Wie gebruikt hier groen water?

Helder water, groenwater, waterwaardes, etc. [leden]
Symbas story
Lid FGF
Berichten: 277
Lid geworden op: 24-05-2013 22:43

Wie gebruikt hier groen water?

Bericht door Symbas story » 29-05-2013 12:05

Ik neem aan dat in de goudvis hobby met groen water, water met algen erin bedoeld wordt?

Ik heb eigenlijk in mn qbak altijd groen water. De qbak vul ik altijd met vijver water (waar altijd wel iets aan algen in zitten, hoe helder de vijver ook mag zijn). In mn filter gaat dan wat ksb uit het filter van de vijver, en om fijn materiaal op te vangen ook wat filterschuim.

Maar ik merk dus dat de kleurontwikkeling in mijn qbak geweldig is. Ik heb er geen verlichting boven, en hij staat binnen. Omdat ik er nu een pestkop in heb zitten die zn zus vreselijk pest heb ik er wat vijver planten in potten in gezet en dat gaat super.

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 29-05-2013 12:08

Ik weet dat Zsjonnie een poosje geleden met groen water aan het experimenteren was.

Hoe het afliep weet ik eigenlijk ook niet.

Symbas story
Lid FGF
Berichten: 277
Lid geworden op: 24-05-2013 22:43

Bericht door Symbas story » 29-05-2013 12:14

Ik heb mn water eens zo groen gehad dat het echt erwtensoep was. Er gingen oranje vissen in die er knal rood uit kwamen.

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 29-05-2013 14:01

Kwekers kweken ook weleens in groen water.

Kelly
Lid FGF
Berichten: 316
Lid geworden op: 11-03-2013 11:34

Bericht door Kelly » 29-05-2013 15:47

Wat doet groen water precies voor de vissen?
De kleur verbeteren en zijn er verder nog dingen?
En hoe krijg je groen water?
Niet dat ik het meteen zal proberen, maar misschien in de toekomst als mijn nieuwe bak er is, wil ik dit wel is proberen in mijn huidig aquarium. Om te kijken hoe vissen er op reageren.

Symbas story
Lid FGF
Berichten: 277
Lid geworden op: 24-05-2013 22:43

Bericht door Symbas story » 29-05-2013 16:03

Groen water is dus niks anders als heeeel veel zweefalg in water.

Je krijgt het door een ent te nemen, dat in je water te doen, en hier wordt het altijd groen. Een ent verkrijg je door in mijn geval water uit mijn vijver te pakken. Als je geen vijver hebt, kan je een bek water buiten zetten, hier een paar korreltjes voer in doen en afwachten.

Doordat de vissen eigenlijk altijd voer (algen) tot hun beschikking heben zullen ze dus flink groeien, meer body krijgen en de kleur ontwikkeling is dus super.

Wat het nadeel is van groen water dat je het vooral snachts goed moet beluchten, overdag geven de algen zuurstof aan het water af door middel van fotosynthese, maar snachts nemen ze zuurstof op om in leven te blijven (dit is wat mij altijd verteld is)

Algen zullen ook mee helpen nitraten en ammonia op te nemen.

vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Bericht door vissengek12 » 29-05-2013 17:59

Groen water is heel goed voor onze vissen, alleen zitten er ook gevaren aan die je je vissen kan kosten. Niet zomaar proberen dus.
ZSjonnie kan je denk ik wel wat meer vertellen over de gevaren, ik kan dat niet meet zekerheid zeggen ;)
Had te maken met ammoniak in het water volgens mij.

GoldenFish
Lid FGF
Berichten: 407
Lid geworden op: 27-12-2012 14:42

Bericht door GoldenFish » 30-05-2013 01:09

Groen water is inderdaad vooral kleur bevorderend, vooral als je zwarte vissen hebt. Ik heb het één keer gehad in de vijver maar je ziet je vissen dan niet meer dus het heeft voor ons mensen misschien wat minder voordelen dan voor de vis :lol:

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 07-08-2013 03:18

Om hier nog even op terug te komen.

Ik neem aan dat in de goudvis hobby met groen water, water met algen erin bedoeld wordt?
Klopt, groen zweefalg.

Ik heb er geen verlichting boven, en hij staat binnen.
Dat is iets waar je mee op moet passen. Groenwater leeft net zoals elke andere alg (plant) van o.a. licht. Wanneer het geen licht krijgt zal het 1 afsterven (wat ammoniak kan produceren) en 2 neemt het net zoals 's avonds zuurstof op en geeft het CO2 af (overdag met licht het tegenovergestelde) waardoor de pH ook zakt.

