Biologisch evenwicht, balans in je bak 2

Helder water, groenwater, waterwaardes, etc. [leden]
Brian
Lid FGF
Berichten: 2350
Lid geworden op: 22-10-2011 21:31

Bericht door Brian » 25-04-2012 07:53

Hey mensen

Ik ga vanavond of morgenavond het topic opschonen biologisch evenwicht in de bak.
Vanaf de post van Olympus zal ik het grotendeels verwijderen
Zo zie je maar, er zijn verschillende manieren om succesvol goudvissen te houden!

Groeten van Olympus


Als er hier iemand bezwaar tegen heeft gelieve dit dan te melden via pb.
Zodat er achteraf geen discussie is :wink:

Dit onderwerp (deel 2) zal geheel verwijderd worden omdat het meer een toelichting is op de discussie die in deel 1 plaats vond.

Groetjes
Wie oude kennis koestert en voortdurend nieuwe vergaart, mag een leraar van anderen zijn.

astrid j
Lid FGF
Berichten: 722
Lid geworden op: 31-10-2011 08:00

Bericht door astrid j » 25-04-2012 17:33

Ik ben blij Brain, want velen vinden dit toch een leuk topic, en net wat Rietje zegt, het moet de vissen niet in gevaar brengen, daarom zit ik er ook bovenop met meten , maar kom ook niet er van onderuit dat ik weken kan overslaan met verversen, iedere week wordt er nog steeds ververst.
Maar ik post iedere maand wel wat, omdat iedereen meer benieuwd is op langer termijn.
Ik laat af en toe de bak wel zien hoe het groen eruit ziet en de vissen, want daar ging het mij om, ik was die alg meer dan zat.
En een ieder moet idd zelf weten wat te doen, nogmaals, dit onderwerp was ik echt niet begonnen om rebels te zijn zoals door sommigen gedacht wordt, of om mijn vissen in gevaar te brengen, ik ben niet gek natuurlijk.
Mocht ik iemand beledigt hebben, mijn oprechte excuses daarvoor.

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 25-04-2012 20:27

Het is alweer koek en ei joh.

Straks lekker verder gaan weer.

astrid j
Lid FGF
Berichten: 722
Lid geworden op: 31-10-2011 08:00

Bericht door astrid j » 01-06-2012 10:58

Even een kleine up-date over mijn bevindingen.
Na de vakantie was mijn no3 waarde opgelopen tussen de 60, bijna 70, de rest van de waardes waren perfect.
Ik had ze 16 dagen geen waterwissel gegeven, maar ik vond de bak zelf er gunstig uit zien, alleen een beetje bruinalg wat je zo weg poetst.
Heb nu wel de helft verschoond , en een klein mespuntje kifero toegediend omdat ik positieve ervaring met dat spul heb.
Het penseelalg is weg, ik heb alleen nog maar wat bruinalg wat ik niet hinderlijk vind want dat hecht zich niet zo hardnekkig.
Ik gebruik alleen kifero als ik niet aan een waterwissel van meer dan 30% ontkom, anders is het niet nodig. Verder voeg ik nog steeds dagelijks carbo toe en de weekelijkse docering profito verdeel ik in 2x over de week. Ook gebruik ik standaard aquariumzout, 1 blokje op 10 liter.
De planten doen het super goed, de javavarens hebben nieuwe scheuten die mooi groen blijven en uitgroeien, valseneria lukt niet, wel belgisch groen, braziliaans klimop, waterpest en javavarens, de rest wordt of kapot gevreten, of groeit niet zo.
De vissen mankeren niks, zijn gezond, lekker dik, en de nieuwere vissen groeien nog steeds, de vergroeide oude vissen van 10 en 7 niet, die blijven zo ze zijn, maar doen nog lekker mee.
Met de 2 pompen waarvan ik de aanvoer pijpen verlaagt heb tot bijna de bodem, houden de bodem goed schoon.
Stofzuigen is bijna niet meer nodig, de pompen houden de bodem goed schoon, dus doe ik de bodem 1x in de 2 weken afhevelen, en dan valt het nog erg mee wat ik opzuig aan stront, het is meer planten rotzooi wat ik op zuig.
Tot zover maar weer mijn verhaal, eigenlijk heel saai omdat het allemaal goed gaat zo, dus spannend is dat niet voor een forum, maar ik zelf ben er ontzettend blij mee dat mijn bak er eindelijk weer mooi uit gaat zien

