Aquatisch milieu en nitrificatie voor sluierstaartjes.

Helder water, groenwater, waterwaardes, etc. [leden]
FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 03-12-2013 10:56

Volgens wetenschappers zijn er ook andere waardes wat we nog niet weten van het bestaan.
Zou dit kunnen denken jullie? Daarnaast zijn er ook waardes die we niet zo makkelijk kunnen meten.
Zoals bacteriën druk, horoon, feromoon en ook waterdichtheid en waterdruk. Dit alles us eigenlijk niet geheel onbelangrijk voor ons hobby.

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 03-12-2013 16:38

ik ga me er niet heel veel mee bemoeien maaaar,

bacteriën in potjes, voor welk doel of soort ook, zijn de grootste geldkloppers die er zijn.

tijd is alles wat je nodig hebt, en een vleugje ammoniak die je zo bij de appie jumbo of waar ook kunt aanschaffen.

Kyoko
Lid FGF
Berichten: 318
Lid geworden op: 04-10-2013 13:01

Bericht door Kyoko » 03-12-2013 18:08

Oke...maar...

Op Discovery channel "meen ik uit mn hoofd" is er zo'n programma waar ze zeeaquaria maken.
Daar hadden ze het laatst ook over dat ze een middel gebruiken waardoor ze de vissen er gelijk in kunnen doen, en er gelijk gestart word met een bacteriecultuur opbouwen dmv een vloeibaar goedje.

Zijn zeevissen niet nog veel gevoeliger?
En het bedrijf zal wel een goede naam hebben, anders kom je niet met een eigen programma op tv?
Dus zal er toch iets "goed" gaan.

Ik wil het oude systeem niet uitbannen, want zo doe ik het ook nog steeds.
Maar hoe zit dat dan?

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 03-12-2013 18:48

Goeie vraag...

Ik heb in een boek over aquaria gelezen dat het ongeveer 2 maand duurt voor je een stabiel aquarium hebt. In het algemeen uiteraard. Dus ook 3 weken indraaien is dan alleen om de gevaarlijkste fase te omzeilen.

Wat een feit is is dat als je grote dingen aan je aquarium verandert(of opstart natuurlijk ook) je bijna zeker na een week ongeveer(meestal tussen 6 en 8 dagen) een nitriet piek(je) krijgt. Hangt natuurlijk van de belasting met vuil en je nitrificatie af hoeveel precies, maar als je regelmatig meet zie je het. Hier zijn echter ook weer middeltjes voor die dat op zouden vangen. Dus in principe zou je op die manier de belasting ook langzaam op kunnen laten lopen als je de belasting die eerste week chemisch wegwerkt waarbij de werkzame stof steeds minder wordt. Belasten moet je wel even de tijd voor nemen, één echt flinke nitriet piek als je het niet door hebt kost menig beginnend aquariaan z'n vissen helaas!

Dit heeft overigens volgens mij te maken met de denitrificatie die zolang nodig heeft zich aan te passen aan de hogere belasting. Anders om kan overigens het afsterven van bacterien ook een nitrietpiek veroorzaken. Het wordt gaanderweg steeds ingewikkelder :wink:

Als je je nitrificatie geregeld hebt, je waterkwaliteit is verder goed, je verschoond en meet genoeg dan moet het kunnen. Maar ik denk niet dat iedereen er heel blij van wordt want het is best een gedoe. Ik meette toevallig vanochtend iets nitriet dus direct en net weer water verschoont, het was alweer bijna een week geleden dat de vissen van Dino erbij zijn gehaalt he, dus ik krijg nu op m'n donder :oops:

Waarom trouwens direct verschonen als je ook maar heel iets nitriet meet? Normaal gesproken meet je nooit nitriet in een goed werkend aquatisch milieu, daar is de omzetting van nirtiet naar nitraat veel te makkelijk en te snel voor. Tenzij er iets ernstig mis is, vandaar dus altijd direct water verversen. Ook liever niet alles, want anders geageert nitrobacter niet, en hij moet dus duidelijk dan in aantal gaan groeien. Hoop maar dat dit stuk duidelijk is :?

Maar geen nood, ik hou het goed in de smiezen hoor!

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 07-12-2013 11:41

Alles draait en nitrificeerd weer prima! Ben er maar weer blij van, hopelijk blijft het nu rustig. Of de algenontwikkeling moet nog roet in het eten gooien.......

De bak draait nu overigens ook alweer 2 weken, dus vraag me wel af wat nu precies die waarde van die potjes is geweest......

Nouja, je kunt wel duidelijk merken dat je er goed een filter mee kunt activeren, maar dan nog moet je oppassen dat het ook goed blijft werken.

Zeg het maar......

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 15-12-2013 15:35

Nog even een laatste update:

En inderdaad, bruinalgjes in opkomst, had de PH ook bijna op 8 zitten, dus maar direct 80% ververst. De kleine bak heeft overigens geen spoortje alg nog en die draait een week langer. Belasting is uiteraard veel groter van de 300l bak.

Toch even m'n verversingen bijstellen dus, voor de rest alles prima in orde nitriet 0 en nitraat 20 na het voeren en voor verversen.

Mocht ik nog iets vreemds tegen komen dat met dit onderwerp te maken heeft laat ik het nog weten maar ook bruinalg is niets raars dus ga ervan uit dat het wel weer af zal nemen als de bak voldoende is ingedraait.

Succes met jullie eigen waterkwaliteit, Hinvin

Plaats reactie