Water helderheid

Helder water, groenwater, waterwaardes, etc. [leden]
Bianca
Lid FGF
Berichten: 241
Lid geworden op: 22-10-2011 21:30

Water helderheid

Bericht door Bianca » 15-11-2011 15:08

Ik loop er met mijn kleine bak (de 320L) al tijden tegenaan dat het water
precies niet helder is.
Het is vrij van zichtbaar zweefvuil, het filter (1500L/u) doet zijn werk uitstekend, en toch krijg ik het
water op het oog niet kraakhelder. Alsof er een nicotine-waas op mijn glas ligt, ofzo.

Iemand enig idee? De waarden zijn in orde...

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 15-11-2011 15:12

Wat is je filterindeling?
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Bianca
Lid FGF
Berichten: 241
Lid geworden op: 22-10-2011 21:30

Bericht door Bianca » 15-11-2011 15:24

Voorfiltermateriaal: schuimstof met T-profiel, 10 ppi
Biologisch hoofdfiltermateriaal: JBL MicroMec hoogefficiënte biologische filterballetjes (is iets nieuws)
Biologisch hoofdfiltermateriaal: schuimstofmat 20 ppi
Mechanisch / biologisch fijn filtermateriaal: schuimstofmat 30 ppi
En ergens halverwege een anti-siliacaten filter.

Voor de MicroMec er in zat, zaten er keramiscghe buisjes in.
Ook heb ik een aantal maanden een laag filterwatten er in gehad, maakte ook geen verschil.

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 15-11-2011 17:21

Ik neem aan dat je problemen hebt met zweefvuil?
Filterwatten en meer netto filtercapaciteit zou de truc moeten doen.

Het kan ook een rol spelen dat er te veel troep op de bodem blijft liggen/tussen planten.
Zorgvuldiger/vaker de bodem afhevelen of meer trekstroom over de bodem zou hier een uitkomst kunnen bieden.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Bianca
Lid FGF
Berichten: 241
Lid geworden op: 22-10-2011 21:30

Bericht door Bianca » 15-11-2011 17:58

De stroming veranderen ben ik dus al wéken mee bezig, want inderdaad, er blijft veel liggen. Krijg het voor geen meter voor elkaar, word er gék van. Al twee soorten uitstroombuizen geprobeerd, diverse richtingen, niets lijkt te helpen.
Inmiddels alle stenen en een groot deel van het hout ook al verwijderd... en nog geen noemenswaardig resultaat. :(

Arie
Lid FGF
Berichten: 89
Lid geworden op: 30-10-2011 07:45

Bericht door Arie » 15-11-2011 19:00

Ik krijg dat altijd als ik teveel water in een keer ververs, dat trekt mijn filter systeem, of eigenlijk mijn bacteriën cultuurtje dat niet. Ik gooi er soms wat vloeibaar extra bacteriën bij, en dat helpt goed. De volgende dag is hij dan weeASMLas helder.

Dus mijn ervaring is niet meer dan 30% in een keer verversen.

Hoop dat je er wat aan hebt

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 15-11-2011 20:00

Misschien toch een filter bij plaatsen? Of een sterker filter?
Een stromingspomp kan ook werken.

@ Arie: Jij zorgt nu voor een oplossing van een probleem.
De oorzaak blijft aanwezig en deze laat je ongemoeid.
Ik zou de oorzaak aanpakken.
Dus minder vis of een betere filtratie.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Arie
Lid FGF
Berichten: 89
Lid geworden op: 30-10-2011 07:45

Bericht door Arie » 15-11-2011 20:25

Dat klopt uiteraard wat je zegt, er gaat bij mij nog wel vis uit, maar ik ben stiekum ook op zoek naar een vision 450, alles op z'n tijd. Ik zou inderdaad ook liever een zwaardere externe pomp hebben, de interne pomp is nooit voldoende, zeker niet in de huidige situatie met een dergelijk vissenbestand. Ik had hetzelfde toen ik discus vissen had, ook vervuilers in top, ben toen ook overgestapt op een externe pomp, en dat ging veel beter. Ik had alleen een hekel aan dat geklungel met die slangen en dat loskoppelen. Maar goed, wellicht was ik hier zelf wel de klungel..... Ik zal mij ook weer eens gaan verdiepen in externe filters!

Bianca
Lid FGF
Berichten: 241
Lid geworden op: 22-10-2011 21:30

Bericht door Bianca » 15-11-2011 21:19

De visbezetting is het punt niet... dit probleem begon bij één vis, nu zijn het er vijf. Op 320L dus.
Filterwatten heb ik dus al geprobeerd, dat veranderde het probleem niet.

In het verleden, dat is het kromme, had ik hier geen last van. Het is echt sinds een aantal maanden zo,
word er helemaal gek van.

Ik heb een verversbeleid van 1x per week zo'n 60%, en tussendoor een keer zo'n 20%.

Bianca
Lid FGF
Berichten: 241
Lid geworden op: 22-10-2011 21:30

Bericht door Bianca » 15-11-2011 21:27

Ik heb wel het idee dat ik een hele lichte vorm van bodemrot heb. Spot soms wat zwarte plekken.
Zou het verband houden?

Plaats reactie