Wat is de werkelijk totale verversing bij welk beleid?

Helder water, groenwater, waterwaardes, etc. [leden]
Mieke91
Lid FGF
Berichten: 485
Lid geworden op: 16-10-2012 11:06

Bericht door Mieke91 » 13-12-2012 20:36

Okey begrijpen jullie dit serieus allemaal? Ik voel me nu ineens heel erg dom en back at highschool :P

Conclusie: je ververst uiteindelijk meer 'vies' water als je minder vaak grotere wissels doet?

Rietje
Lid FGF
Berichten: 1832
Lid geworden op: 07-11-2011 15:34

Bericht door Rietje » 13-12-2012 20:48

Niet zo moeilijk denken denk ik...... Mijn uitleg hieronder is even heel euhm creatief bedacht maar geeft het idee wel weer. Een aquariumsituatie is natuurlijk veel gecompliceerder, omdat er verschillende factoren bij komen kijken

Stel jij gooit een kuip van 100 liter vol met 100 stukjes felgekleurd plastic.......

Situatie 1: je ververst 1 keer 80 % en daarmee haal je dan ook 80 stukjes plastic uit het aquarium. (elke liter bevat 1 stukje plastic)

Situatie 2: of je ververst 40%, je haalt er daarmee 40 stukjes uit, daarna gooi je de kuip weer vol. De overige 60 stukjes worden weer verdeeld over die 100 liter. (Nu zit er in ongeveer elke 1.7 liter water 1 stukje plastic...) Je ververst daarna weer 40% dus 40 liter water, maar nu zit er nog maar 1 stukje plastic in elke 1.7 liter..... je haalt er dan ongeveer 24 stukjes uit met die verversing. In totaal kom je dan op 64 stukjes die er op die manier uitgefilterd worden..

terwijl je zou denken dat je in beide gevallen 80% hebt ververst. Is de eerste manier effectiever om zoveel mogelijk stukjes plastic te verwijderen


(is dit enige logica?)
Afbeelding

Mieke91
Lid FGF
Berichten: 485
Lid geworden op: 16-10-2012 11:06

Bericht door Mieke91 » 13-12-2012 20:57

Dank je wel, nu snap ik het! Serieus :P (doet me denken aan de heks met plusjes en minnetjes in haar kookpot, dat gebruikte de docent in de brugklas om rekenen met negatieve getallen uit te leggen :P )

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 14-12-2012 00:20

Ik ben niet altijd een held in het uitleggen van dingen. In dit geval komen er ook nog eens een hoop cijfertjes bij kijken wat het nog onduidelijker maakt.
Vaak wil het helpen als je het een meerdere keren rustig doorleest ;)
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

pauolo
Lid FGF
Berichten: 73
Lid geworden op: 09-02-2013 09:20

Bericht door pauolo » 10-02-2013 12:58

In mijn 240 literbak liggen er na een dag al aardig wat uitwerpselen op de bodem van mijn vier sluierstaarten. Ondanks drie filters met in totaal een bruto filtercapaciteit van 3100 l/h blijft er dus heel wat op de bodem achter.
Doordat ik om de dag 60 liter ververs kan ik deze rommel regelmatig wegzuigen en zal er (denk ik) minder oplossen in het water.

Nu ik dit artikel heb gelezen ben ik weer gaan twijfelen of minder vaak verversen in grotere hoeveelheden beter zou kunnen zijn.
Het blijft lastig allemaal.

Is er iemand met een 240 literbak die goede resultaten heeft met zijn (of haar) verversingsbeleid die dit hier wil delen?

Wes
Lid FGF
Berichten: 44
Lid geworden op: 09-10-2015 12:49

Bericht door Wes » 15-03-2017 11:13

Ik ben HEEEEEEL laat hier, maar lees dergelijke stukken graag een keer door om mijn kennis 'te updaten' of bij te houden. Ik snap het hierboven omschreven verversingsbeleid, maar ik vind dit altijd een losstaand onderdeel van een totaal systeem. Daarmee doel ik ook op type filtratie.

