BB of geen BB bij 1x per week verversen?

Helder water, groenwater, waterwaardes, etc. [leden]
Goud
Lid FGF
Berichten: 655
Lid geworden op: 26-01-2012 19:50

BB of geen BB bij 1x per week verversen?

Bericht door Goud » 08-09-2012 14:10

Heb al een tijd weer een bodem erin van filterzand maar maak mij toch soms zorgen over eventueel vuil wat er in die bodem huist. Heb bloedzuigertjes ontdekt en rode wormpjes (kleintjes die kronkelen :( ) Dus twijfel weer BB te gaan.

De bak is op zich zo goed in balans met 2 vissen erin. Ruiten zijn zowat algvrij doordat ik veel drijfplanten erin heb. Planten (Vallisnera en waterpest) groeien de tent uit.

Ververs iedere zaterdag de helft van het water en doe er dan plantenvoeding in. Toen ik BB had en ook met de bodem erin maar met meer vissen verversde ik minimaal 2x per week maar vond dat op een gegeven moment niet meer leuk :oops:

Mijn vraag is dus kun jij bij BB volstaan met 1x per week 50% verversen of is dat af te raden en kom ik beter niet aan deze nu goed draaiende bak???

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 08-09-2012 15:28

Zodra je rommel in je bodem tegen kom zou ik me wel zorgen maken.
Een goed draaiende bak moet je in principe met rust laten, maar dit noem ik geen goed draaiende bak.
Als je de onderhoud wil beperken is barebottom een optie.
Zand als bodembedekking huist amper een goede bacteriecultuur doordat het veel te fijn is.
Wat betreft goudvissen en bacteriecultuur moet je het hebben van een goed ingedraaid filter en voldoende filtercapaciteit.

Bij een ruime bak, lage bezetting (50L netto de vis is niet laag) en een goede filterinstallatie (min. 3x de bakinhoud per uur netto) voldoet 50% per week verversen.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Goud
Lid FGF
Berichten: 655
Lid geworden op: 26-01-2012 19:50

Bericht door Goud » 08-09-2012 16:21

Met rommel bedoel je zeker die bloedzuiger en wormpjes? Er zat 1 bloedzuigertje op de bodem van de emmer en 2 van die rode wormpjes na het verversen vandaag. Neem aan dat die in de bodem wonen en als ik er 3 heb er nog meer zijn zeker :(

Ik heb bruto 190 liter (Dubai 100) met 2 vissen erin. 1x nog jonge oranda en 1 x moor.
Staat 2x een JBL 901 op waarvan 1 draait sinds een aantal maanden en 1 sinds het begin van de bak. Maak die om en om schoon als nodig is 1x per 3 mnd.
Zou bij deze bezetting 1x per week 50% voldoende zijn bij BB?

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 08-09-2012 17:47

Die kans is groot.
Mij lijkt 50% per week verversen voldoende in jou geval.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 09-09-2012 02:09

ik had een bare bottom tank.. maar ik werd er zot van omdat ik dit niet goed kon inrichten.
Toch heb ik er al terug spijt van dat ik een bodem heb :)
Omdat ik volgend jaar wss een vijver ga zetten laat ik de bodem er nu inzitten tot dan.
Maar eerlijk.. bare bottom is zoveel handiger om te kuisen! + meer liters voor de vissen :)
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Pat
Lid FGF
Berichten: 2721
Lid geworden op: 27-10-2011 00:00

Bericht door Pat » 09-09-2012 09:34

Ik ben nog steeds een twijfelaar. Veel liters heerlijk kraakhelder water, geen zweefvuil maar het schoonhouden van die bodem wordt ik gek van.
Bij mij moet het er dan ook het liefst onberispelijk uitzien :lol:
Heb een nieuw groter filter besteld i.c.m. een stromingspompje nu maar hopen dat die het werk gaan doen.

