Constant zout gebruik, in het aquarium

Helder water, groenwater, waterwaardes, etc. [leden]
Popsy
Lid FGF
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2012 13:10

Bericht door Popsy » 21-10-2012 14:15

FancyGoldfish schreef::D

Ik heb genoeg keren meegemaakt dat er in het water teveel zout zit.
Onbewust op de methode wat ik bedoel.
Oke, dan is een zoutmeter misschien iets.
Waar haal je dat? (speciaal voor aquariums?)

Als er hier zijn die het aanbevelen, dat constand zout gebruik.
Anders doe ik het maar tijdelijk, tot de schimmel weg is.
Ben wel benieuwd wat Ferry en Astrid er van zeggen (omdat zij het gebruiken toch?)

Groetjes!

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 21-10-2012 15:23

Die kan je inderdaad gewoon bij de lfs halen. Kost 5€ ofzo.

Mieke91
Lid FGF
Berichten: 485
Lid geworden op: 16-10-2012 11:06

Bericht door Mieke91 » 21-10-2012 15:27

Ik gebruik incidenteel zout, als ik zie dat vissen zich gestoten hebben en er een paar schubben af zijn, doe ik 1-3 eetlepels zout in het water, op 180 liter is dat niet zoveel volgens mij.
Bij ziekten heb ik wel eens met zoutbadjes gewerkt maar dat heeft toen niet heel goed geholpen.

astrid j
Lid FGF
Berichten: 722
Lid geworden op: 31-10-2011 08:00

Bericht door astrid j » 21-10-2012 17:27

Ik ben wel iemand die de laatste 3 jaren zout standaard gebruik, en heb daar veel baat bij daar ik sinds nooit geen stip, schimmel of vinrot heb gezien.
Ik blijf het daarom ook gebruiken, en heb blokjes zout speciaal voor aquaria.
Ik gebruik 1 blokje ( vergelijkbaar met een afgestreken gewone eetlepel zeezout) op 15 liter.
Wat ik verschoon, vul ik weer aan.
Alles functioneert prima zo, ben er meer dan tevreden over, planten zowel vissen doen het er prima op.

Brian
Lid FGF
Berichten: 2350
Lid geworden op: 22-10-2011 21:31

Bericht door Brian » 21-10-2012 20:52

Hey Dino de zoutmeters die ik zie in de LFS zijn er waarmee je de zoutgraad meet.
Deze starten vanaf 1005 ofzo.
Dit is brakwater.Zeg eens welke jij gebruikt als er mensen zijn die er zo eentje als jij willen aanschaffen.
Wie oude kennis koestert en voortdurend nieuwe vergaart, mag een leraar van anderen zijn.

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 21-10-2012 21:19

Die vanmiddag ziet eruit als een thermometer. Is van glas.
Die van mij heb ik een poosje terug op de grond laten vallen.
Anders had ik een foto voor je gemaakt.

Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 22-10-2012 11:23

Oorspronkelijk geplaatst door Fleipie:
[QB] Mijn vijver heeft pertinent een zoutgehalte van 0,2%.

Een bepaalde saliniteit in het water werkt op goudvissen erg positief. En nee.. de slijmlaag wordt, bij de lage concentraties die permanent worden toegepast niet geirriteerd of dikker, zoals ik hierboven ergens las.

Door zout toe te voegen neemt de vis ook niet ineens meer zout op.. zo werkt osmose niet.
Door zout toe te voegen, en dus de saliniteit van het water te verhogen, help je de vis juist met de osmoseregulatie en ontlast je op deze wijze de nieren. Energie die normaliter voor osmoseregulatie werd gebruikt zal nu dus vrijkomen.. gebruikt worden voor groei, weerstand, etc.

Kraanwater heeft gemiddeld een saliniteit van 0,02% terwijl een gemiddeld (Nederlands) oppervlaktewater een saliniteit van 0,07% heeft. Zout toevoegen is dus helemaal niet zo gek als het klinkt.

Onderstaande heb ik hier al eens eerder gepost en is gebasseerd op het volgende onderzoeksartikel: Growth, food intake regulation and metabolic adaptations in goldfish (Carassius auratus) exposed to different salinities van R.K. Luz, R.M. Martínez-Álvarez, N. De Pedro, M.J. Delgado.

De strekking van het artikel. Bij zoutgehaltes in water tot 0,6% is er geen negatief effect op de groei, gewichtstoename, voedselopname van de vis waargenomen. Tot 0,6% bleven ook de hematocriet, hemoglobine, glycemie en plasma cortisol niveaus gelijk wat aantoont dat dergelijke zoutgehaltes geen stress bij de vissen veroorzaakt. Bij zoutgehaltes van 0,8-1% werden wel effecten als uitdroging, stress, verminderde voedselopname waargenomen (overigens hebben alle vissen het onderzoek overleefd).

Ander onderzoek heeft aangetoond dan lage zoutgehaltes (0,1%) vissterfte verminderd bij blootstelling aan bacteriële pathogenen (lees ziekteverwekkers met een bacteriële oorsprong/ een probleem dat bij velen van ons voor komt).
Uit de studie bleek ook dat bij een zoutgehalte van 0,2% zeer goede prestaties werden waargenomen met voeding en groei. De voedsel conversie-efficiëntie was hierbij gelijk aan geheel zoetwater. [/QB]

Plaats reactie