Ammonia, en KH te hoog

Helder water, groenwater, waterwaardes, etc. [leden]
wil
Lid FGF
Berichten: 724
Lid geworden op: 27-06-2016 17:18

Bericht door wil » 31-01-2017 14:28

Heb je het niet te veel schoongemaakt zodat alle goede bacteriën zijn verdwenen
Gr wil

Stef
Lid FGF
Berichten: 398
Lid geworden op: 13-07-2016 02:37

Bericht door Stef » 01-02-2017 10:18

Da's wel een beetje raar, zolang zou een piek toch niet aan kunnen houden lijkt me. Ik gebruik voor het meten van die 6 in 1 strips, niet zo betrouwbaar als zo'n druppel test kit maar weet je zeker dat je druppels om te testen nog goed zijn? Zit daar misschien een datum op ofzo? Zelfs als je alles helemaal opnieuw schoonmaakt en de bak alle bacterien weer opnieuw zou moeten aanmaken blijft ammoniak toch nooit zo lang zo hoog? Experts kom er eens in en schroom niet om me te vertellen dat ik het mis heb hoor.
Groet Stef.

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 01-02-2017 12:53

Hoe hoog is je PH?

Wat ik ervan begrijp krijg je eerst ammoniak door afbraak afval. Dan moeten bacteriën het gaan omzetten naar NO2, daarna naar NO3. Hoge PH krijg je het giftige ammoniak en lage PH krijg je minder giftige ammonium.

Dus logischerwijs blijft het ammoniak omdat er nog niet genoeg bacteriën zijn die het proces verder brengen naar NO 2 en verder. Ververs je telkens met water dat hoog PH heeft blijf je hangen omdat het ammoniak weer oploopt.

Het filter heeft een klap gehad van de medicijnen en is daarna nog gereinigd inclusief slangen dus zijn de bacteriën die het omzettingsproces moeten bewerkstellen niet voldoende aanwezig. Wellicht dan nog grote verversingen met hoog PH zal het er niet beter op maken.

Het is nu een kwestie dat er bacteriën groeien die de ammoniak aan omzetten naar NO2. Dit is natuurlijk ook niet best maar volgens mij als je dan de NO2 piek heb gehad is het een teken dat je genoeg bacteriën heb om de keten in gang te zetten.

Doe je je vissen erin moet je toch meten omdat er meer afval en ammoniak komt en je filter dus meer word belast. Er moet dan een groei balans komen qua bacteriën die de vervuiling aanpakt.

Dit is zover ik het begrijp hoor, dus mocht er iemand wezen die het anders ziet schroom niet te reageren want voor Louise is dit ook een rot situatie. Hoewel de visje lekker in het grote bad baantjes trekken. Maar hier zal ook dezelfde situatie ontstaan neem ik aan.

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 01-02-2017 13:05

Als je de nitriepiek heb gehad en de vissen gaan verhuizen doe dan het filter dat nu in je bad draait ook in je aquarium voor wat weken dan vangt die ook weer een beetje de vervuiling op en daar zitten dan ook wat opgebouwde bacteriën in.
:wink: zonder poetsbeurt hè tenzij manlief lekker in bad is geweest en zijn haren heeft gewassen met shampoo.

Stef
Lid FGF
Berichten: 398
Lid geworden op: 13-07-2016 02:37

Bericht door Stef » 01-02-2017 13:45

Da's een duidelijk verhaal Michelle, bedankt. Weer wat geleerd, heb me daar nooit zo in verdiept omdat ik het (voor zover ik weet) nog niet aan de hand heb gehad.
Groet Stef.

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 01-02-2017 15:40

Hi Stef,

Er staat bij ; zover ik begrijp hoor.

Ik haal ook alles van het net en dit is vrij ingewikkelde materie. Staat ook nooit eens in dummie taal dus moeten mijn hersens het vertalen maar of het geheel klopt, tja. Zou het ook fijner vinden als iemand het bevestigd met wat meer kennis.

Ik heb ook zo lopen klooien met me NO2 en dan geen ammoniak. Vond ik ook vrij raar dus ben gaan lezen, lezen pfffff. Op dat andere forum is een hoop veranderd en de oude garde is er bijna niet meer. Krijg je antwoord van een 14 jarige met een bioborp ofzo. Vind ik ook eng om van uit degene zijn kennis/ervaring uit te gaan.

Wellicht heb jij weinig schommeling omdat je er wat minder aan doe. Bedoel het niet als kritiek want ik zou ook het liefst gewoon 1 x per week verversen, eten erin gooien en dan klaar. Maar zo gauw je met dat filter kom te klooien en medicijnen is mijn ervaring mucho problemen met water waardes en gedrag visjes.

Dus houden zo Stef 8)

Stef
Lid FGF
Berichten: 398
Lid geworden op: 13-07-2016 02:37

Bericht door Stef » 01-02-2017 16:20

Naar aanleiding van jouw reactie ook ff een beetje op google gezocht en voor zover ik kan zien klopt je verhaal wel hoor.
Ik zie het ook niet als kritiek hoor, no worries. Ik heb tot nu toe alleen nog maar geleerd van jullie dus ik zie alles eigenlijk als advies en niet als kritiek.
Groet Stef.

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 01-02-2017 16:35

Aha, jij zit je dus te vervelen op het werk. Mooi de tijd om wat te internetten. Het verhaal gaat nog dieper hoor. Nitrificerende en denitrificeerdende, pfff in ieder geval 5 soorten bacteriën die je nodig heb. Van de een wat meer dan de ander en dan zijn ze me kwijt in het verhaal en ik denk dat Louise het ook wel prima vind die wil gewoon een kort en bondig verhaal. Beetje van dit en dat erin en klaar is het. Maar helaas gaat dit niet zo makkelijk en is ze er een paar weken mee zoet.

Hopen dat ze nog een aparte douche hebben anders vallen de vissen om van de menselijke geuren die zich verspreiden in het huis. :oops:

Stef
Lid FGF
Berichten: 398
Lid geworden op: 13-07-2016 02:37

Bericht door Stef » 01-02-2017 17:48

Washandje doet wonderen :lol: :lol: :lol:

Zit lekker thuis, ben deze week reserve en hoef (nog) niet op te draven, met een beetje mazzel maandag pas.
Enne...dat kort en bondig doet het voor mij ook prima hoor. Ik ga binnenkort wel ff met druppels in de weer, mijn maat heeft een set voor zijn koi vijver
en hij gebruikt het eigenlijk nooit omdat hij het zo'n gedoe vind, die kan ik mooi eens een keer lenen.
Groet Stef.

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 01-02-2017 20:25

ooh mazzelaar lekker weekje vrij, hopen dat het zo blijft. Lekker de tijd om te BBQ en.

Ben benieuwd als je ga druppelen of er verschil is met de strips.

Plaats reactie