biologisch evenwicht, balans in je bak

Helder water, groenwater, waterwaardes, etc. [leden]
Plaats reactie
Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 31-03-2012 17:14

At Iglo, op dit moment ongeveer 300 liter per vis, straks ongeveer 150 liter per vis. Vorig jaar had ik dezelfde bezetting maar er zijn een aantal vissen weg gegaan

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 31-03-2012 21:50

Feromonen
Naast de hormonen die de vis zelf maakt om zijn of haar eigen groei te beïnvloeden produceert elke vis bovendien hormonen die de groei van andere vissen beïnvloeden. Deze signaalstoffen worden ook wel feromonen genoemd.

Feromonen zijn cruciaal in de (onbewuste) communicatie tussen dierlijke organismen. Feromonen zijn signaalstoffen die effectief zijn in zeer kleine hoeveelheden. Meestal werken ze alleen op organismen van hetzelfde soort, ze worden waargenomen in een bepaald gebied in de neus. Ook wij mensen maken gebruik van feromonen als communicatiemiddel. Zo is het voornamelijk afhankelijk van feromonen of wij iemand leuk vinden (lekker vinden ruiken) of niet! Dat werpt wellicht een heel ander licht op uw grote liefde.

Er zijn veel soorten feromonen met elk een specifiek doel. Vissen scheiden feromonen af om andere vissen van dezelfde soort binnen dezelfde populatie te beïnvloeden. In ons opzicht zijn feromonen die groei beïnvloeden interessant. Uit verschillende studies is namelijk gebleken dat een verhoogde concentratie van feromonen in het water leidt tot een langzamere groei en verminderde weerstand bij vissen. Hier is de betekenis van waterwissels dus cruciaal.

astrid j
Lid FGF
Berichten: 722
Lid geworden op: 31-10-2011 08:00

Bericht door astrid j » 31-03-2012 23:23

Bedankt Rex, dit heb ik idd ook ergens gelezen, alleen geloof ik niet dat zo iets als communicatie tussen levende wezens nou zoveel kwaad kan, sterker nog ,een gevaar is voor elkaar
Ik vind het fijn te weten dat er communicatie bestaat tussen vissen.
Het spijt me, je mag me stront eigenwijs vinden, maar ik geloof niet in het gevaar ervan.
En dat nu echt niet om dwars te doen, maar op mijn werk staat er een 100 literbak, met 2 gigantische sluiers, echt 12 cm zonder staart, en 2 kleinere van 6 cm zonder staart, die nog steeds groeien.
De grootste vissen zijn 2 jaar, en de kleinere zijn nog geen jaar, groeien nog steeds en zijn piep klein gekocht.
Het ververs beleid is maar net hoe het iemand uit komt, of er is tijd voor is, en toch groeien ze de pan uit, zijn levendig, en ogen gezond.
Nog nooit is er water gemeten, ziet de bak behoorlijk aangeslagen, en wordt er niet wekelijks verschoont.
Dus ik snap jullie zorg niet over iets zo fragiel als feromonen, hoe weet je nou wat die vissen elkaar wijsmaken??
Die feromonen zijn nog nooit vertaald, en echt, ik vind het grote onzin om daar een ververs beleid op af te stemmen.
Maar als je er bang voor bent, ...........wie ben ik om je er van te weerhouden om zoveel te verversen.

astrid j
Lid FGF
Berichten: 722
Lid geworden op: 31-10-2011 08:00

Bericht door astrid j » 01-04-2012 09:45

Waarom ik die feromonen te verwaarlozen vind....
Als vissen die groeistop feromonen afstaan, is het water zeer zuurstof arm, is er bijna geen ruimte meer om te groeien, dus extreme overbevolking, vervuiling, en ook daar bovenop een voedselgebrek.
Dit zijn de omstandigheden dat die groeistop feromonen plaats vind tussen de vissen, dan gaan ze elkaar waarschuwen van STOP MET GROEIEN want er is hier niks meer, en dat het ook idd gemeten KAN worden.
Ik kan me voorstellen als je 3 sluiers in een kom heb, 1x per week verschoon, dat ze deze feromonen afstaan.
Maar in een bak, waar de waardes goed in de gaten gehouden worden, waar genoeg zuurstof en eten aanwezig is, waar ze ruimte hebben om uit te groeien, waar de bodem afgeheveld wordt, en ververst indien nodig, is er echt helemaal niks aan de hand.

Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 01-04-2012 13:15

astrid j schreef:Die feromonen zijn nog nooit vertaald, en echt, ik vind het grote onzin om daar een ververs beleid op af te stemmen.
Maar als je er bang voor bent, ...........wie ben ik om je er van te weerhouden om zoveel te verversen.
At Astrid, dat zijn ze wel.. ik gaf op de vorige pagina nog een voorbeeld. Je zou eigenlijk eens wat onderzoeken moeten lezen. Alleen jammer dat alles onder licenties valt.
astrid j schreef:Als vissen die groeistop feromonen afstaan, is het water zeer zuurstof arm, is er bijna geen ruimte meer om te groeien, dus extreme overbevolking, vervuiling, en ook daar bovenop een voedselgebrek.
Dit is ook niet waar.. als je mijn voorbeeld op de vorige pagina hebt gelezen.. daar geef ik ook een voorbeeld. Dit is ook niet een nieuw iets hoor.. binnen de koi-wereld wordt hier al jaren rekening mee gehouden.


Ik ben het met je eens dat je je verversingsbeleid er niet hoeft af te stemmen. Het is er maar net aangelegen wat je wilt bereiken.
Om gezonde vissen te hebben moet je er imo voor zorgen dat de waterwaarden OK zijn.

Wil je optimale groei, dan zal je een rigoureus verversingsbeleid moeten toepassen.

Iglo
Lid FGF
Berichten: 270
Lid geworden op: 11-02-2012 14:21

Bericht door Iglo » 01-04-2012 13:23

Een vis zonder optimale groei kan toch niet gezond zijn? Uitwendig oogt het misschien goed, maar wie weet hoe het inwendig aan toe gaat.
Afbeelding

astrid j
Lid FGF
Berichten: 722
Lid geworden op: 31-10-2011 08:00

Bericht door astrid j » 01-04-2012 15:48

@ Ferry, ik geloof best dat het er is, en ik geloof best dat vissen communiceren d.m.v feromonen, en als je bang bent dat je vissen ziek worden als je geen gigantisch ververs beleid er op na houd, moet je dat zeker blijven doen.
Ik hou me aan mijn eigen experiment, ga het uit proberen zoals ik al zei, en als me dat bevalt, ga ik er zo mee door, en als ik merk dat het echt ten koste gaat van mijn vissen, zal ik het moeten herzien.
Maar ik kan alleen het verversbeleid er op na houden over wat ik kan meten, en de rest .....het zal wel...
Misschien komt er een tijd dat je de rest ook kan meten, wie zal het zeggen.
Het verbaast me eigenlijk dat als die feromonen echt zo van belang zijn dat er nog geen thuis testen voor zijn, want er zijn er zat met een dure koi vijver, en als het een flinke vijver is, met aardig wat knapen erin, ga je ook niet iedere keer verversen ook al weet je van die feromonen.
Het zal allemaal zo'n vaart niet lopen denk ik, anders zou er toch veel meer aandacht voor zijn na die onderzoeken.
Op internet is er weinig tot niets over te vinden, dus zo belangrijk kan het niet zijn denk ik dan maar.
Maar ik twijfel er niet aan dat de vissen harder groeien met veel vers water, maar dat wil dan toch niet zeggen dat als ze wat langzamer groeien dat ze per definitie ziek zijn? Of als ze hard groeien dat ze gezonder zijn?
Er gaat nog genoeg mis, dus het bewijst helemaal niks vind ik.
Een ieder moet zelf weten wat hij of zij doet. Ik ben er niet op uit om mijn vissen in gevaar te brengen, maar een goed leefklimaat voor ze te maken, waar ze zich goed in voelen, en het verversbeleid verantwoord is.

