Wittig water, waterbloei?

Helder water, groenwater, waterwaardes, etc. [leden]
Fish
Lid FGF
Berichten: 1075
Lid geworden op: 27-11-2011 22:15

Wittig water, waterbloei?

Bericht door Fish » 12-10-2012 13:52

En daar zijn we weer!

Ik heb sinds woensdag een wittige waas in het aquarium..
Afbeelding

Nu is mijn vraag, is dit waterbloei? Gaat dit met geduld weer weg? Of is echt de enige oplossing een UV-lamp?

Wat is er de afgelopen weken 'veranderd' in het aquarium:

Een week of drie terug heb ik mijn eheim pomp met kuren omgewisseld voor een nieuw filter van 1200 l p/h. Deze is opnieuw opgestart met siporax (2 manden) 1 mand blauwe matten en een mand witte watten. Ondertussen draaide er gewoon een ander filter van 1200l p/h die al een aantal maanden is ingedraait.

Dinsdagavond zijn Mr. S. en Hemingway definitief uit de bak verdwenen dus nu nog 5 vissen op 320l ipv 7
Die avond ook allemaal nieuwe plantjes gepland die ik besteld had. Er staan nu 12 bosjes cabomba, 5 bosjes hoornblad en 2x javavaren en 3x anubias in.

Woensdagochtende de derde dosis medicijn tegen schimmel toegevoegd. Dit medicijn komt van Dino vandaan. Eerst twee weken een gele vloeistof toegevoegd. Woensdagochtend een wit poeder.

Woensdagmiddag kwam ik thuis en was het water wittig. Contact gehad met Dino, het kon afgestorven schimmel zijn, maar ook iets anders. Waterwaardes gecheckt, die waren ok, voor de zekerheid 50% gewisseld.
Gister nog steeds wittig en 's avonds weer 50% gewisseld (waardes nog steeds goed, maar wil eventuele ellende ook voor zijn..)

Kom net thuis, licht springt aan, nog steeds een witte waas..

Dus, wat zal ik doen? Wel verversen, niet verversen? Wel voeren,niet voeren? Licht uit, licht aan? Of gewoon geduld hebben?
Vissen zijn verder lekker actief en lijken niets te mankeren (behalve het zo nu en dan luchthappen door de schimmel waar het medicijn dus voor dient..)

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 12-10-2012 17:05

Mag ik vragen wat die witte poeder was?
Als het Fancy crystal clear is dan kan het zijn dat je bak hier nog steeds wat wit van ziet.
Het is een product dat lang wazig blijft bij vervuild water o.a.


Alleen vind ik wel dat er de laatste weken veel gerommeld is in je bak. Dat kan zeker en vast ook leiden tot waterbloei.
Indien het waterbloei is kan je verversen (maar ik zou het niet overmatig doen, want dan heeft het telkens de kans om terug te komen), en daarnaast heeel heel weinig voeren.
Indien je een uv lamp hebt kan dat helpen.

Maar je zou eerst moeten weten wat die witte waas veroorzaakt heeft
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Fish
Lid FGF
Berichten: 1075
Lid geworden op: 27-11-2011 22:15

Bericht door Fish » 12-10-2012 17:33

Het was een medicijn in poedervorm tegen schimmels.

Dus heel weinig voeren en de bak met rust laten. Ik heb namelijk geen UV lamp en wil er liever ook geen aan schaffen...

Wat die witte waas veroorzaakt weet ik dus ook niet precies.. Misschien dat het medicijn de baceterie cultuur heeft aangetast oid? De waterwaardes blijven iig wel stabiel..

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 12-10-2012 20:16

Het lijkt erop dat je barebottom hebt.. Klopt dat?
Dan is een ammoniakpiek uit de bodem uit te sluiten.

