Te hoog nitraat en fosfaat, en zweefvuil.

Helder water, groenwater, waterwaardes, etc. [leden]
Plaats reactie
Kelly
Lid FGF
Berichten: 316
Lid geworden op: 11-03-2013 11:34

Te hoog nitraat en fosfaat, en zweefvuil.

Bericht door Kelly » 26-02-2014 11:00

Mijn nitraat bedraagt 100mg/l en mij fosfaat zit intussen ook al op 1mg/l.

Ik krijg deze waarden maar niet naar beneden. De bak is momenteel helemaal kaal, geen planten, bodem, decoratie,... gewoon een glazen bak met water en nu 4 vissen.
Deze wordt gefilterd door een cristalprofi 1501 buitenfilter en een bluewave07 binnen filter.

Ik ververs nu 70% om de dag. Ik heb ook een tijd 50% elke dag ververst, maar beide met hetzelfde resultaat.
In de bak zelf ligt geen vuil, dus dat kan het probleem ook niet zijn. De filter houd het water helder, en ook de uitwerpselen verdwijnen mooi in de filter en blijven niet op de bodem liggen.
Ik heb wel wat last van zweefvuil, geen idee hoe dat komt. In mijn vorige aquarium met bodem en dezelfde filter heb ik dat probleem nooit gehad. Het is ook niet erg veel hoor, maar wel weer genoeg om mij aan te storen :)
Ik heb al extra filterwatten in de binnen filter gestopt, maar er blijft zweefvuil aanwezig.

Hoe kan ik het nitraat en fosfaat naar beneden krijgen?
En hoe krijg ik het zweefvuil weg?

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 26-02-2014 11:30

Alles moet in balans komen he. Zweefvuil/vertroebeling is wel iets dat een beetje hoort bij een net opgestart aquarium denk ik.

Gewoon flink blijven verschonen en filtersponsjes ook even het ergste eruit halen in een emmer met aquariumwater. Wat minder (belastend) voeren kan ook uitmaken.

Dan zou ik ook je kraanwater maar eens meten, het kan ook goed dat je testkit het niet meer goed aangeeft en als je kraanwater al behoorlijk nitraat aangeeft is er waarschijnlijk daar iets mis mee.

Als de vissen levendig zijn en continue op zoek naar voedsel zit je meestal wel goed qua waterkwaliteit, anders toch vaker verschonen, of ze tijdelijk in een grote curverbox doen die je dan elke dag 80-100% verschoont to je aquarium zich weer goed heeft gecycled.

Kelly
Lid FGF
Berichten: 316
Lid geworden op: 11-03-2013 11:34

Bericht door Kelly » 26-02-2014 11:49

Het kraanwater zelf heb ik nog niet getest. Maar ik heb hier nog andere aquaria staan waar het nitraat 25mg/l is en het fosfaat 0,05mg/l.
Dus ik denk niet dat het aan het kraanwater ligt, ik ga het morgen meteen even nakijken.

De vissen zijn gewoon heel levendig en de andere waarden zijn wel goed. Dus ik denk niet dat het meteen nodig is om hen over te plaatsen naar een andere bak. Maar ik hou het zeker goed in de gaten.

Verder had ik gedacht om een tijdje dagelijks 90% te verversen. Maar dat lijkt mij wel heel erg veel. Kan dat kwaad voor de vissen of kan ik dat zonder probleem doen tot het nitraat en fosfaat op peil zijn?

En zou het kunnen helpen om een zakje "seachem purigen" in het filter te stoppen? Ik heb dit nog liggen en het zou nitraat uit het water halen. Ik ben normaal niet echt iemand die naar zulke middeltjes grijpt en eigenlijk alleen maar fcc en ftr of easylife filtermedium gebruikt. Maar misschien dat het kan helpen tot de bak stabieler is?

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 26-02-2014 12:19

Ik verschoon liever dagelijks 50% dan 90% om de dag, je creeert aleen nog instabielere waterwaarden dan he.

Ik ent mijn filters vaak met een onderhoudsdosering, je merkt dat dit de bacteriecultuur vers en hongerig houd, FTR maar juist FCC kan je filter versnelt laten cyclen omdat het voeding gefixeerd naar het filter brengt door organisch vuil te laten vlokken. Maar dan zou ik er inderdaad wel voor zorgen dat het filter geent is en voldoende qua capaciteit is, is best een heftig goedje hoor. Het zou me ook niet verbazen als je een nitriet piekje zou krijgen als je hier niet voorzichtig mee doseert. Ik gebruik zelf ongeveer een derde van de voorgeschreven dosis FTR/FCC, maar dan wel weer wat vaker indien nodig.

Easylife is minder sterk dan FTR volgens mij, heb er ergens iets over gelezen wat hier in zat, stelde niet veel voor in ieder geval.

Heel iets zout toevoegen kan ook gunstig werken op de balans in je bak, een theelepeltje per emmer is al genoeg. Omdat jouw bacteriecultuurtje hard moet groeien zijn mineralen erg belangrijk.

Ik gebruik het zonnatura zout van de jumbo, echt ideaal want er zit ook magnesiumcarbonaat in als antiklontemiddel, en een trage carbonaatbuffer en ook nog wat extra magnesium(erg belangrijk voor vissen)!

Plaats reactie