Rietje
Lid FGF
Berichten: 1832
Lid geworden op: 07-11-2011 15:34

Bericht door Rietje » 01-04-2012 16:46

Tegen de tijd dat je merkt dat het ten koste gaat van je vissen ben je vaak al ruim te laat.. dat is het vervelende. Dan doel ik vooral op het vergroeien etc...

En verder tja.. waarom een discussie voeren over iets eigenlijk waarover je mening al vaststaat. Hoewel ik vind dat het voor overige leden wel duidelijker is waarom bepaalde leden een zienswijze heb zie ik geen enkele mogelijkheid of ruimte om jpu persoonlijk van een tegendeel of andere mening dan die van jezelf te overtuigen. Ik denk zelf dat je daar meer voor open zou moeten staan. Anderzijds moeten wij uiteraard ook openstaan voor jouw mening! Ik weet in elk geval wel dat ik nooit een perfecte plantenbak krijg met mijn verversingsschema en ik weet nu ook hoe duur het is om een plantenbak goed te houden. (zelf deed ik vrij weinig om mijn planten goed te houden. Heel af en toe kocht ik is wat nieuws. Mijn basisplantenschema was, javavaren, lotus en vallisneria, die deden het zonder toevoeging redelijk goed! Ook in die bak ververste ik 50% per week!
Afbeelding

astrid j
Lid FGF
Berichten: 722
Lid geworden op: 31-10-2011 08:00

Bericht door astrid j » 01-04-2012 17:03

Je had een prachtige bak Rietje, ik ben nog nergens lotus tegen gekomen, maar ik vind het prachtig in de bak.
, en nogmaals, een experiment is niet iets wat je voor goed doet, maar een uitprobeersel.
De waardes moeten echt goed blijven, anders is het zo van de baan,
Ik moet toegeven dat mijn vissen hard gegroeid zijn met het 50% verversbeleid.
Als de groei stagneert, ga ik toch weer verversen, maar als ze zachtjes doorgroeien en het blijft mooi in de bak, waardes goed, dan heb ik toch wat voor mezelf overwonnen.
We zien wel
:wink:

Rietje
Lid FGF
Berichten: 1832
Lid geworden op: 07-11-2011 15:34

Bericht door Rietje » 01-04-2012 17:11

Ik zou zelf het risico niet willen nemen dat ze minder gaan groeien eigenlijk? Ergens ben je volgens mij opzoek naar wat voor jou het mooiste estetische beeld geeft (bak met planten decoratie en vissen) zonder dat je vissen daar al te hard onder lijden. Je wilt dus en mooie planten en mooie vissen, nu ben je dus op zoek naar een balans die jou! tevreden houdt. Dit denk ik omdat voor jou de hobby ook gewoon mooi moet blijven. Dus niet te belastend maar ook een mooi totaalbeeld.

Veel barebottombezitters denken dus juist alleen aan het beeld van de vis, dus goede en gezonde groei. De omgeving is er op gericht die groei op een normale maar zo goed mogelijke manier te stimuleren. De vissen zelf zijn meer dan genoeg om van te genieten. Jij geniet meer van je aquarium in zijn totaal. Ik geniet meer van de vissen zelf. In mijn beplante bak merkte ik eigenlijk al dat ik het voor de foto's mooi vond maar dat ik de bak niet als totaal bekeek maar altijd focuste op de vissen. Als ik naar mijn aquarium keek ging ik dan ook altijd vlak voor de ruit zitten. Wat natuurlijk geen mooi totaalbeeld geeft maar wel goed zicht op de vissen. Uiteindelijk ben ik er dus achter gekomen dat ik het uiterlijk van de vissen gewoonweg het allerbelangrijkste vind! :D
Afbeelding

Plaats reactie