Mijn vermoeden is dat de medicatie je bacteriecultuur in de filters heeft aangetast waardoor je met ammoniak ben komen te zitten.
Gevolg: Waterbloei. Dat je nu geen ammoniak of nitriet meet komt dan waarschijnlijk door het zweefalg (waterbloei).
Ik ben het daarom met Sanne eens. Spaarzaam voeren en de bak met rust laten. Bij waterbloei zou ik zelfs een UV-lamp afraden, omdat dit het alg dood wat ervoor zorgt dat je waterwaarden in orde blijven.

Bij het gebruik van medicatie is het altijd belangrijk om de bijsluiter goed te lezen, omdat er veel soorten zijn die je bacteriecultuur om zeep helpen.
Als je medicatie gebruikt waarvan je niet precies weet wat het is, vraag daar dan eerst naar zodat je alsnog uit kan zoeken of het bijwerkingen heeft.
Nooit zomaar iets in je bak gooien op de goede hoop.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 12-10-2012 20:20

je zal wel geduld moeten hebben.
Zelf heb ik het ook ooit een keertje voor gehad en het kan soms meer dan een week duren voor je verbetering ziet
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Fish
Lid FGF
Berichten: 1075
Lid geworden op: 27-11-2011 22:15

Bericht door Fish » 12-10-2012 20:27

Ik heb wel een bodem maar die onderhoud ik erg goed, 2x in de week ga ik er net voor het verversen met de bodemstofzuiger doorheen..

Ik heb de medicijnen van Dino gekregen en van te voren gevraagd of ik op mijn waterwaardes moest letten ed. Maar dat zou volgens het bericht toen geen probleem moeten vormen.

Dan ga ik nu vooral spaarzaam voeren en laat ik alles verder even met rust.

Kan ik wel de geplande verversingen doorvoeren of zal ik dat ook maar even laten? (wel natuurlijk de waardes blijven testen) normaal gesproken zou ik op zondag namelijk weer 50% verversen.

Fish
Lid FGF
Berichten: 1075
Lid geworden op: 27-11-2011 22:15

Bericht door Fish » 12-10-2012 20:28

dubbel post!

Edit:
In de tussen tijd wel Profito en Easy Carbo toevoegen? Of dat ook achterwegen laten?

Fish
Lid FGF
Berichten: 1075
Lid geworden op: 27-11-2011 22:15

Bericht door Fish » 13-10-2012 10:55

Kan waterbloei omslaan in iets schadelijks?
Zoals ik het nu begrijp zijn het witte algenachtige die het teveel aan NH3/NH4 opnemen dat hoogst waarschijnlijk ontstaan is door de medicijnen.

Mijn vriend en ik zijn namelijk vanaf volgende week vrijdag 4 dagen weg, ik vind het geen enkel probleem om geduld te hebben, spaarzaam te voeren en een tijdje tegen een melkige bak aan te kijken. Maar als het kan omslaan in iets schadelijks, dan wordt het wellicht wel problematisch.. Vooral als ik niet thuis ben om het water te verversen .
waarom gebeuren dit soort dingen altijd als het echt niet uitkomt?!

Of trekt de witte waas gewoon weg wanneer het teveel aan algenvoeding in de bak op is omdat de filters het weer aankunnen?

Fish
Lid FGF
Berichten: 1075
Lid geworden op: 27-11-2011 22:15

Bericht door Fish » 13-10-2012 12:07

Ok, gisteravond water getest NO2 enNH3/NH4 0

Net ging het licht aan en nu is NO2 0,5 enNH3/NH4 1,0

Ben nu meteen 50% aan het verversen.

Wat nu?
Heeft het zin in Bactostart te kopen of is dat allemaal onzin?
Kan ik iets anders doen dan gewoon stug iedere dag verversen tot dat het weg is?

Mijn visjes zijn namelijk nog steeds niet 100% en met sleche waterwaardes zullen ze dat ook niet worden...

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 13-10-2012 12:42

je kan de vissen ook eventueel tijdelijk in quarantaine plaatsen?
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Plaats reactie