Planaria en bloedzuigers schadelijk of hoort het er bij?

Helder water, groenwater, waterwaardes, etc. [leden]
Goud
Lid FGF
Berichten: 655
Lid geworden op: 26-01-2012 19:50

Planaria en bloedzuigers schadelijk of hoort het er bij?

Bericht door Goud » 06-11-2012 20:51

Constateer af en toe een enkele planaria in de bak, heb een hele tijd terug een keer een rood wormpje gezien daar schrok ik wel van. Nu heb ik gelezen dat planaria geen kwaad kan als het er niet teveel zijn maar goed teveel ergens van is nooit goed :D

Nu heb ik alleen een hele tijd terug een keer een dikke bloedzuiger in 1 van mijn filter aangetroffen. Uiteraard meteen verwijderd. Nu heb ik bij ieder verversing nog in de emmer een kleine bloedzuiger aangetroffen na het afhevelen van de bodem. Maandag bij het schoonmaken van 1 van de filters meerdere kleine bloedzuigers aangetroffen. Kunnen deze kwaad? :? Lees dat bloedzuigers geen kwaad kunnen ook maar je ook varianten hebt die wel aan de vissen gaan zuigen.
Hoe weet ik nu of het de variant is die ook de vissen kan gaan aanvallen. :?

Heb zaterdag de 1e dosering gegeven van het middel Dactycid aan de bak toegevoegd volgens de gebruiksaanwijzing. Na 48 uur ververst en kool in de filter gedaan. Alleen trof ik dus maandag dus alsnog bloedzuigers aan en zondag nog een planaria. Moet ik mij nu zorgen maken of afwachten na de vervolgkuur ervan die over 2 weken gegeven moet worden?

Pff baal ervan want zie er zo tegen op om de bak opnieuw op te moeten starten. :cry:

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 06-11-2012 23:13

Er is hier eerder iemand op het forum geweest met bloedwormen in zijn bodem. Volgens mij heeft hij toen zijn bodem eruit gehaald. Of was jij dat?
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 07-11-2012 00:25

Planaria kunnen geen kwaad, die eten je goudvissen zelfs nog op ;) alleen de bloedwormen ben ik niet zeker over. Ik vraag me ook af hoe die in vredesnaam in je aquarium zijn gekomen :?
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

Goud
Lid FGF
Berichten: 655
Lid geworden op: 26-01-2012 19:50

Bericht door Goud » 07-11-2012 19:11

ZSjonnie schreef:Er is hier eerder iemand op het forum geweest met bloedwormen in zijn bodem. Volgens mij heeft hij toen zijn bodem eruit gehaald. Of was jij dat?
Nee dat was ik niet. Geef wel bloedwormen (naast tubliflex, artima etc.) maar dan diepvries.

Goud
Lid FGF
Berichten: 655
Lid geworden op: 26-01-2012 19:50

Bericht door Goud » 07-11-2012 19:13

Bash schreef:Planaria kunnen geen kwaad, die eten je goudvissen zelfs nog op ;) alleen de bloedwormen ben ik niet zeker over. Ik vraag me ook af hoe die in vredesnaam in je aquarium zijn gekomen :?
Het zijn bloedzuigers geen bloedwormen. Of is dat hetzelfde :oops:
Het zijn van die rode wormpjes die als een rups vooruitbewegen zeg maar.
Denk dat ze vast een keer mee zijn gekomen met plantjes. Spoel die altijd wel af en doe ze een daagje in een emmer maar ja.

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 07-11-2012 19:42

Bloedzuigers moet je wel bestrijden. Anders kan je groot probleem krijgen.
Je kan het ook met zout proberen. Zo niet moet je wel wat anders gebruiken.

Goud
Lid FGF
Berichten: 655
Lid geworden op: 26-01-2012 19:50

Bericht door Goud » 07-11-2012 19:43

Hoeveel zout moet ik dan doseren? Met de vissen in de bak?
Wat voor ander middel zou je aanraden?

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 08-11-2012 00:00

Je zou de bak kunnen behandelen met Flubenol.. En dan je goudvissen een paar weken in een quarantainebak plaatsen met om de 3 dagen een 100% verversing.
Na een paar weken weet je 100% zeker dat de vissen niets dragen en tegen die tijd kan je de bak goed hebben behandeld en genoeg hebben ververst om het grootste deel van het Flubenol eruit te krijgen.
De vissen in quarantaine zetten doe je in dit geval dus, omdat zij niet tegen Flubenol kunnen en de 100% verversingen zorgen ervoor dat alle vrij zwemmende parasieten weggespoeld worden.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 08-11-2012 00:22

Ik schok me dood dat je met sluiers flubenol adviseerde. Maar apart kan natuurlijk wel. :D

Goud
Lid FGF
Berichten: 655
Lid geworden op: 26-01-2012 19:50

Bericht door Goud » 08-11-2012 18:58

Kan ik dat ergens online kopen?

Als ze dan wekenlang in een andere bak moeten kan ik dan niet beter de bak helemaal leeg halen, paar dagen droog laten staan (neem aan dat dan alles wat beweegt wel dood is) en dan helemaal opnieuw opstarten of is dat niet nodig? Neem aan dat dat medicijn best agressief zal zijn en mijn planten en goede bacterien dat ook niet overleven :( of wel?

Plaats reactie