biologisch evenwicht, balans in je bak

Helder water, groenwater, waterwaardes, etc. [leden]
Plaats reactie
astrid j
Lid FGF
Berichten: 722
Lid geworden op: 31-10-2011 08:00

Bericht door astrid j » 01-04-2012 17:46

Deels heb je helemaal gelijk, ik zoek die balans, maar niet ten koste van de vissen, hoop ik niet ten minste, en ja, je hebt gelijk, ik wil en mooie vissen, en een mooie bak, is dat zo gek dan??
Als dat echt onmogelijk is, moet ik misschien een keus gaan maken en ook over gaan naar tropisch :cry:
Maar weet iemand of tropische vissen net zo goed feromonen hebben die de groei beinvloeden.?
Kijk, ik snap dat het meten van je waardes belangrijk is voor de gezondheid van de vissen.
Dat onderhoud aan de bak, ( vuil weg zuigen enz) ook in het belang is voor de gezondheid.
Goed afwisselend voeren ook.
Doe ik het dan echt zo verkeerd dat ik het niet op die feromonen laat afhangen, waar we in principe maar een klein beetje van af weten?
Is het dan werkelijk zo vreemd dat ik ververs na wat mijn metingen vertellen??
De tijd zal het leren denk ik. Mijn bevindingen ook, maar ik moet het voor mezelf weten, ik ben TE nieuwsgierig om nu niet door te zetten

Rietje
Lid FGF
Berichten: 1832
Lid geworden op: 07-11-2011 15:34

Bericht door Rietje » 01-04-2012 17:55

Ik zeg dus ook niet dat je het expres ten kosten doet van je vissen, maar denk wel dat een goede en mooie plantenbak niet samengaat met sluiers en goudvissen die optimaal groeien! Misschien als de bezetting heel erg laag is. Dus echt veel meer liters per vis. Maar het streven naar die combinatie is natuurlijk heel erg begrijpelijk! :D Denk dat heel veel mensen dat wel zouden willen. Als het nou echt 0,0 zou uitmaken zou ik het misschien ook wel weer doen! Maar ik ben dus niet overtuigd van het feit dat het kan. Wel weet ik dat een goed beplante bak beter tegen een stootje kan, dus door omstandigheden minder verversen! Dus vanuit dat oogpunt meer stabiel.

Je merkte zelf een groeispurt nadat je meer bent gaan verversen. Als vanaf nu de groei vrijwel stilstaat is dat wel een duidelijk teken in mijn ogen.
Afbeelding

astrid j
Lid FGF
Berichten: 722
Lid geworden op: 31-10-2011 08:00

Bericht door astrid j » 01-04-2012 18:04

Ja Rietje, dat hou ik goed in de gaten hoor, als ze niet meer gaan groeien, is het einde oefening

Brian
Lid FGF
Berichten: 2350
Lid geworden op: 22-10-2011 21:31

Bericht door Brian » 01-04-2012 18:45

Mensen die CO2 gebruiken voor hun planten verversen ook 50% per week en hebben mooie groene planten.
Niets voor jou Astrid?
Wie oude kennis koestert en voortdurend nieuwe vergaart, mag een leraar van anderen zijn.

astrid j
Lid FGF
Berichten: 722
Lid geworden op: 31-10-2011 08:00

Bericht door astrid j » 01-04-2012 19:35

Ja, ik heb me pas nog laten adviseren toen ik om planten ging, carbo zet ook om in co2, en ondanks deze speciaalzaak en co2 apparatuur, , maar hun zeggen ook dat goede bemesting het zelfde effect heeft, en ik ben pas 3 weken bezig met carbo en heb wel al die tijd profito gebruikt .
Ook heb ik kifero bij Dino gehaald, dat wordt deze week de tweede week, dus kijk ik of het werkelijk de alggroei wat reduceert
Ik ben weer bang om afhankelijk van apparatuur te zijn, in geval dat het je in de steek laat, wat de gevolgen zou kunnen zijn.
Met carbo heb ik het zelf in de hand.
Misschien treed er verbetering op, maar dan nog verschoon ik na wat ik gemeten heb, toch ff proberen

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 01-04-2012 21:19

astrid j schreef:Bedankt Rex, dit heb ik idd ook ergens gelezen, alleen geloof ik niet dat zo iets als communicatie tussen levende wezens nou zoveel kwaad kan, sterker nog ,een gevaar is voor elkaar
Ik vind het fijn te weten dat er communicatie bestaat tussen vissen.
Het spijt me, je mag me stront eigenwijs vinden, maar ik geloof niet in het gevaar ervan.
En dat nu echt niet om dwars te doen, maar op mijn werk staat er een 100 literbak, met 2 gigantische sluiers, echt 12 cm zonder staart, en 2 kleinere van 6 cm zonder staart, die nog steeds groeien.
De grootste vissen zijn 2 jaar, en de kleinere zijn nog geen jaar, groeien nog steeds en zijn piep klein gekocht.
Het ververs beleid is maar net hoe het iemand uit komt, of er is tijd voor is, en toch groeien ze de pan uit, zijn levendig, en ogen gezond.
Nog nooit is er water gemeten, ziet de bak behoorlijk aangeslagen, en wordt er niet wekelijks verschoont.
Dus ik snap jullie zorg niet over iets zo fragiel als feromonen, hoe weet je nou wat die vissen elkaar wijsmaken??
Die feromonen zijn nog nooit vertaald, en echt, ik vind het grote onzin om daar een ververs beleid op af te stemmen.
Maar als je er bang voor bent, ...........wie ben ik om je er van te weerhouden om zoveel te verversen.
je leest niet goed,of je manier van interpreteren is fout.
op alles wat je zegt heb ik een onderbouwd antwoord gegeven. feitelijke berichten die niet door mij geschreven zijn maar door biologen kwekers en andere mensen die er daadwerkelijk verstand van hebben.