Water verversen is een onderdeel, een belangrijk onderdeel in veel situaties, maar in hoeverre je ververst of moet verversen meet je toch met je waterwaarden?
pauolo schreef:Is er iemand met een 240 literbak die goede resultaten heeft met zijn (of haar) verversingsbeleid die dit hier wil delen?
Ik neem mezelf nu dan even als voorbeeld. Goed resultaat? Mwa, mag niet klagen ...

Aquarium: Juwel Rio 240
Filter: standaard Juwel interne box (die zwarte) gevuld met bio-materiaal (grofweg een hand groot) en filterwatten.
Watertest: doe ik voorafgaand aan de waterwissel en 2/3 dagen na de waterwissel (nauwelijks verschil).
Verversen: 90% per keer, 1 keer per week (zondag). Om de week gebruik ik een waterverbeteraar, de andere week filter ik na het verversen 2 dagen over actief kool.
Overigens doe ik ongeveer 1 keer per half jaar een 100% wissel (eigenlijk 99% waarbij ik de bio-filterinhoud in oud aquariumwater in een emmer bewaar).

Ik heb in de tijd dat ik dit doe nog geen last gehad van enorm schommelende waterwaarden. Klinkt gek, aangezien ik veel water wissel, maar daardoor ik heb het idee dat het 'constanter' is.
Van zeeaquarium naar fancy goldfish. Ik doe graag alles op m'n eigen manier!

Michel1968
Lid FGF
Berichten: 974
Lid geworden op: 09-06-2015 21:25

Bericht door Michel1968 » 15-03-2017 12:05

Goed plan, laten we dit topic eens een beetje 'bumpen'!

Aquarium: 150L water
Filter: (filtert in mijn opzet ong. 300L per uur) Eheim Pro 3 350 / blauw schuim > ADA Biocubes - wit vlies > Seachem Matrix > Seachem Matrix - wit vlies. Leidingen en filter worden eens in de twee weken uit-/doorgespoeld.
UV-C filter: is aanwezig en gaat alleen aan wanneer de ontlasting niet naar m'n zin is. Ik ben weer muggenlarven gaan voeren - je ontkomt er niet aan met ranchu's - en dat is tovh altijd weer een risico. UV-C vangt het naar mijn idee goed op. Ook geef ik in het seizoen kroos en zeker wolffia - uit het wild - dan gaat UV-C permanent aan. Groot parasitair krijg ik er wel uitgespoeld, gefilterd en ontsmet maar wil zo min mogelijk ontsmettingsmiddel in het groenvoer zelf krijgen. Vandaar dus UV-C op zo'n moment.
Watertest: Niet meer. Kijk vooral naar de bellen, kleur en dikte van het water. Dit na het water natuurlijk flink met testen gevolgd te hebben... Vertrouw nu meer op die observatie icm het gedrag van de vissen.
Verversen: Eens in de 4 à 6 dagen 100% waarvan ong. 50% 4 a 6 dagen gerijpt heeft met luchtsteen en de dag voor de wissel wordt verwarmd - zo is de bak na een wissel wat sneller op temperatuur.
PH: Rotsvast op 7.6. Ik heb een steen in de bak die eenzelfde hardheid afgeeft en ook het gerijpte water is 7.6. Uit de kraan komt 7.3 - 7.5...

Na een nogal heftige besmetting van wat uiteindelijk kreeftachtigen bleken te zijn draait de bak nu al maanden stabiel, geen echt vreemde besmettingen gehad en de ontlasting is alleen de dag van de wissel wat 'lang'. De dag erna is dit weer weg wat dus meer wijst op een beperkte 'shock' van de wissel zelf dan iets anders.

Ik zou iedereen willen aanraden eens te experimenteren met gerijpt water... Maar daar heb ik nooit een geheim van gemaakt geloof ik. Stabiel en minder heftig voor de vissen...

Wes
Lid FGF
Berichten: 44
Lid geworden op: 09-10-2015 12:49

Bericht door Wes » 15-03-2017 14:02

Michel1968 schreef:Verversen: Eens in de 4 à 6 dagen 100% waarvan ong. 50% 4 a 6 dagen gerijpt heeft met luchtsteen en de dag voor de wissel wordt verwarmd - zo is de bak na een wissel wat sneller op temperatuur.

