slecht ontwikkelde mond

Wat gaat er mis? [leden]
Misuzu
Lid FGF
Berichten: 896
Lid geworden op: 08-06-2013 11:35

slecht ontwikkelde mond

Bericht door Misuzu » 24-02-2014 14:43

Hallo,

Ik heb eigenlijk een soort van vraag.
Ik heb sterk de indruk dat midnight zijn mond nooit goed ontwikkeld is, ze heeft hem nooit helemaal open gedaan.
zoals sluiers dat zo leuk kunnen zegmaar.
Eerst dacht ik dat dit kwam omdat ze nog maar een baby'tje was maar nu ze toch al wel bijna even groot is als braampje vind ik het maar gek.
ze doet hem eigenlijk altijd maar een heel ini mini stukje open, dat er net een korreltje eten in past zeg maar.

Nu maakt dit voor in mijn aquarium niet uit, maar als ik haar straks in de vijver ga doen krijgt ze vijver voer, en dit zijn vele grotere pellets.
Nu ben ik dus bang dat ze het misschien niet zou kunnen opeten?
of dat de rest het dus al op heeft voor zij er een stukje vanaf zou kunnen trekken, doordat het zacht geworden is.

Ik weet dus niet zo goed wat ik er mee moet, en hoe het zou komen dat ze haar mond zo slecht gebruikt.
Ben benieuwd wat jullie reactie is!
365 days and night, 365 tries to make it right
Afbeelding

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 24-02-2014 18:38

Hij heeft meer een kop van een moor lijkt het, en die bekkies zijn weer anders en meer naar beneden gericht als het ware. Als hij goed groeit kan hij ook goed eten. Anders probeer je voor ze de vijver in gaan gewoon eens wat 6mm voer, wel eerst even laten wennen aan het formaat, maar zal toch vrij snel gaan denk ik.

Denk ook dat midnight veel beter uit gaat groeien in een vijver, 1 zwiep met zo'n staart en hij is al aan de andere kant lijkt het wel :wink:

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 24-02-2014 18:51

Midnight heeft ook een misvormde kop moet ik zeggen.
Is dit een zelfkweekvis?

Misuzu
Lid FGF
Berichten: 896
Lid geworden op: 08-06-2013 11:35

Bericht door Misuzu » 24-02-2014 20:07

Ja, Midnight heeft al wel Medium Koi pelletje op, maar die weekte ik altijd voor, dan brak ze er stukjes af.
Toen was ze echt nog veel kleiner dan dit.
Maar mijn opa en oma hebben echt van die grote goudvis pellets, zijn denk 1cm ofzo, van die staafjes.

Midnight is een zelfkweek van Jones, ze heeft ook 2 kromgetrokken kieuwdeksels
en ik heb het idee dat haar mond inderdaad heel erg naar beneden groeit. Ze heeft echt een ronde neus zegmaar.
Haar bovenlip beweegt ze helemaal niet volgens mij en haar onderlip maakt ze nooit rond, die blijft gebogen als een sip mondje zegmaar.
en ze doet hem echt maar een paar mm open.

Ik dacht eerst dat het wel los zou lopen als ze groter werd, maar het is er nog niet beter op geworden.
Ik wilde heel graag een zelfkweek, zodat ik zeker was dat de vis niet vergroeit zou zijn.
Maar nu is ze alsnog misvormd haha!

Ik denk wel dat ze het 100x beter doet in de vijver idd, heb nu het idee dat ze zich soms een beetje verveeld.
en ze zal sowieso lekker goed kunnen uitgroeien, zit alleen wel met het eten.
Ik kan misschien wel een deel zinkend voer meegeven, dat kan Midnight sowieso opeten.
De andere goudvissen krijgen altijd drijvende pellets.
365 days and night, 365 tries to make it right
Afbeelding

