Waterbloei hoeveel en hoe vaak verversen?

Helder water, groenwater, waterwaardes, etc. [leden]
Plaats reactie
Ruby
Lid FGF
Berichten: 58
Lid geworden op: 23-11-2012 16:15

Waterbloei hoeveel en hoe vaak verversen?

Bericht door Ruby » 16-02-2013 15:36

Op dit moment heb ik jammer genoeg waterbloei in m’n aquarium (zoals sommigen van jullie misschien al weten van m’n fotoalbum) Ik heb m’n aquarium nu zo’n 6 weken geleden opgestart, na een aantal weken zag er zo uit
Afbeelding


Maar nu ziet het er helaas zo uit.... :roll:
Afbeelding


M’n bak is 1 meter lang, inhoud 190 liter met een vaste binnenfilter (500 liter per uur). Ik wil in de toekomst wel een externe filter gaan kopen als de vissen wat groter worden, een uvc lamp is dus nu helaas geen optie.
Er zitten 2 jonge ryukins in de bak. Doordat ik er niet bij heb nagedacht dat de binnenfilter wel een half uur tot uur gedeeltelijk droog staat tijdens het waterverversen heeft m’n startende bacteriecultuur een klap gekregen en is de waterbloei hierdoor waarschijnlijk ontstaan.
In het begin had ik dat niet omdat ik toen zonder vis, en met maar 1 vis, veel minder water ververste en daardoor de filter wel onder water bleef. Nadat ik m’n 2e vis erbij had gedaan en ik ook meer begon te verversen is het dus begonnen.

Vandaag heb ik waterwaardes laten testen door de lfs, eergisteren heb ik ververst;
PH 7,5
KH 8
No2 0
NO3 0
PO4 0,05

Gelukkig is vandaag de bestelling van Dino binnen gekomen met ftr en fcc :blij: en kan ik dat gaan toevoegen.

Maar nu heb ik wel een paar vragen;

Hoeveel en hoe vaak moet ik nu waterverversen ivm m’n waterbloei, de één zegt niet zoveel ivm je bacteriecultuur en de ander zegt juist weer wel veel..

Kunnen ftr en fcc gelijktijdig toegevoegd worden? En hoe vaak?

De man van de lfs had het over veel plantenvoeding toevoegen ivm deze PH en KH waarde die hij erg hoog vond. Maar dan wel plantenvoeding zonder ijzer. Waarom is dat? Mijn plantenvoeding bevat wel ijzer (flora-grow liquid van Colombo)

Hij zei dat CO2 toevoegen voor m’n planten nu geen zin had met deze waterwaardes omdat het dan niet opgenomen wordt. Moet ik daar nu mee gaan stoppen? Ik voeg dagelijks aquacarbo toe.

Ik voerde m’n vissen 3x per dag maar ben terug gegaan naar 2x per dag vanwege de waterbloei. Maar dit gaat, neem ik aan wel ten koste van de groei.... is het beter om minder te voeren of kan ik dit weer wat opvoeren? Heb Hikari groen en Aplus bij Dino besteld, ben benieuwd of ze het lusten :)

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 16-02-2013 20:18

je vissen zullen dat wel waarderen al dat lekkers. :)

ik zou even stoppen met al die plantenvoeding erin te gooien want waterbloei is in feite alg.
de bloei is soms lastig te verwijderen als de oorzaak niet wordt weggenomen. de oorzaak is een te veel aan bepaalde voedingsstoffen. minder voeren kan de groei van het organisme dat de bloei veroorzaakt verminderen. dok een ander voer kan helpen.
waterverversen verdund de waterbloei, maar omdat het meestal om zeer snel groeiende organismen gaat is dit effect meestal zeer tijdelijk.

weet je zo wat je fosfaatwaarde was?

Ruby
Lid FGF
Berichten: 58
Lid geworden op: 23-11-2012 16:15

Bericht door Ruby » 16-02-2013 21:05

De vissen zwemmen nu in een wite wolk na toevoegen van ftr en fcc :lol:
Ik heb nu sinds vandaag ander visvoer, Hikari groen en ze vonden het erg lekker 8)

Fosfaat was 0,05

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 16-02-2013 21:12

Uv helpt altijd erg goed. Hooguit een week uv en het is meestal weg.

Pat
Lid FGF
Berichten: 2721
Lid geworden op: 27-10-2011 00:00

Bericht door Pat » 16-02-2013 21:51

Ja maar er is alleen een binnenfilter in gebruik en dan wordt het aansluiten van een UV moeilijk.

