Oranda sterfte - topic speciaal voor dino

[beheer]
Plaats reactie
Gast

Oranda sterfte - topic speciaal voor dino

Bericht door Gast » 12-12-2011 16:48

Bianca heeft opnieuw een oranda verloren. Ze is er even klaar mee, en dat snap ik heel goed. Kan me voorstellen dat je flink baalt als je voor een paar hondert euro een stel vissen haalt die kort na elkaar dood gaan.

Dino, de reden waarom ik dit topic even hier neer zet: waarom denk je zelf waarom er de laatste tijd zo veel oranda's dood gaan bij leden van het forum? Is het misschien een idee de volgende keer toch maar minder van dit soort vissen mee te nemen, of over te stappen op de wat kleinere en jongere exemplaren?

Vind dit toch wel zorgelijk...vandaar..

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 12-12-2011 17:06

Ik begrijp dat Bianca in een dipje zit. Maar de vraag is hoe komt ze aan zoveel sterfte gevallen. Want Evelien en Brian van het forum hebben de laatste tijd ook wat oranda's aangeschaft en daar is er geen enkel van overleden.

Heb zelf ook een oranda gehad van Dino die is overleden, maar ik denk dat het bij mij vooral te maken had met stress en dan een bacteriële infectie die misschien groeiende was maar op dat moment nog niet zichtbaar was.

Ik vind het echt heeel raar dat ze bij Bianca alle 3 op korte tijd zijn overleden...

Uit alle verhalen van de overleden Oranda's concludeer ik nu ook wel dat het een zwakke soort is.
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Gast

Bericht door Gast » 12-12-2011 17:08

Ik heb ook wel Oranda's gehad en ik moet toegeven dat ik er dus ook geen succes mee had..

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 12-12-2011 18:02

Frost geen idee eigenlijk. Nu weet ik dat oranda en ranchu de zwakste vissen zijn maar waarom??

Gelukkig gaat het bij de meeste klanten wel goed, dus het kan ook aan het baasje zelf liggen.
Biancas vriendin heeft dezelfde vissen gekocht uit dezelfde bak. Daar is niets aan de hand!
Niet te vergeten dat ze al een visje heeft gekregen van mij de volgende dag. Dus ik snap er niets van?

Om te stoppen met oranda vind ik te ver gezocht. Ik heb verschillende kwekers die orandas kweken dus daar ligt het ook niet aan.

Dino

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 12-12-2011 18:22

Had haar net weer een pb gestuurd.
Of ik nog wat kan doen voor haar?

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 12-12-2011 20:04

Ik heb het er ook nog met Dino over gehad.
Dat Oranda's een van de zwakkere soorten zijn is ondertussen wel duidelijk.
Maar het feit dat de meeste Oranda's het prima bij diverse mensen doen en dat er 3 in korte tijd bij Bianca dood gaan zegt iets over Bianca en niet over de Oranda's.
Ik hoef voorlopig geen Oranda, want ik vind ze niks. Maar ik durf gerust een willekeurige Oranda mee naar huis te nemen en ik weet zeker dat deze het overleefd.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 13-12-2011 00:19

Ik denk eerlijk toch ook wel dat er iets bij Bianca niet goed zat waar de oranda's nogal heftig op reageerden.
Dat kan soms om banale dingen gaan, maar vind het ook wel vreemd dat de oranda's van Evelien het tot hier toe wel heel goed doen.
En mijn overgebleven oranda doet het tenslotte ook heel goed eigenlijk.
Wie weet stoort Bianca haar vissen nogal veel waardoor er hevige stress plaats vind. Ze heeft daar ook een klein kindje rondlopen.. ik weet het niet he :) maar soms kunnen bepaalde zaken hier wel een rol bij spelen.
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Plaats reactie