Hoe vaak verversen?

Helder water, groenwater, waterwaardes, etc. [leden]
Goud
Lid FGF
Berichten: 655
Lid geworden op: 26-01-2012 19:50

Hoe vaak verversen?

Bericht door Goud » 01-08-2012 19:54

Helaas heb ik nog steeds 1 of 2 vissen teveel in mijn Dubai 100 (heb er 4). Mijn waterwaarden leken met 2x per week (op dinsdag 40 liter en op zaterdag 80 liter) verversen goed in balans. Heb geen afwijkende waarden gemeten.

Helaas is er toch iets gebeurd waardoor mijn vissen ziek zijn geworden (hoop ze er doorheen te krijgen). Denk dat er toch iets met het water niet goed is gegaan. Sinds vorige week heb ik opgemerkt dat ik dus eitjes heb af en toe. Heb een paar eitjes gezien toen de lichten aangingen en uiteraard ook al had ik geen afwijkende waarden meteen ververst. Maar goed dus toch fout, sinds eergister moortje knijpende vin en witte slijmlaag vanaf gister de rest: schurende vissen, vissen die af en toe in ene sprint trekken, op de bodem zitten met zijn allen en daarna weer doodleuk gaan zwemmen. Kortom gaat dus niet goed. Heb zoutbaden gegeven gister en vandaag (de rest) en uiteraard gister en vandaag goed ververst. 2 vissen gingen vrijwel meteen plat in het zout echt heel naar.

Wil nu in het vervolg dus meer gaan verversen om dit te voorkomen.

Oude situatie:
dinsdagavond 40 liter
zaterdagochtend 80 liter

Nieuwe situatie wat ik wil gaan doen:
dinsdagavond 40 liter
donderdagavond 40 liter
zaterdagochtend 80 liter

Goud
Lid FGF
Berichten: 655
Lid geworden op: 26-01-2012 19:50

Bericht door Goud » 01-08-2012 19:57

(verder typen in vorige post lukte niet)

Ga ik het hier mee redden?

Grotere bak of nog een bak plaatsen gaat niet, ververs met emmers en adverteer al een tijdje met mijn vissen (wil er 1 of 2 wegdoen) maar krijg 0.0 reacties. :?

Gast

Bericht door Gast » 01-08-2012 20:37

Ik heb wel interesse eigenlijk! :D
Ze kunnen bij mij in de vijver.
PB me maar :)

verder zou ik 60-70 procent per week verversen, verdeeld over 2 of drie keer in de week

Goud
Lid FGF
Berichten: 655
Lid geworden op: 26-01-2012 19:50

Bericht door Goud » 01-08-2012 21:41

Heel erg balen dat je tever weg woont. Had je de vissen zo toevertrouwd maar komt tijd komt raad.

Ik denk met aftrek van bodem, planten en filterinhoud (2X JBL 901) dat ik 160/170 liter van de bruto 190 overhoud. Op zaterdag ververste ik normaal gesproken al de helft en de op dinsdag 40 liter nog. Zal het goed doen om nog een keer in de week 40 liter te verversen of is dat teveel en heb ik nu gewoon met mijn verversbeleid pech gehad?

rogolf1
Lid FGF
Berichten: 668
Lid geworden op: 05-02-2012 11:29

Bericht door rogolf1 » 02-08-2012 20:04

toch valt 4 vissen in jou bak nog wel mee!! Sanne heeft volgens mij dezelfde bak als jou en haar vissen zijn ook nig een stuk groter en zij heeft er ook 4 inzitten.
volgend mij ligt het echt niet aan je bezetting,en wat je in de oude situatie aan waterverversingen deed zou ook voldoende moeten zijn (meer verversen is natuurlijk altijd beter :wink: )
gewoon even goed in de gaten houden als ze eitjes gestrooid hebben,dan een x extra verversen
Afbeelding

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 02-08-2012 20:26

Ik heb net hetzelfde aquarium met ook 4 redelijk grote goudvissen in en ik ververs 2x per week voor 50% (= +/- 200 liter)
Soms gebeurd het dat ze wat minder te voeren krijgen op dagen dat ik zoals nu voltijds werk en dan gebeurd het dat ik 1x per week 70% ververs.
Wat is je filtercapaciteit? Ik heb een filter van 1500L/h er op staan
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Goud
Lid FGF
Berichten: 655
Lid geworden op: 26-01-2012 19:50

Bericht door Goud » 02-08-2012 20:36

Ik heb 2x een JBL 901 op de bak staan. Normaliter ververs ik dus op zaterdag 80 liter en op de dinsdag 40 liter. Maar blijkbaar nog niet afdoende dus :(

Vanmorgen weer gemeten nitriet 0.00, ammoniak/um 0.00 en PH 7.5. Zo meet ik zelden nitriet of ammoniak. Paar maanden terug wel een keer een lichte hoeveelheid maar goed waarschijnlijk dus een keer zo'n piek gemist. Ze zijn onlangs begonnen met paaien. Zag dit pas aan het einde van de dag dat er nog wat eitjes lagen. Ze doen dit dus voor de lampen aangaan (zag ze door de bak schieten) de stiekemerds. Wellicht dat dit dus deze keer ook het geval is geweest.

Ik baal flink want de vissen zijn nog steeds niet 100% herstelt ondanks zoutbaadjes. Rode, bloeddoorlopen vinnen en af en toe schuren al is het schuren bijna niet meer volgens mij. Bodemzitten en hangen is sinds vandaag voorbij. Edit: typ dit en zie het groepje weer even hangen in de hoek??? :(

Ben bang als ik meer in de week ga verversen ik alle balans/bacterien kwijt ben. Met de liters die ik al deed (denk dat ik bruto 170 heb ex filterinhouden) zou ik toch al moeten volstaan? Als ik meer ga verversen zit ik straks aan de 100% per week en lijkt mij ook niet goed of wel?

Ik voer ze trouwens helemaal niet veel. In de ochtend wat korrels A plus en dan voor de moor (pakt geen drijvend) wat zinkende JBL korrels. In de avond wat zinkende korrels. 3x per week een kwart blokje diepvries (krijgen ze minder korrels) en af en toe een algentablet (denk 1x per week).

Goud
Lid FGF
Berichten: 655
Lid geworden op: 26-01-2012 19:50

Bericht door Goud » 02-08-2012 20:41

OMG Roodkapje zit op dr kont :( Snap er niets van gaat de hele dag redelijk en nu gaat het dus vlak voordat de lichten uitgaat weer mis pfff. Ze zitten nog steeds naar elkaar met zijn allen rechtsonderin de bak. :(

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 02-08-2012 20:54

heb je al afstrijkjes laten maken?
mijn waterwaardes zijn hier stabiel. Te veel aan je water zitten vind ik persoonlijk ook niet goed. In mijn ogen is 2x per week genoeg aangezien je anders de omgeving kan verstoren.
Soms is het ook zo dat een vis met een zwakke weerstand vatbaarder is voor parasieten, bacterien, virussen, etc... (dit bv na het paaien, bij wondjes, ..)
De al aanwezige parasieten in het aquarium kunnen plots toeslagen en dit heb je vaak niet in het oog
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Goud
Lid FGF
Berichten: 655
Lid geworden op: 26-01-2012 19:50

Bericht door Goud » 03-08-2012 09:51

Nee wil wel afstrijkje laten maken maar ben nog op zoek naar waar dat kan hier in de buurt.

Plaats reactie