Wat is de werkelijk totale verversing bij welk beleid?

Helder water, groenwater, waterwaardes, etc. [leden]
Wes
Lid FGF
Berichten: 44
Lid geworden op: 09-10-2015 12:49

Bericht door Wes » 15-03-2017 15:16

Michel1968 schreef:Water gaat in een quarantainebak, met allen een luchtsteen. Wat er precies met het water gebeurt weet ik ook niet... wel dat de PH iets omhoog gaat, dat kan ik meten, en dat het water na twee dagen iets 'dikker' lijkt te worden. Meettechnisch kan ik niets terugvinden dat daar verantwoordelijk kan zijn. Maar kijk eens goed naar je water op de dag dat je een wissel doet. Dat zal, behalve iets geler, ook wat dikker aandoen. Gerijpt water heeft dat ook, maar dan zonder meetbare verontreiniging. Zaken als chloor, waarschijnlijk ook wat fluoride en andere verontreinigingen (resten medicijnen en weet ik veel wat meer) worden door de luchtsteen het water gejaagd.
De verwarming gebruik ik alleen om het water op de dag van de wissel wat extra temperatuur te geven zodat de vissen zo kort mogelijk in de emmer zitten... Die gaat dus de nacht voor de wissel aan - langer aan zou weer zonde van de stroom zijn.
Goed te weten. Zaken als chloor en wat andere verontreinigingen, dat 'verhelp' ik door na het verversen 2 a 3 dagen met actief kool te filteren. Doe ik niet wekelijks, maar om de week. De andere week gebruik ik een waterverbeteraar.
Michel1968 schreef:Maar goed... misschien ken je het verschijnsel dat vissen na een 100% wissel een dag of twee compleet van slag op de bodem hangen? Omgevingsstress zeg maar. Heb het met m'n vorige vissen nog wel eens gehad. Met gerijpt water heb ik die reactie van de vissen absoluut niet. En dan doe ik gemiddeld eens in de 5 dagen een 100% wissel.
Dat verschijnsel heb ik een keer gehad inderdaad. Op de manier hoe ik het nu doe heb ik dat echter helemaal niet meer ...
Van zeeaquarium naar fancy goldfish. Ik doe graag alles op m'n eigen manier!

Michel1968
Lid FGF
Berichten: 974
Lid geworden op: 09-06-2015 21:25

Bericht door Michel1968 » 15-03-2017 17:23

Wes schreef:Op de manier hoe ik het nu doe heb ik dat echter helemaal niet meer ...
Kijk, wat meer eens bewijst dat er vele wegen naar Rome leiden. :-)

Maar even zonder gekheid... ieder z'n/haar technieken. Ik denk dat je goed bezig bent wanneer je een wissel kunt doen zonder dat de vissen in de stress schieten van het nieuwe/schone milieu. Dus beste Wes: 'boqs'

vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Bericht door vissengek12 » 15-03-2017 20:20

Leuk dat dit topic weer eens omhoog wordt gegooit! :D

Wes schreef:Ik ben HEEEEEEL laat hier, maar lees dergelijke stukken graag een keer door om mijn kennis 'te updaten' of bij te houden. Ik snap het hierboven omschreven verversingsbeleid, maar ik vind dit altijd een losstaand onderdeel van een totaal systeem. Daarmee doel ik ook op type filtratie.

Water verversen is een onderdeel, een belangrijk onderdeel in veel situaties, maar in hoeverre je ververst of moet verversen meet je toch met je waterwaarden?
pauolo schreef:Is er iemand met een 240 literbak die goede resultaten heeft met zijn (of haar) verversingsbeleid die dit hier wil delen?
Ik neem mezelf nu dan even als voorbeeld. Goed resultaat? Mwa, mag niet klagen ...

Aquarium: Juwel Rio 240
Filter: standaard Juwel interne box (die zwarte) gevuld met bio-materiaal (grofweg een hand groot) en filterwatten.
Watertest: doe ik voorafgaand aan de waterwissel en 2/3 dagen na de waterwissel (nauwelijks verschil).
Verversen: 90% per keer, 1 keer per week (zondag). Om de week gebruik ik een waterverbeteraar, de andere week filter ik na het verversen 2 dagen over actief kool.
Overigens doe ik ongeveer 1 keer per half jaar een 100% wissel (eigenlijk 99% waarbij ik de bio-filterinhoud in oud aquariumwater in een emmer bewaar).

Ik heb in de tijd dat ik dit doe nog geen last gehad van enorm schommelende waterwaarden. Klinkt gek, aangezien ik veel water wissel, maar daardoor ik heb het idee dat het 'constanter' is.
Ververs je dan gewoon met koud water of breng je het wel op dezelfde temperatuur van het aquariumwater?
Michel1968 schreef: Warm(er) water uit de kraan vind ik een no-go, dit wegens koperafgifte van de buizen.
Dit vind ik trouwens een hele interessante! Ik ga dat eens meten hier.
Verder zou ik graag het water willen rijpen, alleen moet ik dan gaan uitzoeken hoe ik dat wil doen, weinig ruimte voor een grote bak water namelijk :roll:

Zelf ververs ik mijn +/- 280 liter bak één keer per week (meestal zondag), en dan zo'n 40-60%.