Ik heb mn water eens zo groen gehad dat het echt erwtensoep was. Er gingen oranje vissen in die er knal rood uit kwamen.
Zodra het water te donker wordt moet je oppassen dat het overdag niet teveel zuurstof produceert wat je vissen kan verbranden, stikken en gasbellenziekte veroorzaken en 's avonds niet te veel zuurstof opneemt waardoor de vissen ook weer kunnen stikken. Te donker groenwater laat ook te weinig licht door naar de diepere lagen waardoor er weer alg kan afsterven. Het is veilig om het maximaal zo donker te laten worden dat er op 10cm diepte nog iets (bijvoorbeeld je hand) zichtbaar is. Vanaf dat moment is het verstandig om te verversen en dat zou je dan het beste voor 80% met nieuw (kraan)water kunnen doen. Dat is ook een verschil met helder water. Bij groenwater ververs je aan de hand van de kleur tov een standaard beleid bij helder water.

Wat doet groen water precies voor de vissen?
De kleur verbeteren en zijn er verder nog dingen?

Het kan zoals al genoemd is een constante bron van voeding zijn. Groenwater bevat een erg hoog proteïnegehalte.
Het is ook een goede manier van filtratie, omdat het ammoniak/nitriet/nitraat opneemt en alleen zuurstof of CO2 afgeeft.
Door de beperkte zicht in groenwater zijn de vissen kalmer, dus minder kans op stres.
Wanneer je het hebt over een verbetering van kleur dan praat je over het rode pigment.

Doordat de vissen eigenlijk altijd voer (algen) tot hun beschikking heben zullen ze dus flink groeien, meer body krijgen en de kleur ontwikkeling is dus super.
Niet volledig mee eens. Body en kleur (rood) ben ik het met je eens, maar de groei is beperkt in groenwater. Wanneer ze weinig zicht hebben zijn ze rustiger en zwemmen ze minder waardoor ze minder in lengte groeien. Wanneer je in helder water je vissen vaak genoeg en goed voert is de groei in lengte beter. Ik ga dan uiteraard wel uit van een stressvrije omgeving.

Groen water is heel goed voor onze vissen, alleen zitten er ook gevaren aan die je je vissen kan kosten. Niet zomaar proberen dus.
Precies zoals ik erover denk.

ZSjonnie kan je denk ik wel wat meer vertellen over de gevaren, ik kan dat niet meet zekerheid zeggen :wink:
Had te maken met ammoniak in het water volgens mij.

Ammoniak is de oorzaak van groenwater. Wanneer je zelf groenwater kweekt is ammoniak dus nodig. De eerste keer dat je dit water gaat gebruiken moet je wel zeker weten dat al het ammoniak verbruikt is. Zeker wanneer je met pure ammoniak te werk gaat.

Groen water is inderdaad vooral kleur bevorderend, vooral als je zwarte vissen hebt.
Ben ik het niet mee eens. Wanneer je naar de beste resultaten kijkt qua zwarte vissen kom je uit bij Thaise kwekers en die verafschuwen alg.
Bij metallic vissen (de geheel zwarte vissen zoals moor, zwarte oranda's etc.) is de basis rood. Wanneer je deze in groenwater laat zwemmen kan het rood de overhand nemen en raken ze het zwart kwijt, iets wat je vaak ook bij zwarte vissen zonder zuivere bloedlijn ziet. Wat calico betreft heeft groenwater als voer geen effect op het zwart. Groenwater bevat caroteen, dit stimuleert alleen het rode pigment. Het zwarte pigment wordt door andere factoren bepaald. Het kan wel het zonlicht beperken, waardoor het zwart verdwijnt.



Verder:
Groenwater kan voor een prima zuurstofgehalte in het water zorgen. Vaak hoger als in helder water. Dit kan de eetlust en kopgroei bevorderen.
Ik kan er alleen niet genoeg op wijzen dat je uit moet kijken dat dit 's avonds het tegenovergestelde is. Goed beluchten 's avonds is dus een must, anders heb je groot kans dat je vissen stikken.
De soort proteïne in groenwater is sowieso goed voor het stimuleren van kopgroei.
Zodra het water bruinig kleurt weet je dat een van je vissen iets mankeert. Een goeie indicator, maar daardoor moet je helaas wel weer opnieuw beginnen met groenwater kweken.
Een nadeel voor veel mensen is dat je de vissen amper tot niet kan zien..
Ook moet je de bodem goed schoon weten te houden. Omdat je eigenlijk geen andere filtratie kan gebruiken bij groenwater hoopt de ontlasting e.d. zich op en vormt zich een drap op de bodem.
Laatste punt voor nu is de schommeling in de pH-waarde. Een sterke vis kan dit prima hebben en opgroeiende vissen kunnen hieraan wennen waardoor ze sterker worden, maar een wat zwakkere vis zou hierdoor kunnen stressen, ziek worden en dood gaan. Groenwater is niet te meten met druppeltesten door de kleur, dus je pH kan je alleen elektrisch meten of op de gok vertrouwen.

