Om de dag nitriet

Helder water, groenwater, waterwaardes, etc. [leden]
Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 08-02-2014 19:57

Ruik en proef, kan geen test tegen op......

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 09-02-2014 17:15

Ik hoop dat het proef gedeelte sarcastisch is...
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 09-02-2014 18:40

Nee hoor Zsjonnie, maar als je het al niet durft te proeven mag je daar best eens over nadenken. Bovendien is het vast goed voor je weerstand, zie het maar als probiotica. :twisted:

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 09-02-2014 19:46

Nou dit kan ik iedereen ten zeerste afraden, omdat je niet weet wat voor bacteriën en parasieten in aquariumwater aanwezig zijn.
Je kan hier flink ziek van worden en daarmee bedoel ik niet alleen een griepje.. Ik zou je er nog maar eens flink in verdiepen voordat je dit aan iemand durft aan te raden..
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 09-02-2014 20:26

Kom nou, wil je zeggen dat aquariumwater gevaarlijk is voor mensen? Of je nu het water proeft of dat je het aquarium schoonmaakt maakt voor jouw paracieten verhaal geen enkel verschil. En in natuurwater of de zee zwemmen is dan dus ook gevaarlijk volgens jou, nog veel meer risico op parasieten en baccies.

Ik ben nog nooit ziek geweest van aquariumwater, wel van natuurwater en zeewater.

En hoe kom je erbij dat ik dat aanraad, ik raad aan het water gewoon schoon te houden en de vissen uit de buurt van nitriet te houden want daar kunnen ze niet tegen. Iedereen mag zelf weten wat hij verstandig vind, maar huisdieren en dus ook vissen horen het gewoon goed te hebben.

Je gaat toch niet serieus bedoelen dat als ik zeg dat ik dat doe, direct iedereen hier op het forum een glas erbij pakt hoop ik?

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 10-02-2014 02:43

Ja dat is het inderdaad. Nog nooit gehoord van aquariumgranuloom/ tubercolosis? En dan gaat het alleen al om aanraking met het water.
Ik heb zelf ook een huidaandoening gehad door aquariumwater, dat is ook de grootste reden geweest waarom mijn vissen een 'vijver' met lage waterstand kregen, omdat ik niet meer met mijn handen in de bak kon.

Je raad het aan door te zeggen: "Ruik en proef, kan geen test tegen op....."

Ik weet dat er genoeg leden zijn die weten van de gevaren in aquariumwater en dus niet zelf een glas erbij zullen pakken, maar er zal maar net iemand zijn die het wel doet en hier nare gevolgen van ondervind.

Ik weet dat je lid bent van goldfishkeepers, dus zoek eens op wat de huidige staat van tubercolosis bij goudvissen is.
Wanneer je erachter komt dat tubercolosis praktisch bij elke goudvis aanwezig is (al dan niet inactief), hoop ik dat je dit een stuk serieuzer neemt.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 10-02-2014 06:37

Hoezo denk je dat ik nergens iets vanaf weet?

Vis TB bestaat al zolang als er vissen geimporteerd worden, en dan nog blijft het probleem dat er geimporteerde vissen zonder afdoende quarantaine verkocht worden. Dit is een risico, maar autorijden is dat ook.

Ik vind het erg vervelend dat je een allergische reactie hebt op vissen maar ook dat heb ik wel eens vaker gehoort, zeker bij mensen die in de vis comsumptieindustrie en kwekerijen werken. Ik heb zelf ook een bij mensen die al heel lang vissen hebben bekend kwaaltje, maar dat hoort erbij.

Je verhaal rammelt wel aan alle kanten, want het water proeven en een bacteriele infectie krijgen door vis TB heeft niets met elkaar te maken als je het infectierisico begrijpt. Maar ik geef toe dat mijn opmerking niet op de manier zoals jij suggereert erg doordacht is, het lijkt me echter totaal onzinnig ervan uit te gaan dat mensen hier op het forum dit ook zouden doen. Ik raad helemaal niks aan, juist is de meest bekende oorzaak van vis TB een sterk vervuilde leefomgeving icm een voor goudvissen relatief hoge temperatuur. Ik wijs er juist op dat je waterkwaliteit goed hoort te zijn want je hebt er wel dagelijks mee te maken.

Jouw stellige bewering dat er een inactief visTB bacterie in practisch elke goudvis aanwezig is is echt te flauw voor woorden en zet aan to paranoia. Je doet met zo'n bewering precies hetzelfde als ik alleen dan omgekeert. Als je het nu zou hebben over de visverwerkende industrie kan ik er wel begrip voor opbrengen dat die mensen er bang voor zijn, maar als je gewoon gezonde goudvissen hebt in een goed onderhouden aquarium geloof ik er geen fluit van dat ze je kunnen besmetten.

Verspreiding van vis TB is niet de 'schuld' van de vissen, maar van die kwekers die er echt een bende van maken. Ik wil niet zeggen dat het niet kan, maar ik ben vis TB in al die jaren dat ik goudvissen en koi heb gehad(toch al weer zo'n 30 jaar) bij mijzelf nog niet tegen gekomen.

En ik blijf erbij dat als je jezelf afvraagt of je waterkwaliteit goed is, je het antwoord niet van een teststrookje kunt aflezen, goed en schoon water en je hebt gezonde vissen.

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 11-02-2014 00:59

Sorry wat de inactieve infectie betreft bedoelde ik GHV. Zoek maar eens naar berichten van 'bluebelly', die is daar flink wat onderzoeken naar aan het doen.
Quarantaine of niet, die virus krijg je er niet uit. En warmte is juist een manier waarop je het bij nieuwe vissen inactief kan laten.

Verder maakt het mij niets uit of jij niet gelooft dat een inactieve virus of bacterie/parasiet een mens kan besmetten, maar op een forum kan je niet uit een aanname uitspraken doen die andere forumleden in gevaar kan brengen zonder duidelijk te zijn over de risico's die eraan hangen.
In dit geval zie ik liever iedereen té voorzichtig met hun vissen omgaan als te gemakzuchtig. Niet iedereen heeft dezelfde weerstand en niet iedereen kan tegen dezelfde bacteriën, virussen, etc.

En nee, je kan je waterkwaliteit niet van een teststrookje aflezen. Persoonlijk vertrouw ik die teststrookjes voor geen meter en raad ik druppeltests aan, maar testen met een druppeltest is te allen tijde veiliger dan ervan te proeven.
Zolang je niet met keiharde feiten aan kan tonen dat het absoluut geen risico's heeft voor je gezondheid, wil ik een dergelijke opmerking niet meer zien zonder waarschuwing voor eventuele risico's.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 11-02-2014 08:29

In amerika misschien, maar mij zijn hier in NL geen GHV uitbraken bekend, bovendien ga je wel heel ver door ervan uit te gaan dat dit ook besmettelijk zou kunnen zijn voor mensen. Maargoed, dit gaat helemaal nergens meer over Zsjonnie, het is iedereen duidelijk dat jij het onverstandig vind en dat is misschien maar goed ook. Ik vind het ook een beetje raar dat je denkt dat iedereen direct zijn aquarium water gaat proeven na het lezen van mijn opmerking, ik hoop alleen dat sommige mensen er hierdoor wel even bij stilstaan dat een slecht onderhouden aquarium ook wel eens ongezond kan zijn voor hun leefomgeving. Dit is overigens wel zo met bepaalde allergieen, ook kunnen mensen bijvoorbeeld allergisch zijn tegen rode muggenlarven die ze voeren.

Plaats reactie