PH, GH & KH?

Helder water, groenwater, waterwaardes, etc. [leden]
Plaats reactie
Fish
Lid FGF
Berichten: 1075
Lid geworden op: 27-11-2011 22:15

PH, GH & KH?

Bericht door Fish » 04-01-2012 21:17

Hi allemaal!

Ik heb net voor de eerste keer met mijn nieuwe testkoffer de waterwaarden in mijn nieuwe bak gemeten. Tot nu toe gebruikte ik altijd van die stripjes maar heb toch maar de testkoffer van Sera aangeschaft.

De bak draait nu 2,5 week en op dit moment zijn de NO2 0,5 en de NO3 25mg. Denk dat de nitrietpiek dus gearriveerd is!

Maar mijn vraag gaat eigenlijk ergens anders over, ik meen een tijd terug ergens iets gelezen te hebben over de PH, GH en KH waarden en hoe deze elkaar al dan niet negatief beinvloeden of iets dergelijks.. Anyways, ik kan dat dus nergens meer terug vinden en nu vroeg ik me af of er inderdaad zo'n relatie is? En zo ja wat dan? Of heb ik gewoon ergens vette onzin gelezen? Of lopen de dingen in mijn hoofd door elkaar heen (ook een reeele optie).

Anyways de waarden die ik zojuist gemeten heb zijn:

Ph 8
GH 9
KH 8

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 04-01-2012 21:38

Wat die waardes betreft weet ik er niet zoveel van. Er is een relatie onderling en ze kunnen elkaar beïnvloeden, maar het fijne ervan weet ik niet.

De pH kan beïnvloed worden doe hoe sterk de oppervlakte stroming is. Hoe meer CO2 er uit het water wordt gedreven, hoe hoger de pH.
Als je geen/te weinig oppervlakte stroming hebt zal de pH waarde gedurende de week zakken.
Ook een luchtpompje drijft CO2 uit het water.
Platen nemen overdag CO2 op en geven O2 af, 's avonds is dit precies andersom.
's Ochtends zal de pH dus lager liggen als 's avonds.
De KH kan ook verbruikt worden door planten bij gebrek aan CO2. Hierdoor kan aan het eind van de week de KH waarde lager liggen.
Stenen en grind die kalk bevatten verhogen de KH waarde.
De KH waarde is de buffer van de pH waarde. Als je KH waarde te laag is (<4) bestaat de kans dat je pH waarde gaat schommelen en kan je een pH crash krijgen.

Volgens mij heb ik nu alles zo een beetje gezegd wat ik hiervan weet.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Fish
Lid FGF
Berichten: 1075
Lid geworden op: 27-11-2011 22:15

Bericht door Fish » 04-01-2012 21:48

Thanks! Erg begrijpelijke informatie. Dan ga ik dit even opslaan en doe ik het hiermee!

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 04-01-2012 21:55

Misschien is er nog iemand op het forum die er meer over weet te vertellen?
Niet toevallig een laborant oid onder ons?
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Fish
Lid FGF
Berichten: 1075
Lid geworden op: 27-11-2011 22:15

Bericht door Fish » 04-01-2012 22:20

Meer informatie is natuurlijk altijd welkom :)

Zullen eens zien of het dan nog begrijpelijk blijft maar interessan is het zeker.

Plaats reactie