Vlekkie2016Pipi
Lid FGF
Berichten: 1862
Lid geworden op: 26-03-2016 01:49

Bericht door Vlekkie2016Pipi » 15-03-2017 20:52

wil schreef:Nou ik snap niks van die cijfertjes dus volg ik gewoon mijn eigen weg ik zal het wel goed doen want er is nooit iets aan de hand
:lol: nou Wil het zal wel een mannending zijn ik snap er ook geen snars van.

Vlekkie2016Pipi
Lid FGF
Berichten: 1862
Lid geworden op: 26-03-2016 01:49

Bericht door Vlekkie2016Pipi » 15-03-2017 21:03

Warm(er) water uit de kraan vind ik een no-go, dit wegens koperafgifte van de buizen.
Oh?....,.shit,....

Michel1968
Lid FGF
Berichten: 974
Lid geworden op: 09-06-2015 21:25

Bericht door Michel1968 » 15-03-2017 21:52

vissengek12 schreef:
Michel1968 schreef: Warm(er) water uit de kraan vind ik een no-go, dit wegens koperafgifte van de buizen.
Dit vind ik trouwens een hele interessante! Ik ga dat eens meten hier.
Verder zou ik graag het water willen rijpen, alleen moet ik dan gaan uitzoeken hoe ik dat wil doen, weinig ruimte voor een grote bak water namelijk :roll:
Ik ben hierover te veel waarschuwingen tegengekomen. Vergeet niet dat dat het warme water bloedheet bij de mengkraan aankomt. Gemiddeld in de huishoudens dus zo rond de 80 graden. Kijk voor de grap eens in een koperen leiding die heet water heeft getransporteerd, die staat stijf van de koperoxide . De afgifte mag miniem zijn, maar over de tijd zullen al die beetjes weer een hoeveelheid worden...

Nu dus even hopen dat ik geen stress bij de verzorgers veroorzaak...

Heb je geen quarantainebak oid die je hiervoor kunt gebruiken?

vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Bericht door vissengek12 » 15-03-2017 22:43

Michel1968 schreef: Ik ben hierover te veel waarschuwingen tegengekomen. Vergeet niet dat dat het warme water bloedheet bij de mengkraan aankomt. Gemiddeld in de huishoudens dus zo rond de 80 graden. Kijk voor de grap eens in een koperen leiding die heet water heeft getransporteerd, die staat stijf van de koperoxide . De afgifte mag miniem zijn, maar over de tijd zullen al die beetjes weer een hoeveelheid worden...

Nu dus even hopen dat ik geen stress bij de verzorgers veroorzaak...

Heb je geen quarantainebak oid die je hiervoor kunt gebruiken?
Nou ik doe het al zo'n 2 jaar zo, dus bij mij veroorzaakt het niet veel stress. Maar als iets beter kan is dat natuurlijk.. Beter!
Ik heb een 100 liter quarantainebak, dat is het probleem niet. Moet alleen een beetje schuiven om dat nog op m'n kamer te krijgen :lol:

Wes
Lid FGF
Berichten: 44
Lid geworden op: 09-10-2015 12:49

Bericht door Wes » 16-03-2017 08:39

Michel1968 schreef:Dus beste Wes: 'boqs'
:D
vissengek12 schreef:Ververs je dan gewoon met koud water of breng je het wel op dezelfde temperatuur van het aquariumwater?
Nee, ik ververs gewoon met koud water. Heb deze 'methode' een beetje gejat van een Golfish Farm in Indonesië, waar ik vaak kwam...
Vlekkie2016Pipi schreef:
Warm(er) water uit de kraan vind ik een no-go, dit wegens koperafgifte van de buizen.
Oh?....,.shit,....

Uhm, heb je dat gemeten? Ik kan me voorstellen dat er iets van de koperleidingen kan afkomen, maar dat lijkt me echt heeeeeeeeeeeeeeeel minimaal! Zou niet moeten mogen dat vervuiling hierdoor hoger is.
Van zeeaquarium naar fancy goldfish. Ik doe graag alles op m'n eigen manier!

Michel1968
Lid FGF
Berichten: 974
Lid geworden op: 09-06-2015 21:25

Bericht door Michel1968 » 16-03-2017 12:59

Wes schreef: Uhm, heb je dat gemeten? Ik kan me voorstellen dat er iets van de koperleidingen kan afkomen, maar dat lijkt me echt heeeeeeeeeeeeeeeel minimaal! Zou niet moeten mogen dat vervuiling hierdoor hoger is.
Geen kopertest in huis. Maar zoals ik in een andere reactie al schreef, ben de waarschuwing iets te vaak tegengekomen om er verder geen risico's mee te gaan lopen. Het zal per waterwissel ongetwijfeld op een homeopatisch niveu zitten, maar het duiveltje zit in de opbouw van de hoeveelheid over een lange periode.

Plaats reactie