Water getest

Helder water, groenwater, waterwaardes, etc. [leden]
Iglo
Lid FGF
Berichten: 270
Lid geworden op: 11-02-2012 14:21

Bericht door Iglo » 21-02-2012 19:06

Ah op die manier, dan zal ik er toch maar eens aan geloven en dat ding morgen maar eens open maken.
Afbeelding

Evelien
Lid FGF
Berichten: 3376
Lid geworden op: 07-11-2011 11:45

Bericht door Evelien » 21-02-2012 19:08

Dan heb je ook de zekerheid dat alles nog ok is of niet en kan je er met een gerust hart verder van genieten :wink:

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 21-02-2012 19:10

vervang dan gelijk je watten dan heb je dat ook weer gehad.

Iglo
Lid FGF
Berichten: 270
Lid geworden op: 11-02-2012 14:21

Bericht door Iglo » 21-02-2012 19:11

Als die bacteriën erin het overleven ^.^

Ik zal het maar gewoon openmaken en alle kamers nakijken. Ik denk dat de eerste kamer natuurlijk wel het meest vuil is. Dus zal die dan maar gewoon goed schoonspoelen en de rest laten voor wat het is als dat niet te erg vuil is.
Afbeelding

Iglo
Lid FGF
Berichten: 270
Lid geworden op: 11-02-2012 14:21

Bericht door Iglo » 21-02-2012 19:12

FancyGoldfish schreef:vervang dan gelijk je watten dan heb je dat ook weer gehad.

lol, ja dat bedoelde ik ook ^_^
Afbeelding

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 22-02-2012 12:25

@Dino: vergeet er dan ook niet bij te zeggen dat er die dag geen grote waterwissel gedaan kan worden. Als iemand lang met het filter aan het klooien is dan gaan er veel bacteriën verloren. Een goed werkend filter slipt overigens niet dicht.

Het enige wat ik doe, is de filterwatten vervangen, de rest laat ik mooi zitten. Zodra de uitstroom minder wordt, ga ik kijken wat er aan de hand is en tot nu toe moesten alleen de filterwatten vervangen worden of zat er wat veel rotzooi in de instroom waardoor er te weinig water doorheen kon. Ik zie de noodzaak er niet van in om telkens je filter open te trekken. Zeker niet omdat als je de filter weer aanzet, je van alles je bak in blaast wat een slechte invloed kan hebben op de waterwaardes. Er staat nu bij mij een filter die al loopt vanaf oktober vorig jaar en die heb ik nog steeds niet opgengetrokken omdat de doorstroom nog altijd hetzelfde is als toen die begon.

Je filter opentrekken om je watten te vervangen (zo gauw het water niet meer helder is) of het actieve kool of purigen enz , prima! maar niet de rest gaan vervangen want dat is nergens voor nodig. Je vernietigd er alleen je goede bacterie cultuur mee.
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

Iglo
Lid FGF
Berichten: 270
Lid geworden op: 11-02-2012 14:21

Bericht door Iglo » 22-02-2012 12:39

Oh dat van dat water verversen wist ik wel. Tegenstrijdige adviezen is dan weer wel verwarrend xD
Afbeelding

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 22-02-2012 14:14

Maar de indeling van je filter heeft er ook mee te maken. Zijn je mergpijpjes vies of dichtgeslibd. Dan kan je dit uitspoelen met je aqutarium water. Aangezien op watten weinig bacteriën erop zitten zou ik ze wel regelmatig vervangen. Niet maandelijks ofzo, maar per kwartaal ofzo. Althans ik doe het wel altijd zo.

Evelien
Lid FGF
Berichten: 3376
Lid geworden op: 07-11-2011 11:45

Bericht door Evelien » 22-02-2012 14:19

Iglo schreef:Oh dat van dat water verversen wist ik wel. Tegenstrijdige adviezen is dan weer wel verwarrend xD
Dat komt omdat iedereen spreekt uit zijn eigen ervaringen en elke filter anders is...

Iglo
Lid FGF
Berichten: 270
Lid geworden op: 11-02-2012 14:21

Bericht door Iglo » 22-02-2012 15:39

Poepoe, net het filter weer gesloten en aangesloten. Wat een vreselijke klus is dat toch zeg. Niet zwaar werk en ook niet lastig, maar erg stressvol voor mij en de vissen. Denkend bij mezelf "Doe ik het wel goed, moet dit nou eigenlijk wel zo?"

Ik verbaasde mij erover dat ik het filter volgens mij verkeerd had ingericht >.> Ik weet het, amateur! >.>
Onder in had ik keramische filterringen, daarop een kamer met watten, daarop een kamer met bio-filterballen en als laatste een kamer met een mix van kool en biologisch werkende filterschuimpatronen. Nu is het zo dat het water onder in de filter terecht komt, naar boven loopt en weer in de bak gepompt wordt.

De hele filter zat echt vol met slijk, iedere kamer eigenlijk. De watten en het kool heb ik weggegooid en het kool heb ik er uitgelaten.

Onderin heb ik nu de watten gelegd, daarop de biologisch werkende filterschuimpatronen (deze waren zodanig vuil en verstopt dat ik ze maar vluchtig met kraanwater heb schoongemaakt), daarop de bio-filterballen (Hier heb ik niks aan gedaan. Zagen er niet zo vuil uit al de rest van het filter.) en als laatste heb ik dan de Keramische filterringen er op gedaan. Deze waren ook erg vuil en heb ik 1x, met kamer en al ondergedompeld in aquarium water (wat kwam daar ook een slijk uit).

Pomp dicht gemaakt en aangezet. Heel het aquarium water ziet er nu smerig troebel uit en ik hoop maar dat de vissen er niks aan over houden. Qua stroming heb ik niks gewonnen. Het filter pompt eigenlijk nog even hard als voorheen.

Water verversen mag dus niet, misschien een idee om de crystal clear en toxic remover toe te voegen? Of alleen één van de twee? Of helemaal niet en gewoon afwachten?
Afbeelding

Plaats reactie