Net opgehaalt aquarium 'doorstarten' ?

Helder water, groenwater, waterwaardes, etc. [leden]
Plaats reactie
Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Net opgehaalt aquarium 'doorstarten' ?

Bericht door Hinvin » 22-11-2013 17:27

Hoihoi,

Ik heb net een 300l aquarium opgehaalt, mijn grote aquarium gaat nog een tijd duren voor het klaar komt en ik wil mn kleine vriendjes niet te lang in een 60l bak hebben(ookal gaat dat goed met regelmatig verversen en meten met stripjes).

Dit aquarium is vandaag leeggehaalt en de vissen zijn in een ander aquarium van de verkoper gekomen, dus daar was ik blij mee. Ik vraag mij alleen af of je op deze manier zo'n aquarium kunt schoonmaken en doorstarten, dus met gebruikelijke 'opstart' middeltjes, of dat je absoluut alles helemaal hoort te ontsmetten en dus volledig nieuw moet indraaien. Het was overigens in gebruik voor guppies en een paar tetratjes ed, dus een tropisch aquarium.

Ideeen en tips worden zeer gewaardeerd!

vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Bericht door vissengek12 » 22-11-2013 17:33

Het gene dat je opstart is het filter.
Als het filter langer dan een halfuur uit staat zijn alle goeie bacteriën zo goed als dood, dus opnieuw opstarten is nodig.
Ik zou dus gewoon alles goed ontsmetten, filtermaterialen nieuw kopen en dan opstarten voor minimaal 3-4 weken.

In de tussentijd zou je elke dag in je huidige bak een gedeelte kunnen verversen (uiteraard moet het nieuwe water de zelfde temperatuur hebben als het oude water!).

Ben benieuwd hoe ze het gaan doen in de nieuwe bak :)

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 22-11-2013 18:29

Duidelijk dankjewel.

Dat doen we dan, had op de terugweg inderdaad nog filtermateriaal en opstartspulletjes meegenomen dus zal vanavond nog wel even bezig zijn.

Ze zijn helemaal happy hoor, inderdaad regelmatig blijven meten en verversen.

YvetteJ
Lid FGF
Berichten: 432
Lid geworden op: 26-09-2016 15:55

Bericht door YvetteJ » 01-10-2016 21:33

Ik weet niet of jullie op dit forum reacties op oude topics oké vinden, zo niet dan hoor ik het graag en sorry.

Vandaag heb ik m'n nieuwe bak gekregen, ik ga van 30 naar 110 liter. Als ik nou die nieuwe bak schoon maak, vul voor 2/3 met vers water en vul verder aan met het water waar ze nu in zitten en ook het filter over zet in de nieuwe bak, kan dat dan?
Ik gebruik nu altijd aqua safe en bacterie cultuur als waterbehandelaar.
Groetjes Yvette

Vlekkie2016Pipi
Lid FGF
Berichten: 1862
Lid geworden op: 26-03-2016 01:49

Bericht door Vlekkie2016Pipi » 02-10-2016 00:27

Hoi Yvette, ik denk dat je filter/ pomp van je 30 liter aquarium veel te klein is voor je 110 liter aquarium . Ik weet niet of je daar ook een nieuwe pomp voor hebt? Die heb je wel nodig, eigenlijk moet je dan je nieuwe aquarium een aantal weken indraaien maar omdat ze al klein behuisd zijn, zou denk ik gewoon lekker vers starten. Je pomp/ filter van je kleine aquarium er extra bij doen en gewoon alles vers water. En dan je nitriet, nitraat en ammonia goed in de gaten houden. Regelmatig Extra bacterieen erin doen en regelmatig water verversen. Dino heeft blauwe bactoballen die je als extra bacterieen in je water kunt doen.
Maar misschien heeft iemand nog een beter idee? Ik maak ook nog steeds fouten dus meer meningen zijn er beter dan één
Succes

Gr. Louise

YvetteJ
Lid FGF
Berichten: 432
Lid geworden op: 26-09-2016 15:55

Bericht door YvetteJ » 02-10-2016 08:04

Dat klopt, ik heb nu een pomp voor 50 liter dus er moet zeker een nieuwe komen, die wilde ik er dan in eerste instantie bij hangen zoals jij ook zegt. Moet alleen nog even goed uitzoeken wat dat precies moet worden want ik wil eigenlijk over een half jaartje een echt groot aquarium, deze bak is tijdelijk bedoeld.

Ik woon niet zo ver van Dino vandaan en wil daar zeker eens gaan kijken, bedankt voor de tip van die ballen, zal ernaar vragen!
Groetjes Yvette

Vlekkie2016Pipi
Lid FGF
Berichten: 1862
Lid geworden op: 26-03-2016 01:49

Bericht door Vlekkie2016Pipi » 02-10-2016 08:27

G. Morgen yvette,

Ja moet je zeker doen, langs Dino gaan. Hij zal je nog veel meer kunnen vertellen. Hij zweert trouwens bij Het merk 'Sicce' voor als je een nieuwe pomp zou zoeken. Het schijnt betaalbaar en qua geluid stil te zijn. Heb je weer wat te googelen op de zondagochtend :wink:

Succes

Gr. Louise

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 02-10-2016 16:27

Hoi yvette,

Zou zo doen als Louise al schreef. Lekker vers water zelfde temperatuur en zwemmen maar. Als je iets in oude heb staan plantjes of andere tierelantijntjes overzetten zonder schoon te maken, zitten ook bacteriën op. Op Mp wellicht goedkope tweedehands externe filter.

Benieuwd naar foto's van hun nieuwe huis. Zullen erg blij zijn :wink:

YvetteJ
Lid FGF
Berichten: 432
Lid geworden op: 26-09-2016 15:55

Bericht door YvetteJ » 02-10-2016 22:04

Ik heb het inderdaad vanmiddag zo gedaan.
Nu nog even snel een nieuw filter regelen, moet alleen wel een intern filter worden, bak staat op m'n eetkamertafel...
Ze waren eerst een beetje beduusd maar met z'n drieën gingen ze op ontdekkingstocht en nu zijn ze alweer lekker aan het rondzwemmen. Helemaal fijn!
Groetjes Yvette

Plaats reactie