Temperatuur

Helder water, groenwater, waterwaardes, etc. [leden]
Plaats reactie
Bianca
Lid FGF
Berichten: 241
Lid geworden op: 22-10-2011 21:30

Temperatuur

Bericht door Bianca » 21-11-2011 17:17

Zoals bekend heb ik dus meerdere bakken. Eén staat er in mijn werkruimte, een ruimte die op stille dagen, niet verwarmd wordt.
De bak daar, zit op zo'n 18 graden. Nu is dat niet erg, echter constateer ik dat ze vissen in mijn 23 graden bakken (weer aan de warme kant dus) veel actiever zijn.
Ik overweeg dus om de temperatuur op te gaan voeren naar zo'n 21 graden.

Meer mensen ervaring met rustiger vissen in koud water?

Kingyo
Lid FGF
Berichten: 517
Lid geworden op: 26-10-2011 20:36

Bericht door Kingyo » 21-11-2011 17:30

Mijn Ranchu en Oranda zitten op 18 graden, ze zijn heel actief en vrolijk, eten goed en zwemmen veel.


Andere bak staat op 21 graden.
Afbeelding

Bianca
Lid FGF
Berichten: 241
Lid geworden op: 22-10-2011 21:30

Bericht door Bianca » 21-11-2011 17:39

Mijn vissen zijn ook actief en eten ook goed hoor :) Toch zie ik verschil in activiteit. Het lijkt hoe lager de temperatuur wordt, hoe trager ze worden.

Kingyo
Lid FGF
Berichten: 517
Lid geworden op: 26-10-2011 20:36

Bericht door Kingyo » 21-11-2011 17:55

Bij mij zijn de vissen in de 18 graden bak actiever lijkt het.


Normaal gesproken zou een vis minder actief moeten worden bij kouder water, maar of dit met 18 graden zo is, weet ik niet. Je andere bak is ook maar een paar graden warmer, denk zelf dat het weinig uitmaakt met zo weinig verschil.

Denk dat je pas onder de 15 graden echt zult merken dat er vermindering in activiteit is.


Maar zo koud hebben ze bij mij nog nooit gestaan, dus het is een vraagteken.
Afbeelding

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 21-11-2011 19:44

hoe warmer hoe actiever,klopt.dit is in de natuur ook zo.met dit weer vang je weinig karper als je niet weet waar je mee bezig bent.ga bij een uitmonding van een energiecentrale zitten die koelwater gebruikt,vang je ze :)
echter warmte verkort de levensduur.

het is een keuze die je maakt.

ik hou ze op 17-22 graden. gemiddeld 20 ongeveer.

je kan hier bij elke vijverbezitter het volgende chekken:
onder een bepaalde temperatuur word er niet meer gevoerd,simpelweg omdat de vissen het niet of stukken minder tot zich nemen.dit om mede te anticiperen door de winter te overleven.in warm water zal dit niet gebeuren.

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 21-11-2011 20:08

Goudvissen kunnen sowieso in een omgeving van 4 graden tot 30 graden leven.
Hoe kouder (of koude periodes) hoe langer hun levensverwachting.
Hoe warmer (of warme periodes) hoe korter hun levensverwachting.

Mijn goudwaterbakken zijn in principe allemaal onverwarmd en meestal schommelt de temperatuur tussen de 18-22 graden.
Midden in de zomer wilt het nog wel eens uitschieten boven de 22 graden.
Ik zou niet bij gaan verwarmen. Nergens voor nodig.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Sanne
Lid FGF
Berichten: 5888
Lid geworden op: 21-10-2011 18:59

Bericht door Sanne » 21-11-2011 23:58

Mijn goudwaterbak was tot voor kort 23-25° en als vaak zelfs tussen de 25°-30°. (zonder thermostaat weliswaar!)
Deze warme temperaturen zijn niet altijd optimaal voor goudvissen. Ik merk dat er sneller ziektens ontstaan. Maar aangezien mijn kampertemperatuur oploopt tot 30°+ in de zomer kan ik dit niet voorkomen. Dan moet ik vaker verversen, geleidelijk aan verversen met iets frisser water.
Voor de tropische bakjes is dit ideaal want dan moet mijn thermostaat niet aanstaan en dat zijn minder verbruikskosten :).

Nu het terug kouder is buiten staat mijn goudwaterbak op 21-22°. Ideaal dus.
~ Als woelig water tot rust komt, wordt het langzaam helder ~

Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 22-11-2011 00:34

Mijn vissen zitten nu op 6-7 graden.. Ze zwemmen lekker rustig baantjes. Sommigen op de bodem, sommigen op half water een enkeling struint nog lekker op het gemakje de oppervlakte af en als ik naast de vijver sta komen ze allemaal een kijkje nemen in de hoop dat er een handje voer in gaat :lol:

De bak binnen schommelt tussen de 16-18 graden

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 23-11-2011 20:00

voor de mensen die moeite hebben met water koelen:

dr zijn legio middelen die effectief zijn.
van echte koelers die ook aan de prijs zijn tot bevroren flessen erin leggen.

google is je beste vriend.

uiteraard heb ik ook wat geprobeerd,niet op mn goudwater want dat blijft altijd koel door mn doorlopende waterwissels.

kap open/eraf en een ventilator op het water laten blazen.verschillen binnen een uur te meten.

bevroren dingen zoals elementen en flessen.werkt prima maar is wel intensief.het dooit immers vrij snel.ook opletten dat de vissen er in het begin niet bij kunnen ivm frostbite.

langere aan en afvoerslangen isoleren.

Gast

Bericht door Gast » 23-11-2011 20:10

Die van mij zitten tussen de 22 en de 26 graden.

Plaats reactie