Ik zie groenwater als een methode om bepaalde doelen voor elkaar te krijgen. Een manier om de ontwikkeling van je vissen te manipuleren.
Het heeft zo zijn voordelen, maar ook nadelen (zeker als je niet oppast).
Ik kan het alleen afraden als mensen dit lukraak willen proberen.
Verdiep je eerst goed in alle voor- en nadelen, bepaal wat jij wil bereiken met je vissen en of groenwater hier de oplossing is en als je overal 100% zeker van bent kan je het op eigen risico proberen.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 30-08-2014 17:08

Op het bovenstaande door Zsjonnie even een aanvulling na mijn ervaring met GW deze zomer.

Zoals jullie weten heb ik een ranchu kweek gehad, natuurlijk veel teveel om in een aquarium op te laten groeien dus naar buiten de vijver in! De vijver heeft 1200 liter nuttige inhoud.

Al vrij snel groen water, ik denk ook door de hoge bezetting en dus veel ammoniak. Elke week 1-2 keer ongeveer 50% verschoont en ook wat er zich aan GW en afval in de filterpot verzamelde ook elke keer gespoelt.

Eerste punt is dat als je op een gegeven moment de vissen niet meer ziet je je wel afvraagd waar je in godsnaam aan begonnen bent! Het ziet er echt niet uit zo'n groene poel! Als je na het voeren een tijdje wacht komen de meeste vissen even lucht happen, dat is dan ook het enigste dat je nog ziet, maar gaf mij voldoende geruststelling. Sterker nog toen ik een vis van me die op z'n kop was gaan drijven uit het aquarium in de GW deed zwom hij direct de diepte in en ik heb hem niet weer zien drijven. Ik stel me dan ook voor dat GW heel erg gezond is en stress bij vissen tegen gaat.

GW verkleurt inderdaad als er is niet goed is, op een gegeven moment zach je de rand van het GW bruinig worden, er bleken slakken in in het water te zijn gekomen, weliswaar kleintjes(er zit gaas over de vijver) maar blijkbaar hadden ze iets bij zich. Nog niets gemerkt aan de vissen, maar ik haal ze binnenkort toch weer naar binnen en dan zien we wel. Toen de slakken eruit waren was de kleur van de GW ook weer goed in ieder geval. Omdat ik een chinese kweekmethode volg(deels) wist ik ook dat je alleen kerngezonde vissen in GW mag doen, ik ze dus ook ontwormt voor ze de pond ingingen. Het is ook erg onhandig als je zieke vissen hebt in GW want je kunt ze niet met medicijnen of zout behandelen. Ook kun je geen voer geven dat chemische toevoegingen bevat of pro(pre)biotica.

GW beschermt ook tijdens erg warm weer, de rand van de pond was 47 graden en het water bleef 27 graden tijdens de warmste dagen in juli. Ik denk dat het komt omdat het zonlicht niet bij de bodem komt waardoor het veel beter beschermt tegen temperatuurschommelingen. In ieder geval ook hier weer een belangrijk punt, want buiten een vijver hebben is prachtig, maar als het water te warm wordt heb je wel een probleem met de vissen.

Beluchting maar ook circulatie is erg belangrijk, over beluchting is Zsjonnie al duidelijk geweest, dus dat lijkt me voldoende. Circulatie is niet allen de manier om te voorkomen dat GW naar de bodem zakt en afsterft(omdat het geen licht meer krijgt) maar ook om je vissen toch te groomen. Door het water flink te circuleren worden vissen namelijk 'gedwongen' flink te zwemmen en is ook hun lichaamsbouw en ontwikkeling dus te groomen in GW.

In mijn setup zit een pomp(3000l/uur rated maar ga maar van de helft werkelijk uit) die het GW door een simpele filterton pompt met bioballen en een zak koraal. Het water valt dan terug op het water waardorr een flinke stroming maar ook een flinke beluchting optreed.

Ik heb dit niet vast kunnen stellen, maar er wordt gezegd dat nitrificerende bacterien in evenwicht met GW kunnen bestaan. Hierbij is er natuurlijk het risico dat GW het helemaal overneemt waar ik nog van uitga, maar het zou moeten kunnen in ieder geval. Toch ze je dat mensen die GW binnen gebruiken juist geen nitrificerende bacterien willen. Geen idee waarom niet maar dat zoek ik nog wel uit ;)

Mocht ik nog meer dingen tegenkomen meld ik het nog wel als de vissen weer binnen zijn, in ieder geval een zeer geslaagd experiment voor zover ik tot nu toe heb gezien!

Setup

Afbeelding

Grote WC

Afbeelding

Groen en nog eens groen

https://www.youtube.com/watch?v=nqkrpepxdf8

Plaats reactie