water ververs methode zonder teveel gedoe met emmers

Helder water, groenwater, waterwaardes, etc. [leden]
dtjiang
Lid FGF
Berichten: 136
Lid geworden op: 10-05-2013 12:19

water ververs methode zonder teveel gedoe met emmers

Bericht door dtjiang » 22-05-2013 18:49

van de week iets bedacht om het leven makkelijker te maken met verversen van water. Totale investering valt nog mee, hangt er van af hoe erg relaxed je het wilt hebben.
Een stromings pomp, slangetje en emmer is in principe voldoende.
Hieronder een aantal videos met de opstelling.

dtjiang
Lid FGF
Berichten: 136
Lid geworden op: 10-05-2013 12:19

Bericht door dtjiang » 22-05-2013 18:51

water afvoeren

tube aansluiten op je stromings pomp in dit geval een sera p700 die verstelbaar is.


https://www.youtube.com/watch?v=ou4s-q-ZveA

dtjiang
Lid FGF
Berichten: 136
Lid geworden op: 10-05-2013 12:19

Bericht door dtjiang » 22-05-2013 18:54

water invoeren dmv emmer met daarin een pomp , ik had een intratuin 1000 liter al gekocht dus iets luxer. water kun je stromend laten op temperatuur brengen en constant laten vullen
wel goed in de gaten houden. het eind van de slang heb ik met 3 zuignap kabelhouders vastezet voor de zekerheid

https://www.youtube.com/watch?v=VW9GngIfvzM

https://www.youtube.com/watch?v=478r45akC0M

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 22-05-2013 20:25

Kan je niet beter je slang meteen aan de kraan koppelen.

Ute
Lid FGF
Berichten: 2682
Lid geworden op: 26-04-2012 21:56

Bericht door Ute » 22-05-2013 20:32

Wij hebben thuis kranen waar geen slang op past, dus dit is ook wel een goed idee :) Misschien ga ik dit ook wel gebruiken :D

vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Bericht door vissengek12 » 22-05-2013 20:51

Ik heb hier bijna hetzelfde alleen dan met de douche, handig dat ik dan de slang gelijk op de kraan kan koppelen.
Met emmers werken is bijna niet te doen met onze vissoort :P

Wel even een tip:

bij het afvoeren van het aquariumwater heeft u de slang in de afvoer van de wasmachine gedaan.
Ik zag dat u een toilet naast de wasmachine heeft staan, als u daar de slang in doet hoeft de pomp het water niet zo hoog op te pompen, waardoor het ook gelijk een stuk sneller gaat ;)

Verder zie ik dat u het filter in het aquarium uit heb staan, elke keer dat het filter word uitgezet is dit een schok voor de bacteriën die zorgen voor een biologisch evenwicht.
Het filter zou nooit langer dan 30 minuten uit moeten zijn, aangezien er dan een te grote hoeveelheid bacteriën dood zijn en uw biologische evenwicht in het aquarium verstoord raakt. Hierdoor kunnen de waterwaardes onstabiel worden wat weer zorgt voor extra stress en dus ziekte bij de vissen.
Nitriet en ammonia mogen niet in het aquariumwater meetbaar zijn, deze twee zijn giftig voor vissen ;)

dtjiang
Lid FGF
Berichten: 136
Lid geworden op: 10-05-2013 12:19

Bericht door dtjiang » 22-05-2013 21:23

FancyGoldfish schreef:Kan je niet beter je slang meteen aan de kraan koppelen.
dan kan ik de water temperatuur niet aanvoelen en als het warm is in de zomer zal de bak tegen de 25-26 graden aankomen, maar deze methode is al een stuk relaxter dan hiervoor :)

dtjiang
Lid FGF
Berichten: 136
Lid geworden op: 10-05-2013 12:19

Bericht door dtjiang » 22-05-2013 21:26

vissengek12 schreef:Ik heb hier bijna hetzelfde alleen dan met de douche, handig dat ik dan de slang gelijk op de kraan kan koppelen.
Met emmers werken is bijna niet te doen met onze vissoort :P

Wel even een tip:

bij het afvoeren van het aquariumwater heeft u de slang in de afvoer van de wasmachine gedaan.
Ik zag dat u een toilet naast de wasmachine heeft staan, als u daar de slang in doet hoeft de pomp het water niet zo hoog op te pompen, waardoor het ook gelijk een stuk sneller gaat ;)

Verder zie ik dat u het filter in het aquarium uit heb staan, elke keer dat het filter word uitgezet is dit een schok voor de bacteriën die zorgen voor een biologisch evenwicht.
Het filter zou nooit langer dan 30 minuten uit moeten zijn, aangezien er dan een te grote hoeveelheid bacteriën dood zijn en uw biologische evenwicht in het aquarium verstoord raakt. Hierdoor kunnen de waterwaardes onstabiel worden wat weer zorgt voor extra stress en dus ziekte bij de vissen.
Nitriet en ammonia mogen niet in het aquariumwater meetbaar zijn, deze twee zijn giftig voor vissen ;)
bedankt voor de tip, helaas heeft het vrouwtje na de 6e kuit geschoten voor 2 dagen lang waardoor de nitriet hoog was. Gelukkig heb ik het schieten meteen waar kunnen nemen. Meteen water ververst en hou het elke dag in de gaten nu. Ook met het flesje van Dino zit het Nitriet wel wat lager maar nog niet op 0. Ook vanmiddag voor de onderste filter sectie sera siporax gehaald dus uiteindelijk moet het goed gaan .

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 22-05-2013 21:41

Als je nitriet in je water heb moet je ervoor zorgen dat het snel weggaat.
Anders vrees ik het ergste voor je ranchu.
Ververs desnoods 100% elke dag.

dtjiang
Lid FGF
Berichten: 136
Lid geworden op: 10-05-2013 12:19

Bericht door dtjiang » 22-05-2013 21:44

FancyGoldfish schreef:Als je nitriet in je water heb moet je ervoor zorgen dat het snel weggaat.
Anders vrees ik het ergste voor je ranchu.
Ververs desnoods 100% elke dag.
huidig waarde is 2-3 mg/L is 100% water verversen raadzaam ivm water cultuur ?
het was eigenlijk stabiel op 0 tot het kuit schieten.

Plaats reactie