Hoe vaak verversen en voeren

Helder water, groenwater, waterwaardes, etc. [leden]
GoldenFish
Lid FGF
Berichten: 407
Lid geworden op: 27-12-2012 14:42

Bericht door GoldenFish » 12-02-2013 19:43

Joh Olympus, rustig maar hoor :D
1x in de week verversen is meer dan genoeg hoor, je wilt me toch niet zeggen dat je 2 of 3x in de week 70 tot 100% wilt gaan verversen? Hoogstwaarschijnlijk worden je vissen dan wel groter maar hebben dan ook meer stress omdat je steeds in de bak zit te rommelen. Heb je ornamenten en planten in je bak, of bodembedekking dan kun je zo al bijna 10 tot 30 liter afschrijven, zeker als het gaat om zwaar hout of stenen.

Vergeet ook niet dat sommige vissen gewoon niet groter KUNNEN worden, hoe goed je ze ook wilt verzorgen. Dat heeft met de genen te maken. Ik zou me er niet al te druk om maken. Gewoon lekker van je hobby genieten toch? Als je vissen maar gezond zijn :)

Gast

Bericht door Gast » 12-02-2013 19:43

sorry voor de capslock. ik wilde alleen zeggen dat ik eerst een overbezetting had als extra info. Niet als aanval op evelien.

Ik heb het water getest, geen nitriet...0,0

ja sommige vissen worden niet heel groot maar mijn grootste is maar 15 cm(heel veel staart) en maak me dus een beetje zorgen :?
De bak is helemaal kaal, met een dun laagje grind en een paar stengelplanten

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 12-02-2013 21:04

Ik meen mij te herinneren dat je ons ergens eens had verteld dat je meer mocht verversen van je ouders??
Ook je vraag van het verversen etc ben ik al eens eerder tegengekomen. Ik dacht dat dit al eens besproken was omtrent je vissen?

Als vissen paaien vind ik het wel belangrijker om meer te verversen. Er kunnen nitrietpieken ontstaan wanneer de eitjes te lang blijven liggen en gaan rotten.
Ik heb dit zelf voorgehad met alle gevolgen nadien..
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Gast

Bericht door Gast » 12-02-2013 21:11

ja, ik mocht meer verversen, maar niet elke week en niet zoveel.

eitjes worden gelijk opgegeten, dus rotten doen ze niet.

Ben ff in de war. het is toch min. 50l per vis en 50 procent verversen per week?
dus met de bezetting is toch niks mis?

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 12-02-2013 22:22

De eitjes rotten niet. Maar je water en dat is het hele probleem.

Ik volg je even niet meer??? Dan mag je wel verversen, dan niet, dan wel maar niet teveel, dan doe je het stiekem. In het kader vh welzijn vd vissen. Lijkt het niet zinvoller om of een afspraak te maken met je ouders of je stopt tijdelijk met de hobby? Klinkt hard, maar zo denk ik er wel over.

Pat
Lid FGF
Berichten: 2721
Lid geworden op: 27-10-2011 00:00

Bericht door Pat » 12-02-2013 23:42

Maar meteen even stoppen met de hobby lijkt me wel erg ver gaan maar dat is mijn mening.
Ik ga met Frost mee gewoon lekker van je visjes en hobby genieten zolang ze zo gezond zijn.
Je bezetting van 6 visjes in deze bak is prima en dan is het minimum 50% per week verversen en aangezien je
meer dan dat ververst en zolang je waterwaarde's in orde blijven zou ik zeggen is prima toch. :wink:

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 12-02-2013 23:46

Een heel simpel en direct antwoord:

Je vraag is: Hoe vaak verversen en voeren?
Dit is compleet afhankelijk van je totale massa vis, afscheiding, waterwaardes en eventuele bijzaken zoals stress, ziektes, etc.
Er zijn waarschijnlijk wel meer mensen die hier een kant en klaar antwoord op willen, maar dat is er niet. Elke vis, elk aquarium verschilt.

Door wat ik in het verleden en nu weer begrijp uit jou situatie is dat je bak geen regelmaat krijgt.
Zolang dit niet gebeurt zal het nooit probleemloos gaan.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 12-02-2013 23:52

Dat wel Pat. Maar niet als je vissen kuit heeft geschoten en je mag niet verversen van je ouders. Nitriet kan 0 zijn nu maar morgen of overmorgen? En hoe hoe zit het met de bacteriëndruk? Die kan helaas ook komen na kuitschieten. Als Vissengek zegt dat de vissen niet meer groeien kan dat een teken zijn dat er teveel schadelijke feromonen in het water zit. Dat krijg je er alleen uit na waterwissel. Dus zo ver vind ik het persoonlijk niet gaan. Als je niet optimaal voor je vissen kan of mag verzorgen moet je soms een keuze maken. Hoe jammer dat ook is. Sluier houden is nou eenmaal niet makkelijk en goedkoop.

Pat
Lid FGF
Berichten: 2721
Lid geworden op: 27-10-2011 00:00

Bericht door Pat » 13-02-2013 00:01

Nee zeker niet goedkoop nee dat weet ik als geen ander! Zeker gezien mijn situatie nu :roll:

Ik bedoel ook buiten het kuit schieten dat het met deze bezetting voldoende moet zijn om 1x per week die 80% te verversen zoals nu ook gedaan wordt.

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 13-02-2013 00:08

Ok, maar vissen gaan echt niet luisteren wanneer ze willen kuitschieten op jou commando? En als het gebeurt en je moet een week wachten. Gaat dat fout tenkoste van de vis.

Plaats reactie