sterker nog, op elk koiforum hebben ze het over feromonen en wat ze kunnen doen, en jij zegt gewoon niet vertaald.

het enige wat zn zaken qua kennis niet op orde heeft ben jij.

en nogmaals als jij er zo over denkt,prima.

en nee ik word niet moe van je :)

astrid j
Lid FGF
Berichten: 722
Lid geworden op: 31-10-2011 08:00

Bericht door astrid j » 01-04-2012 22:03

Dat weet ik Rex, ik weet dat er onderzoek naar gedaan is, en ik heb ook geen muur om me heen gebouwd waar geen informatie meer door mag.
Ik leer hier ook van, en het is wat Rietje zegt, ik wil en een mooi aquarium en mooie vissen, dat is mijn enige streven, meer niet. En als er 1 iemand zich toch wel het een en ander heeft aangetrokken ben ik het wel door en een grote bak te kopen ( zo groot als dat ik kan bergen) en ben gaan meten, en dan nog is het niet goed door die onmeetbare feromonen, het frustreerd mij
Ik vind zelf dat ik mijn verantwoording neem om het water te blijven checken op onregelmatigheden, en daar mijn verversbeleid op voer.
Een jaar geleden zou velen dat top hebben gevonden, en nu is dat best veranderd vind ik, want nu moet ik het doen om dat er gevaarlijke feromonen in de bak zitten, die je niet kan meten, dus je moet toch met me eens zijn dat dat een beetje spooky is.
Niemand weet in hoeverre het schadelijk is als je toch goede waterwaardes hebt.
Ondertussen zit ik met een bak vol alg, wat ik echt afschuwelijk vind, mijn planten kwijnen weg en worden zwart, het ziet er echt niet uit.
Nu heb ik de bak voor de zoveelste keer opgeknapt, planten gesnoeid die er niet uit zagen, planten erbij gepoot, druppeltest aangevuld, maar het moet wel leuk blijven Rex.
Ik vind een kale bak niet leuk.
Ik ben gek op mijn sluiers, geef veel geld aan ze uit, maar ik zelf heb zo geen plezier er aan, en inderdaad door die alg.
Dus zoek ik een middenweg, en dat doet toch stof opwaaien, want het blijft een spannende materie waar velen op reageren, want wie wil er niet een mooi aquarium, een sieraad in huis waar je trots op ben, hard voor gewerkt heb, een mooi verjaardagscadeau van je man, die er na 4 maanden niet uit ziet.
Ik wordt er treurig en moedeloos van, echt waar.
Ik wil mijn vissen echt niks tekort doen, en dat doe ik ook niet, ze zien er best uit.
Het enige wat ik wil is een stabiele bak, en daar ga ik voor.

Pat
Lid FGF
Berichten: 2721
Lid geworden op: 27-10-2011 00:00

Bericht door Pat » 01-04-2012 22:12

Met de stelling dat een goede en mooie beplante bak niet samengaat met sluiers en goudvissen die optimaal groeien ben ik het niet eens.
Ik kan zeggen dat ik zo'n bak heb en mijn vissen groeien als kool.

astrid j
Lid FGF
Berichten: 722
Lid geworden op: 31-10-2011 08:00

Bericht door astrid j » 01-04-2012 22:42

Ik zie bij meerdere een mooie bak met mooie vissen, dus ik ben blij dat je reageert Pat, misschien kan jij ook nog iets toevoegen aan dit topic hoe je dat doet, ik wil dat ook namelijk, wat jij hebt, een beplante bak die er fris uit ziet met gezonde vissen. want ik kan ondertussen wel janken :cry:

vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Bericht door vissengek12 » 01-04-2012 22:54

Misschien een idee om een topic aan te maken dat over de groei gaat?
Temperatuur verschil en aantal voedingen (en wat voor voer) hebben ook invloed.


[edit]:
Rex Hunt schreef:Feromonen
Naast de hormonen die de vis zelf maakt om zijn of haar eigen groei te beïnvloeden produceert elke vis bovendien hormonen die de groei van andere vissen beïnvloeden. Deze signaalstoffen worden ook wel feromonen genoemd.

Feromonen zijn cruciaal in de (onbewuste) communicatie tussen dierlijke organismen. Feromonen zijn signaalstoffen die effectief zijn in zeer kleine hoeveelheden. Meestal werken ze alleen op organismen van hetzelfde soort, ze worden waargenomen in een bepaald gebied in de neus. Ook wij mensen maken gebruik van feromonen als communicatiemiddel. Zo is het voornamelijk afhankelijk van feromonen of wij iemand leuk vinden (lekker vinden ruiken) of niet! Dat werpt wellicht een heel ander licht op uw grote liefde.

Er zijn veel soorten feromonen met elk een specifiek doel. Vissen scheiden feromonen af om andere vissen van dezelfde soort binnen dezelfde populatie te beïnvloeden. In ons opzicht zijn feromonen die groei beïnvloeden interessant. Uit verschillende studies is namelijk gebleken dat een verhoogde concentratie van feromonen in het water leidt tot een langzamere groei en verminderde weerstand bij vissen. Hier is de betekenis van waterwissels dus cruciaal.
Deze informatie lees ik zojuist ook.
Heel verhaal over dit onderwerp en meer.
Gevonden op een koiforum. Zal ik hier anders de link plaatsen zodat mensen het kunnen lezen?
Het gaat vooral over de koikarper, maar naar mijn idee zijn goudvissen en koikarpers erg vergelijkbaar (zie andere topic van mij in Algemene goudvis discussie) en is deze info ook erg interessant voor ons.

Plaats reactie