Ik zou iedereen willen aanraden eens te experimenteren met gerijpt water... Maar daar heb ik nooit een geheim van gemaakt geloof ik. Stabiel en minder heftig voor de vissen...
Misschien volg ik je niet helemaal, maar mijn verversing gaat met koud water ... heb geen verwarming in het aquarium ...

Maar uit je opstel begrijp ik:
50% water rechtstreeks uit de kraan + 50% water gerijpt.

Ennuh ... wat versta je onder gerijpt water? Uit de kraan apart opgeslagen met alleen een luchtsteen? Of voeg je er nog iets aan toe c.q. filter je dit water eerst? Zo niet en alleen een luchtsteen, dan snap ik de bedoeling niet helemaal, buiten de temperatuur dan ... :)
Van zeeaquarium naar fancy goldfish. Ik doe graag alles op m'n eigen manier!

wil
Lid FGF
Berichten: 724
Lid geworden op: 27-06-2016 17:18

Bericht door wil » 15-03-2017 14:18

Nou ik snap niks van die cijfertjes dus volg ik gewoon mijn eigen weg ik zal het wel goed doen want er is nooit iets aan de hand

Michel1968
Lid FGF
Berichten: 974
Lid geworden op: 09-06-2015 21:25

Bericht door Michel1968 » 15-03-2017 14:42

Wes schreef:Misschien volg ik je niet helemaal, maar mijn verversing gaat met koud water ... heb geen verwarming in het aquarium ...
Vissen zitten hier op minimaal 21graden. Water uit de kraan is hier zo'n 12 graden... Nu kan ik uren wachten voordat die 150L is opgewarmd tot ong. 19 graden, maar dat gaan de vissen die tijdens de wissel in een 20L emmer zitten niet overleven. Ik heb een verwarming op de uitgang van het filter zitten, maar die is ook zo'n beetje 3 uur onderweg om de boel een beetje op temperatuur te krijgen... Warm(er) water uit de kraan vind ik een no-go, dit wegens koperafgifte van de buizen.
Wes schreef: Maar uit je opstel begrijp ik:
50% water rechtstreeks uit de kraan + 50% water gerijpt.
Klopt! :-)
Wes schreef: Ennuh ... wat versta je onder gerijpt water? Uit de kraan apart opgeslagen met alleen een luchtsteen? Of voeg je er nog iets aan toe c.q. filter je dit water eerst? Zo niet en alleen een luchtsteen, dan snap ik de bedoeling niet helemaal, buiten de temperatuur dan ... :)
Water gaat in een quarantainebak, met allen een luchtsteen. Wat er precies met het water gebeurt weet ik ook niet... wel dat de PH iets omhoog gaat, dat kan ik meten, en dat het water na twee dagen iets 'dikker' lijkt te worden. Meettechnisch kan ik niets terugvinden dat daar verantwoordelijk kan zijn. Maar kijk eens goed naar je water op de dag dat je een wissel doet. Dat zal, behalve iets geler, ook wat dikker aandoen. Gerijpt water heeft dat ook, maar dan zonder meetbare verontreiniging. Zaken als chloor, waarschijnlijk ook wat fluoride en andere verontreinigingen (resten medicijnen en weet ik veel wat meer) worden door de luchtsteen het water gejaagd.
De verwarming gebruik ik alleen om het water op de dag van de wissel wat extra temperatuur te geven zodat de vissen zo kort mogelijk in de emmer zitten... Die gaat dus de nacht voor de wissel aan - langer aan zou weer zonde van de stroom zijn.

Maar goed... misschien ken je het verschijnsel dat vissen na een 100% wissel een dag of twee compleet van slag op de bodem hangen? Omgevingsstress zeg maar. Heb het met m'n vorige vissen nog wel eens gehad. Met gerijpt water heb ik die reactie van de vissen absoluut niet. En dan doe ik gemiddeld eens in de 5 dagen een 100% wissel.

Plaats reactie