Goud
Lid FGF
Berichten: 655
Lid geworden op: 26-01-2012 19:50

Bericht door Goud » 09-09-2012 10:52

Ik twijfel dus ook flink. Ben begonnen met BB daarna toch deze bodem vind het wel erg mooi en heel natuurlijk ogen. Maar maak mij dan wel weer zorgen of en wat er in die bodem huist omdat er gister na het verversen van mijn beide bakken 2 rode wormpjes en 1 bloedzuigertje onderin de emmer waren achtergebleven. Brr weet dat sommige van die beestjes ook nuttig kunnen zijn als ze in bodem huizen maar ja sluiers zijn al zulke viespeuken dus zal er vast al veel rommel in de bodem ophopen.

Zit dus nu te denken de bodem er weer uit te halen om het zekere voor het onzekere te nemen maar zit dus naast het esthetische (vind ik het minst erge want wil het beste voor mijn beestjes) met 2 dingen:

1. vind zoals ik nu doe 1x per week verversen wel fijn en zou eigenlijk liever niet terug willen naar meer. maar goed ken mijzelf als ik straks vuil ga zien liggen ga ik het misschien toch doen en niet erg vinden :lol:
2. had toen met het opstarten van de bak (was toen BB) erge last van waterbloei en wil die zeker niet terug hebben :? .

Slaap er dus nog een nachtje over en anders wordt het morgen een ritje naar de bouwmarkt op speciekuipen te halen om het water in te bewaren. Als ik ga doen wil ik hoe orgineel ook 1 laag bakje halen om de vallisnera die ik heb staan in te doen. Verder inrichting naast dus het zand (stuk hout, waterpest had ik nog steeds op zuignappen ipv in de grond, mosbollen en drijplanten) kan ik gelukkig zo laten dan dus dat scheelt.

Lastig hoor keuzes :roll:

Goud
Lid FGF
Berichten: 655
Lid geworden op: 26-01-2012 19:50

Bericht door Goud » 09-09-2012 10:54

Sanne schreef:ik had een bare bottom tank.. maar ik werd er zot van omdat ik dit niet goed kon inrichten.
Toch heb ik er al terug spijt van dat ik een bodem heb :)
Omdat ik volgend jaar wss een vijver ga zetten laat ik de bodem er nu inzitten tot dan.
Maar eerlijk.. bare bottom is zoveel handiger om te kuisen! + meer liters voor de vissen :)
In welke zin heb jij spijt van je bodem? Zelfde wat ik heb dat je niet zeker weet wat er in huist?

Goud
Lid FGF
Berichten: 655
Lid geworden op: 26-01-2012 19:50

Bericht door Goud » 09-09-2012 10:56

Pat schreef:Ik ben nog steeds een twijfelaar. Veel liters heerlijk kraakhelder water, geen zweefvuil maar het schoonhouden van die bodem wordt ik gek van.
Bij mij moet het er dan ook het liefst onberispelijk uitzien :lol:
Heb een nieuw groter filter besteld i.c.m. een stromingspompje nu maar hopen dat die het werk gaan doen.
Bij mij kwam er altijd net als wat je bij de ruiten hebt een laagje aanslag en/of alg op. Gelukkig kon ik dat met een pasje zo weghalen maar als je er op gaat letten is dat inderdaad minder ja.
Heb jij je inlaat(en) vlak boven de bodem hangen?

Goud
Lid FGF
Berichten: 655
Lid geworden op: 26-01-2012 19:50

Bericht door Goud » 09-09-2012 10:59

ZSjonnie schreef:Die kans is groot.
Mij lijkt 50% per week verversen voldoende in jou geval.
Klinkt hoopvol. Ga er een nachtje over slapen. Als er in een filterzand bodem door de fijnheid van dat spul toch weinig goede bacterien huizen dan mogen ze van mij gaan ook :lol:
Maakte ik mij namelijk ook wel een soort zorgen over als ik weer BB zou gaan over de balans in de bak. Water moet toch goed zijn voor de vissen.

Plaats reactie