Groene vijver

Helder water, groenwater, waterwaardes, etc. [leden]
Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 18-10-2012 17:54

Ik had het gelezen... het was eerder bedoeld als een verwittiging om er niet zo maar aan te beginnen zonder dat je hierover bent ingelezen ;)
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Chan Nguyet
Lid FGF
Berichten: 226
Lid geworden op: 21-09-2012 00:31

Bericht door Chan Nguyet » 18-10-2012 18:27

ZSjonnie schreef:Groenwater heeft juist goede circulatie nodig en is een natuurlijk filtersysteem.

Groenwater is goed voor de vissen, maar of je het wil gebruiken licht aan je doel.
Groenwater geeft een ander effect als helder water.
Zjonnie, mischien een domme vraag, maar al jaren hoorde ik alleen maar iedereen te roepen hoe je groen algen te bestrijden voordat je vissen gaan stikken !! allerlei milieu vriendelijke tips zoals grondellen, zoetwater mosselen erin doen ..... etc ..... is het groen algen anders dan groenwater ?

Als het zelfde is dan kunnen we de groenalgen die aan de zijkant van vijverbak plakken met rust laten, want ik zag mijn sluierstaarten die uitplukken en opeten vooral kleintjes, ik was nerveus toen ik hun zag, maar gelukkig leven ze allemaal nog.

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 18-10-2012 20:05

algen plakken?? Dat is draadalg, ook weer heel iets anders als de zweefalg.

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 18-10-2012 20:28

Groenwater is zweefalg.
Er is maar 1 algsoort gevaarlijk voor goudvissen en dat is blauwalg.
Het groene alg wat een tapijt vormt op je wanden is hartstikke goede voeding, dus als het je niet stoort zou ik dat lekker laten zitten.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Chan Nguyet
Lid FGF
Berichten: 226
Lid geworden op: 21-09-2012 00:31

Bericht door Chan Nguyet » 19-10-2012 00:12

ZSjonnie schreef:Groenwater is zweefalg.
Er is maar 1 algsoort gevaarlijk voor goudvissen en dat is blauwalg.
Het groene alg wat een tapijt vormt op je wanden is hartstikke goede voeding, dus als het je niet stoort zou ik dat lekker laten zitten.
Dank, nee dat stoort mij niet. het is ook niet gek veel, als we zout vaker in de vijver deed, verdween die ook automatisch. Dan laat ik voortaan groenalg tapijt zitten, mijn sluierstaarten in de vijver kan ik hun helaas niet verboden. bleek wel lekker te zijn, ze eten het graag.

Het is niet draadalg zoals vaak zien in de sloot. Dino

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 19-10-2012 22:20

Ook draad alg is goed voor de vissen?

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 19-10-2012 23:32

Draadalg in de zin van staghorn alg?
Kan geen kwaad voor de vissen, maar de oorzaak wel: ammoniak.
Misschien als je het in een vijver zijn gang laat gaan en het vormt 1 dik vangnet dat het gevaarlijk kan worden, maar dat is dan indirect en een gebrek aan onderhoud.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Chan Nguyet
Lid FGF
Berichten: 226
Lid geworden op: 21-09-2012 00:31

Bericht door Chan Nguyet » 20-10-2012 00:36

ZSjonnie schreef:Draadalg in de zin van staghorn alg?
Kan geen kwaad voor de vissen, maar de oorzaak wel: ammoniak.
Misschien als je het in een vijver zijn gang laat gaan en het vormt 1 dik vangnet dat het gevaarlijk kan worden, maar dat is dan indirect en een gebrek aan onderhoud.
Gelukkig die is er niet in mijn vijver, voor duidelijkheid vraag ik even wat is nou verschil tussen allerlei algen.... waarmee veel mensen beweren dat slecht / goed voor vissen is. terwijl een van de buren had al jaren groene vijver op natuurlijk manier laten hun gang gaan zonder pomp en filter, en toch geen enkel vissen die er dood gaan .... wel een keer per maand de bodem met visnet alles uitvissen, meer deed zij niets.

Mij is ook een raadsel hoe vissen kunnen leven zonder pomp ? hoe zit met zuurstof ? er is maar een grote waterlelie, die plant maakt niet genoeg zuurstof voor vissen denk ik.

in de zomer schopte ik kleine pukkels uit, uit de angst dat vissen hieraan dood gaan, maar nu blijkt dat gezond voor hun zijn, dat klopt ook ze leven nog.

Na deze dicussie is stuk duidelijker.

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 20-10-2012 06:32

Chan, een gezonde vis heeft geen pomp nodig. Wel goed water. Dat is het belangrijkste wat ze nodig hebben. Pomp is slechts een hulpmiddel. Groenwater is juist heel goed voor vissen.

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 20-10-2012 09:28

Groenwater is zweefalg.
Zweefalg werkt hetzelfde als planten.
Planten nemen overdag CO2 op, verbruiken de aanwezig N-stoffen (NH3/4, NO2 en NO3) in het water en geven O2 (zuurstof) af.
's Avonds nemen zij een beetje O2 op en geven zij een beetje CO2 af, op dat moment moet het water dus goed gecirculeerd worden (luchtpomp) om te voorkomen dat de vissen stikken.
Als het water te donkergroen wordt bestaat de kans dat er te veel zuurstof wordt afgegeven en dan verbranden je vissen (oxygen burn).
Als het water te lichtgroen is bestaat de kans dat het niet alle NH3/4 op kan nemen en verbrand je de vissen (ammoniak verbranding).
Als het water niet voldoende gecirculeerd wordt bestaat de kans dat het alg onderin dood gaat en stikken je vissen.

Zo kan ik nog wel even doorgaan.. Maar dat kan je ook allemaal makkelijk zelf vinden als je gaat zoeken..
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Plaats reactie