Telescoopoog single tail

Hibuna, Peacock Tail en meer [leden]
Plaats reactie
Loraine
Lid FGF
Berichten: 327
Lid geworden op: 28-03-2018 18:42

Telescoopoog single tail

Bericht door Loraine » 12-10-2018 13:38

Ik heb mezelf gisteren een common goudvis aangeschaft met telescoopogen.
Erg leuk om te zien, maar nu vroeg ik me af of dit zegmaar een 'foutje' (mutatie) van de natuur is of dat er ook daadwerkelijk enkelstaartige goudvissen zijn die erop gekweekt worden.
Had nl nog nooit eerder enkelstaartjes gezien met die bolle oogjes, deze was ook de enige in de bak. 😉
Bovine, Jelaga, Diân, 'Azraq en Laranja.

maggieme
Lid FGF
Berichten: 51
Lid geworden op: 18-09-2018 15:59

Bericht door maggieme » 12-10-2018 14:27

Ik weet het niet zeker maar elke fancy goldfish die er is, is volgens mij een kweek. (mutatie/foutje).
Ze zouden in het wild denk ik niet of niet lang overleven.

Maar ik ben geen expert hierin dus ik weet het niet zeker.
:oops:

Loraine
Lid FGF
Berichten: 327
Lid geworden op: 28-03-2018 18:42

Bericht door Loraine » 12-10-2018 14:36

De meeste goudvissen leven in gevangenschap, zijn volgens mij ook allemaal kweekvarianten. 😉
Ik had alleen nog nooit van enkelstaart telescoopogen gehoord, na googlen op telescope goldfish single tail kom ik wel een paar foto's tegen, maar dat zijn meer sluierstaarten met enkelstaart qua bouw en ook veel uitgesprokener bologen.
Mijn goudvisje is vrij slank en lang in vergelijking met de gemiddelde sluierstaart, echt een goudvisje zegmaar met boloogjes maar wel redelijk subtiele in vergelijking met de sluierstaartvariant.
Bovine, Jelaga, Diân, 'Azraq en Laranja.

Loraine
Lid FGF
Berichten: 327
Lid geworden op: 28-03-2018 18:42

Bericht door Loraine » 13-10-2018 00:43

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Bovine, Jelaga, Diân, 'Azraq en Laranja.

Loraine
Lid FGF
Berichten: 327
Lid geworden op: 28-03-2018 18:42

Bericht door Loraine » 13-10-2018 20:16

Na flink zoeken en op het keepersforum te vragen blijkt dat dit visje dan wel een mutatie heeft, maar dat deze mutatie in China/Japan ook een kweekvorm is, nl de Yanagi.
Via de zoekmachines vind je er echter vrijwel niets over tenzij je deze link volgt:
https://www.google.com/search?q=%E6%9F% ... 60&bih=512
Alleen is de tekst voor de meesten hier dan onleesbaar. 😉
Bovine, Jelaga, Diân, 'Azraq en Laranja.

Han
Lid FGF
Berichten: 28
Lid geworden op: 13-06-2017 23:26

Bericht door Han » 13-10-2018 20:21

Ik heb ooit een kweek met sluiers geprobeerd, maar sluierstaarten zijn genetisch erg instabiel. 50% ongeveer was enkelstaartig. Daarvan had ongeveer 25% een anders gevormd lijf dan de oudervissen.
Voor de één betekend dat cullen, voor de ander een mogelijkheid tot nieuw subtype sluier/enkelstaart.
Daarnaast kunnen gewone goudvissen en sluierstaarten ook nageslacht krijgen, dan is er onderling helemaal veel verschil bij de babyvisjes

Loraine
Lid FGF
Berichten: 327
Lid geworden op: 28-03-2018 18:42

Bericht door Loraine » 13-10-2018 22:01

Ik kan je met 99,99% zekerheid zeggen dat dit geen sluierstaart is maar een gewone goudvis. 😉
De vorm van de vis laat dat al zien, een enkelstaartige sluierstaart is compacter en boller van vorm.
Ik snap de verwarring nav de titel, die had ik wat handiger kunnen kiezen achteraf gezien.

Hoe het zit met de kweek van sluierstaarten durf ik niet precies te zeggen, wel dat het percentage enkelstaartjes per fry flink kan verschillen.
Ik las ook iets dat het te maken zou (kunnen) hebben met de duur van 'hatching', dubbele staarten zouden meer tijd nodig hebben om te ontwikkelen.
Ook las ik iets dat een hogere temperatuur zorgt voor het sneller uitkomen vd eitjes.
Ik ben me over het kweken aan het inlezen, niet dat ik kweekplannen heb maar uit interesse.
Bovine, Jelaga, Diân, 'Azraq en Laranja.

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 13-10-2018 22:32

Het is denk altijd een verrassing wat het uit eindelijk gaat worden. Voor de een, een drama en voor de ander juist leuk. Dat ik begon had ik 4 kleine sluierstaartjes waarvan 1 the ook een erg lang lijf had vergeleken met de rest. Hij had toen ook al een klein knobbeltje en is nu volwassen. Me tomur kneus. Hij is nog steeds langer dan de nadere qua bouw. Deze is ook een stuk sneller en actiever dan de rest. Is meer airo dynamisch zeg maar. Heeft ook wat meer ruimte nodig. Is ook echt niet hand tam. Die moet ik echt vangen en scheppen met net.

Oude foto kan je zien dat hij ook wat langer was. de oranje




Afbeelding

Vlekkie2016Pipi
Lid FGF
Berichten: 1862
Lid geworden op: 26-03-2016 01:49

Bericht door Vlekkie2016Pipi » 15-10-2018 21:43

Ah wat een cuttie was ie schattig.

Plaats reactie