Gast

Bericht door Gast » 16-02-2013 23:46

Binnenfilter met UV gebruiken zoals de Aquael.

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 17-02-2013 06:37

Oorzaak van waterbloei/groenwater is ammoniak. Zorg dat dit wegblijft, combineer het met een paar flinke waterverversingen (80%) met meteen daarna FTR en FCC, stop tijdelijk met plantenvoeding toevoegen, halveer je verlichting en dan moet je er wel vanaf komen.

Waterwaardes die je aangeeft zijn prima. Ik mis eigenlijk de NH3/4, maar deze zal nu toch op 0 staan door dat groenwater.

Ik zou 2x per week die 80% verversen. Je bacteriecultuur voor de nitraatcycle bevat zich in het filter, niet in je water.

FTR en FCC kan tegelijk worden toegevoegd. Het wordt meestal tijdens de verversingen gebruikt.

De pH en KH zijn prima. Plantenvoeding gaat hier ook niets aan veranderen. Je moet er alleen tijdelijk mee stoppen, omdat je het groenwater daarmee nu voedt.
Aquacarbo is geen CO2. Het is een alternatieve manier om de C (carbonaat) van CO2 toe te voegen. Bij een KH van 8 wordt CO2 moeilijk opgenomen, maar aquacarbo zou wel moeten gaan.
Aquacarbo kan je gewoon blijven gebruiken, want alg kan hier slecht tegen.

Met groenwater hoef je niet bang te zijn dat je vissen uithongeren, ze zwemmen immers in voer.
Ik zou het groenwater zelfs een paar maanden laten gaan om de kleuren en massa te boosten :lol:
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 17-02-2013 08:38

Heb je geen pomp waaraan je tijdelijk je uv kan aansluiten op je pomp. Dit hoef niet perse een filter te zijn. Een fontijnpomp bv kan al genoeg zijn.

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 17-02-2013 10:37

er zijn ook dompel uvc verkrijgbaar. die hang je dan bij de uitstroom oid.
maar of dit net zo goed werkt weet ik niet.



ik heb er ook ooit heel veel last van gehad, en na gebruik van uvc was het na 24 uur weer weg.

Afbeelding


maar voor je er naar grijpt, zou ik eerst doen wat ZSjonnie allemaal zegt. met uvc los je het probleem wel op maar de oorzaak niet.

Ruby
Lid FGF
Berichten: 58
Lid geworden op: 23-11-2012 16:15

Bericht door Ruby » 17-02-2013 17:11

@ ZSjonnie, gelukkig kan dat groene water voor de vissen dan geen kwaad, maar ik zelf zie ze toch liever in helder water zwemmen :lol:

Vandaag een tuinslang gehaald en aangesloten op m'n keukengeisertje :P Net zolang gedoseerd tot m'n temperatuur stabiel op 20 graden bleef (zelfde als m'n aquarium) en toen ben ik gaan afhevelen met 2 emmers, die ik dan om en om kon leegkiepen. Het waterpeil bleef op deze manier mooi tussen de minimum en maximum streepje op het filter dus dat ging heel goed. Op die manier heb ik heel veel water kunnen verversen, denk wel dat ik zo rond de 80% zat. Je zag het water ook steeds helderder worden 8) Meteen daarna weer FTR en FCC toegevoegd en nog wat levende bacteriën in m'n filter. Dit ga ik as woensdag of donderdag dan nog een keer herhalen. Ben benieuwd of ik er dan op die manier vanaf kan gaan komen.

@ Rex Hunt en Jones, mocht het niet lukken kan ik idd miss zo'n dompel uvc lamp of een binnenfiltertje met uvc erbij plaatsen. Maar als het goed is krijg ik nu geen ammoniakpiek meer nu m'n filter onder het waterniveau blijft, dus als dat idd het probleem was heb ik daarmee meteen de oorzaak weggehaald.

Ze hebben trouwens van Sera ook buitenfilters met ingebouwde uvc waarbij je dat uvc licht nog apart aan of uit kunt schakelen, misschien dat ik dat dan koop in de toekomst. Het haalt ook scadelijke bacteriën en parasieten uit het water. En omdat de lamp ná je goede filterbacteriën zit zouden die gewoon in leven blijven. Klinkt best wel goed eigenlijk :)

Bedankt iedereen voor het meedenken!

Plaats reactie