iets achterhoud van die diepvrieserwten heb je maanden lang voorraad in de vriezer en de rest eet je gewoon zelf eens een keer ;)

Gewoon dagelijks water verversen, zou er met zwemblaas/verteringsproblemen geen pompje op zetten.

Kyoko
Lid FGF
Berichten: 318
Lid geworden op: 04-10-2013 13:01

Bericht door Kyoko » 16-02-2014 19:09

Oke duidelijk
Iets meer water en pomploos en diepvries erwten check...
Iets meer water dan blijft hij wel rechtop ook...blijkt

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 16-02-2014 22:19

Dan ben je op tijd dus ;)

Hij moet natuurlijk ook groeien in een keer he, is z'n lichaampje in die kom niet gewent......

Komt wel weer goed, iets het gas eraf eraf nemen :wink:

Kyoko
Lid FGF
Berichten: 318
Lid geworden op: 04-10-2013 13:01

Bericht door Kyoko » 17-02-2014 08:12

Nou de eerste nacht in de isoleer overleefd, hij zwemt in mijn ogen normaal rond.
Stras even wat erwten halen, hoeveel van die erwten mag hij hebben?
En hoe lang moet hij in de isoleer?
Ik moet aanstaande donderdag avond weg en kom pas maandag avond weer terug.
Ze worden wel verzorgd, maar natuurlijk niet zo als dat ik er ben "een zieke vis" ....
Ja misschien met duidelijke instructies.

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 17-02-2014 09:45

Eén doperwtje is meer dan zat hoor, ze verteren er toch niet zoveel van.

Tja hoe lang is genoeg, normaal zie ik dat wel aan het gedrag van de vis, moeilijk te zeggen wanneer hij zich beter voelt en dus minder stress vertoont. Kijk eerst maar hoe het doperwtje eruit komt en dan beslissen lijkt me. Vissen met een zwakke vertering(door diepe bouw bijvoorbeeld) doen het bij mij beter op gelfood of natuurlijk food(muggenlarven etc, ik gebruik wel FD).

Als ik weg moet voor een paar dagen voer ik zelf liever niets en zorg ervoor dat alles schoongemaakt is voor ik wegga. Wil je toch dat er gevoert blijft worden dan zou ik minimaal doen, meestal gooien 'invallers' er toch meer in dan je aangeeft. Althans dat is mijn ervaring.

Kyoko
Lid FGF
Berichten: 318
Lid geworden op: 04-10-2013 13:01

Bericht door Kyoko » 17-02-2014 12:22

Nou....hij wilde dus niet eten vanmorgen.
En echt veel leven zat er ook niet in.
Niet meer omrollen dat niet, maar mn gevoel zei dat hij zich niet lekker voelde.
Ik dacht ik probeer even iets, en ik heb zn "we zwemmen altijd samen" maatje Isamu er bij in gezet.
Er kwam meteen leven in en hij eet nu wel :roll:

100% water ververst en iets meer water er in gedaan.
Ik weet niet of ik er goed aan heb gedaan, maar hij eet iig weer en zwemt weer rond.

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 17-02-2014 12:38

Ik denk dat je dit soort dingen het beste zelf in kunt schatten. Als hij niet wil eten kan dat morgen ook rustig hoor. Zal me overigens niet verbazen dat hij net zo in z'n kommetje heeft gezeten al die tijd, een vis hoort niet alleen te zijn he :wink:

Plaats reactie