:blij:

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 01-06-2012 11:02

je zou kunnen proberen om wat algenwafels of ander groenvoer in tabletvorm (evt. voor garnalen) te geven.
sinds ik dat doe eet henk stukken minder plant.
en dan geef ik ook nog groenvoer voor menselijke consumptie.
als vissen veel planten eten missen ze wat in hun dieet.

verder prima toch dat het saai is.

hier ook bijna altijd saai.. kan me niet beter wensen!

astrid j
Lid FGF
Berichten: 722
Lid geworden op: 31-10-2011 08:00

Bericht door astrid j » 01-06-2012 11:26

Ik geef ze wel vers groenvoer, die algentabletten zou ik ook eens kunnen proberen of ze die lusten, goed idee van je :wink:

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 01-06-2012 11:28

als je ze even wil laten ravotten gooi je er gewoon een hele in. dan is het net vissenvoetbal. :blij:

astrid j
Lid FGF
Berichten: 722
Lid geworden op: 31-10-2011 08:00

Bericht door astrid j » 01-06-2012 11:41

:lol: ik verheug me erop, maakt mijn man wel een filmpje, ik ben niet zo'n fotograaf, mijn man wel, kan goed instellen en zo, had echt professionele lenzen en apparatuur , heeft alles verkocht en heeft nu zo'n klein dingetje waarmee hij kan fotograferen en filmen ( ook wel weer hoog kwaliteits niveau ) maar wil niet meer sjouwen met statieven, grote lenzen en 2 camera's .
Ik heb wat zitten wachten op natte boomstronken omdat hij weer zo nodig in een stromende beek moest staan voor foto's.
Hij heeft veel geduld daarvoor, meer dan ik, en ook meer geduld voor de fotografie dan voor mij, maar goed, ieder zijn talent :lol:

astrid j
Lid FGF
Berichten: 722
Lid geworden op: 31-10-2011 08:00

Bericht door astrid j » 23-06-2012 10:21

Even een kleine up-date..
Ik merk toch naarmate mijn vissen groeien en meer eten...dat ik ook na een dag of 5 al weer moet verversen, en nu iets meer dan een derde...maar ik kan geen week wachten.
Met de overmatige alg gaat het nog steeds goed...maar ik ben wel weer een klein mespuntje Kifero gaan gebruiken, dat hele kleine beetje maakt een wereld van verschil.
Ik zou graag van Dino willen weten of het wel goed is als ik dat in kleine mate blijft gebruiken, niet nadelige gevolgen kan hebben, dus Dino...mocht je dit lezen...ik ben benieuwd
Ook ga ik trouw door met zout, profito en carbo....planten doen het toch wel goed...af en toe een dood blaadje...maar de bak ziet er gezond uit.

astrid j
Lid FGF
Berichten: 722
Lid geworden op: 31-10-2011 08:00

Bericht door astrid j » 06-08-2012 10:27

Even weer een up-date
Ik meet nog steeds trouw de waardes, en daar doe ik nog steeds mijn ververs beleid op toepassen.
Ik ben heel blij met de balans die ik heb gevonden in de bak.
Ik heb tot nu toe geen ziektes, planten doen het goed, alg probleem is zo goed mogelijk opgelost, dan wel met behulp van Kifero, waar ik heel blij mee ben. ( helemaal algvrij wordt het nooit, omdat je toch nog steeds veel ververst in tegenstelling tot een tropische bak)
Ik doe nog steeds het zelfde eigenlijk, soms ververs ik meer en soms minder.
De tweede pomp is een uitkomst, ik hevel bijna geen troep van de bodem af, het lijkt in de pomp te verdwijnen.
Vissen groeien , de ene harder dan de ander, wat ik ook aan genen verwijt, maar ik ben heel blij zoals het nu gaat.
Ik geloof dat feromonen in samenwerking met goede waardes wel mee valt in de bak, maar weten doen we dat nooit omdat ik ze niet kan meten.
Alles oogt goed, en daar gaat het mij maar om. Ik zie, en ben blij met het resultaat, de helderheid van de bak, en de groei en gezondheid van de vissen en planten.
Nu weet ik dat velen van jullie het niet eens zijn met mij, maar dat kan mij niet deren, ik heb een mooi aquarium met mooie vissen, en ik ben zeer tevreden.

Plaats reactie