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 24-02-2014 20:24

midnight is een vegroeide vis in die zin dat ze niet echt normaal van bouw is. Ik zou hem/haar geculled hebben als jongbroed. Klinkt misschien heel cru, maar het is vaak als ze ouder worden dat ze vaak problemen beginnen te ondervinden door hun abnormale bouw. Vooral de kop viel me ook al op...
Als ze goed eet zou ik me niet te veel zorgen maken. Anders is er weinig aan te doen...
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 24-02-2014 22:24

Je kunt inderdaad beter een vis als fry cullen dan op laten groeien met gebreken en al helemaal als je ze vervolgens wegdoet aan mensen. Maar ik vind het ook wel weer wat hebben zo'n cull escapee. In ieder geval leeft Midnight nog en ik denk dat ze het goed zal doen in een vijver, er is meestal zat alg en ander spul te vinden voor ze. Als je opa vraagt of hij af en toe een paar pellets kapot wil knijpen voor Midnight vind hij dat vast geen punt :wink:

Misschien geen mooie vis, maar wel uniek.

goudvizzz
Erelid FGF
Berichten: 330
Lid geworden op: 10-01-2013 22:34

Bericht door goudvizzz » 24-02-2014 22:50

Ik heb een ranchu met een scheve mond uit het tuincentrum. Ik noem hem Andre.
Die is nog uit de tijd dat ik elke ranchu fantastisch vond. :)

Misuzu
Lid FGF
Berichten: 896
Lid geworden op: 08-06-2013 11:35

Bericht door Misuzu » 27-02-2014 18:47

ja ik snap ook niet echt waarom ze deze nooit heeft gecullt, ze had er nog maar 3 of 4 dacht ik en ze zijn geen van alle perfect.
Ze heeft 1 vis met de bouw van een normale goudvis maar wel met 2 staartvinnen en die van mij was de enigste met een sluier lichaam maar wel 1 staart.
Maar eigenlijk hadden ze allemaal nog gecullt moeten worden.
Toen ik de vis kreeg was ze nog heel klein, echt net 4 cm ofzo.
en omdat zij zelf best wel een kenner is en een precies persoon dacht ik dat ik dus een super vis zou krijgen.
maar als ik er op terug kijk is het maar een misvormd ding haha !
Neemt niet weg dat ik haar heel leuk vind, daarom doe ik haar liever bij mijn opa in de vijver dan naar iemand anders.

Hoop wel dat ze het gewoon overleefd in de vijver zegmaar.
Zou me echt rot voelen als ze ineens zou overlijden in de vijver, maar ik denk wel dat ik haar sowieso te kort doe in mijn aquarium.
ze is nu nog best klein en als ze even door zwemt is ze zo op en neer.
365 days and night, 365 tries to make it right
Afbeelding

goudvizzz
Erelid FGF
Berichten: 330
Lid geworden op: 10-01-2013 22:34

Bericht door goudvizzz » 27-02-2014 19:08

@Hinvin

Niet mooi? Is smaak. Ik vind Midnight dus wel weer een mooie vis. Ik zou hem zo kopen.

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 27-02-2014 19:20

Ik heb ook steeds de culls over, de slechte/misvormde/runts zijn er allang uit natuurlijk. Ze weggeven aan iemand zou ik graag doen, maar deze hebben wel een minder mooie staart of geen helemaal gladde en mooi gebogen rug en ik denk dat mensen daar later wel spijt van krijgen dat ze zo'n visje met een hobbeltje op hun rug op hebben laten groeien. Aan de andere kant zijn de kleine lfs visjes ook meestal gewoon culls dus tja.... Zeg maar wat je ermee moet.

Vissen zoals Midnight mag je eigenlijk niet weggeven vind ik, mensen raken er aan gehecht natuurlijk en dan zijn bijvoorbeeld die mond of die niet sluitende kieuwdeksels uiteraard dingen waar je geen goed gevoel bij hebt. Tenminste dat vind ik.

@Goudvizzz: Ik vind het een unieke vis omdat je normaal nooit een cull ziet zwemmen, maar mooi vind ik hem niet, sorry.

Plaats reactie