Filter kapot

Helder water, groenwater, waterwaardes, etc. [leden]
Plaats reactie
Irene
Lid FGF
Berichten: 1221
Lid geworden op: 24-01-2012 11:13

Filter kapot

Bericht door Irene » 16-02-2013 21:22

Kom ik er vandaag achter dat mijn filter kapot is. :? Waarschijnlijk al een hele poos, want het deel dat kapot is heb ik al vrij lang niet meer los gehad. Ben naar de lfs gegaan die m terugstuurt, en heb nu een leenfilter gekregen. Heb zoveel mogelijk eigen filtermateriaal erin gestopt, dus wat betreft bacteriecultuur ben ik niet bang. Maar het filter heeft wel minder capaciteit als mijn eigen filter. Ik heb er nu dus de Eheim Ecco Pro 300 op staan. Deze pompt 600 l/u (of 750, niet helemaal duidelijk). Zou dat voldoende zijn voor de Rio 180? Ik heb hier nog 4 kleine binnenfiltertjes liggen, zou het zin hebben om die ook toe te voegen? Of zal dat niet zoveel uitmaken?
Wellicht komt hier ook de hogere nitraatwaarde van? Zou wel fijn zijn, want dan is het hopelijk straks ook opgelost. Enige voordeel is nu dat de hoeveelheid slakken flink terug is genomen. :?

vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Bericht door vissengek12 » 16-02-2013 21:28

Als een filter langer dan een halfuur uit staat schijnt het dat de bacteriën als dood gaan.
Dus ik zou de komende tijd wel je waterwaardes in de gaten houden, aangezien je bacteriecultuur dood is en opnieuw moet opbouwen.
Heb je wel al een groot gedeelte ververst? Ik zou wel wat meer verversen aankomende tijd.

Irene
Lid FGF
Berichten: 1221
Lid geworden op: 24-01-2012 11:13

Bericht door Irene » 16-02-2013 21:36

Ik had mijn filtermateriaal + water in een emmer gedaan met een bruissteen. Zou het dan niet in leven blijven?
Heb inderdaad ook water ververst :)

Brian
Lid FGF
Berichten: 2350
Lid geworden op: 22-10-2011 21:31

Bericht door Brian » 16-02-2013 22:06

Wees er maar zeker van dat je bacteriecultuur een serieuze klap zal gekregen hebben.
Hou de waterwaardes de komende dagen goed in de gaten vanaf morgen.
Kans is dat je al ammoniak gaat meten.
Wie oude kennis koestert en voortdurend nieuwe vergaart, mag een leraar van anderen zijn.

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 17-02-2013 06:43

In de gaten houden is altijd slim, maar wanneer je filtermedia rechtstreeks uit een draaiend filter in een emmer water met bruissteen plaatst blijft de bacteriecultuur wel leven.
Een hoge nitraatwaarde kan niet komen door je filtercapaciteit aangezien dit het eindproduct is. Wanneer je filtratie niet in orde is kan je ammoniak of nitriet meten (hoeft niet perse op elke moment van de dag).

Ik zou tijdelijk wat meer gaan verversen ter compensatie van je gereduceerde filtercapaciteit.
Een aantal binnenfilters toevoegen heeft weinig nut aangezien dit alleen meer stroming in de bak gaat geven, maar verder weinig met het omzetten van ammoniak naar nitriet en nitraat gaat doen.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

pauolo
Lid FGF
Berichten: 73
Lid geworden op: 09-02-2013 09:20

Bericht door pauolo » 17-02-2013 11:07

IK ben wel benieuwd wat er precies defect is.
Stond de filter stil of draaide het nog wel?
Omdat je schrijft dat het waarschijnlijk al ee hele tijd defect was zou de bacteriecultuur in het geval het filter stil stond geen levende bacteriën meer bevatten lijkt mij.

Persoonlijk ben ik een voorstander van tenminste twee filters op een aquarium. Dit om bij onderhoud aan een filter altijd nog een goed ingedraaid filter in de bak te hebben. En ook bij problemen aan een filter heb je backup. Uiteraard is het niet altijd realiseerbaar maar bij een rio 180 zijn er wel mogelijkheden voor.

Het advies om de komende tijd de bak te blijven meten en extra waterverversingen te doen lijkt me zeer zinvol.

Irene
Lid FGF
Berichten: 1221
Lid geworden op: 24-01-2012 11:13

Bericht door Irene » 17-02-2013 20:20

Nee het filter stond niet stil, dat had ik wel eerder gemerkt. :D De in- of uitstroom, weet zo even niet welke, kon niet helemaal worden geopend of gesloten, het bleef op een kleine opening vastzitten. Daardoor kon ik dat slangenblok er ook niet meer uithalen, omdat het vast bleef steken. Ik vermoed dat er wat tanden van het tandwiel zijn afgebroken.

Sowieso hou ik alles goed in de gaten, lijkt me vanzelfsprekend. :) Vanmiddag toch een lichte ammoniakverhoging gemeten, dus gelijk weer ververst. Komende dagen elke dag maar even testen. Gelukkig net weer een nieuwe koffer binnen dus net op tijd. :P Mijn nitraat is trouwens wel weer op normaal niveau. :cheer:

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 17-02-2013 23:52

Hmm wellicht doordat je zo'n grote hoeveelheid aan slakken had was hun ontlasting goede voeding voor je filter bacteriën die uiteindelijk nitraat als uitproduct produceerden. Dit kon je meten in je test setjes. Nu dat je een groot deel van de slakken hebt wegehaald is het nitraat ook weer gezakt.

Gewoon nitraat blijven testen, gaat het weer omhoog kijk dan of er weer slakken in je filter zitten. Is dat zo, haal dan zoveel mogelijk weg en test daarna het nitraat weer om te kijken of die slakken de oorzaak waren.
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

Irene
Lid FGF
Berichten: 1221
Lid geworden op: 24-01-2012 11:13

Bericht door Irene » 19-02-2013 22:30

Ja, ik blijf sowieso wel aan het testen voorlopig. :) Meet nog steeds ammoniak, dus voor nu nog even elke dag verversen.

Irene
Lid FGF
Berichten: 1221
Lid geworden op: 24-01-2012 11:13

Bericht door Irene » 21-02-2013 17:54

Ben het verversen nu al zat. :lol: Weet iemand hoelang het ongeveer duurt voordat die ammonium/ammoniak weg is?

Plaats reactie