PH waarde

Helder water, groenwater, waterwaardes, etc. [leden]
Fish
Lid FGF
Berichten: 1075
Lid geworden op: 27-11-2011 22:15

PH waarde

Bericht door Fish » 09-05-2013 18:01

Ik weet dat het antwoord op de volgende vraag ergens gestaan heeft ooit, dan wel Bash, danwel Rex, dan wel Zsjonnie heeft het ooit volgens mij gezegd maar ik kan het niet meer vinden.

Hoeveel mag je PH maximaal schommelen?
Met de temperatuur is dat bijvoorbeeld het liefst max 1 maar als het niet anders kan 2 graden per 24 uur.

Hoe zit dat met de PH.
Aangezien ik nog nooit zo nauwkeurig heb kunnen meten ben ik echt gefacineerd door de nauwkeurigheid van de Seneye maar ik weet door die nauwkeurigheid ook niet zo goed meer wanneer ik alarm moet slaan voor mezelf ;)

In de afgelopen 5 dagen is mijn PH langzaam aan gezakt van 8,19 naar 7,96 nu. Iets meer dan twee tiende dus. Je zou zeggen bijna niets. Maar twee tiende NH3 kan wel degelijk kwaad.
Dus wie heeft er voor mij het antwoord ( of weet nog in welk topic het stond! :D), als je het goed wil doen, hoeveel 'mag' de PH dan maximaal schommelen over welke periode?

Bash
Lid FGF
Berichten: 1056
Lid geworden op: 26-10-2011 01:38

Bericht door Bash » 09-05-2013 20:28

0.2 per 24 uur ;)
The question is not: 'Can they reason?' , nor 'Can they talk?' but 'Can they Suffer?'
Jeremy Bentham, 1748 – 1832

Never argue with an idiot; he will bring you down to his level and win from experience.

Fish
Lid FGF
Berichten: 1075
Lid geworden op: 27-11-2011 22:15

Bericht door Fish » 09-05-2013 20:35

Bedankt!
dan ben ik heel benieuwd hoe het zal zijn na de waterwissel van morgen :D
Die waarde gaat mij dan ongetwijfeld vertellen of ik beter 1x veel of meerdere keren kleine beetjes kan verversen.

I like it :D ik heb er op een vreemde manier lol in :p

Fish
Lid FGF
Berichten: 1075
Lid geworden op: 27-11-2011 22:15

Bericht door Fish » 16-05-2013 10:25

Ok, normaal gesproken zou ik hier zelf echt eerst verder achteraangaan voor het hier te posten. Maar ik zit zwaar in de stress met mijn master scriptie en heb echt even de tijd niet om hier in te duiken. Maar, het lijkt me wel van belang, dus ik hoop dat iemand met aan een flinke dosis kennis me alvast een beetje zou kunnen helpen..

De eerste paar dagen in het nieuwe aquarium en het meten met de Seneye bleef mijn PH echt heel erg mooi stabiel op 8,11-8,13

Echter, de laatste week lijkt hij in een soort van vrije val terecht gekomen. Hij blijft maar dalen, eerst met zo'n 0,2 per 24 uur, maar de laatste 12 uur is het gedaald van 7,87 naar 7,57 en ik snap er helemaal niets van.

De afgelopen dagen heb ik iedere avond zo'n 30% waterververst om te kijken of dat verschil uitmaakt. En ik kan geen enkel verschil ontdekken.

Nu heb ik in alle eerlijkheid helemaal geen verstand van PH, ik lees steeds vaker hier dat een teveel schommelde PH waarde absoluut niet gewaardeerd wordt door vissen, en nu ik de Seneye heb let ik er dus op. Maar ik heb dus eigenlijk 0,0 weet van wat de PH allemaal beinvloed.
Ik ben nog wel zover als dat de KH als buffer dient, maar het hoe en wat daar achter is me ook nog niet helemaal duidelijk. Vanaf vanavond wilde ik sowieso ook met min druppeltests een wat vaker de KH gaan meten.
Zoals ik al zei, normaal gesproken zou ik me eerst zelf verder in gaan lezen, maar mijn eerste scriptie deadline komt er aan en ik heb nog niets op papier staan. Dus op dit moment kies ik even voor de luie gemakkelijke weg..

Mijn temperatuur is overigens al dagen stabiel op 20,5 - 20,8
En de ammoniak ook, die staat 's ochtends op 0.001 en door de dag heen met het voeren loopt het op tot 's avonds dan wel 0,003 of 0,004.

Enig iemand die hier iets meer licht op kan laten schijnen en mij kan vertellen waar ik even nog meer op moet letten en wat het allemaal kan beinvloeden ben ik ontzettend dankbaar!

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 16-05-2013 19:40

wat zit er allemaal in die bioloog?

Fish
Lid FGF
Berichten: 1075
Lid geworden op: 27-11-2011 22:15

Bericht door Fish » 16-05-2013 19:47

Eerste vak is witte watten en grove matten
Tweede vak fijne matten
Derde vak siporax gemengd met zeoliet (verzadigde, was geen doen om ze er allemaal uit te zoeken)

That's it :)

De ph is nu weer gestegen naar 7,71

Het licht staat aan van 12 tot 10, twee keer t5
Er zitten anubias en javavarens op hout in, 5 stukkenn hout met 15 planten totaal.

Heb vandaag 3x gevoerd net zoals normaal gesproken. Om 7.00 uur, 12.00 uur en 18.00 uur.

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 16-05-2013 19:53

ik heb geen tijd om er inhoudelijk op in te gaan, maar hout en zeoliet kunnen de pH voor of nadelig beïnvloeden. ( het is maar hoe je er tegenaan kijkt.)

http://www.winkel.her-inneren.nu/index. ... oliet.html

en

http://www.hobbykwekers.nl/forum/plante ... t-aquarium

verder doet ammoniak en temperatuur dit ook. alles werkt eigenlijk tegen elkaar op als het nog niet in balans is.

Fish
Lid FGF
Berichten: 1075
Lid geworden op: 27-11-2011 22:15

Bericht door Fish » 16-05-2013 20:00

Ok bedankt!
Had inderdaad ook al ergens gelezen dat ammoniak verzurend kan werken en daardoor de ph kan laten dalen.

Ik zal dus eigenlijk nog even geduld moeten hebben, eerst de volledige indraai periode gehad hebben en dan eens zien wat er wanneer gebeurd en of er dan een verband ergens tussen zou zijn..

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 16-05-2013 20:55

Ik zou dat hout er eens uithalen..
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Fish
Lid FGF
Berichten: 1075
Lid geworden op: 27-11-2011 22:15

Bericht door Fish » 17-05-2013 06:33

hm, dat zou jammer zijn :D
Als het nodig is gaat het er natuurlijk uit, dat spreekt voor zich. Maar t zou wel jammer zijn.

Kan een luchtpompje er ook voorzorgen dat de PH daalt?
Deze had ik namelijk non stop aanstaan, maar ik heb hem gisterochtend uitgezet en sindsdien loopt de ph weer op?

Plaats reactie