Watertest

Helder water, groenwater, waterwaardes, etc. [leden]
Morex
Lid FGF
Berichten: 66
Lid geworden op: 20-03-2014 09:49

Watertest

Bericht door Morex » 30-10-2014 11:42

Heb vandaag mijn water uitvoerig getest met mijn nieuwe sera aqua test box.

Water temp 22 graden
Dinsdag voor het laatst 60% ververst
Heb laatst zout gebruikt in mijn aquarium. Na die tijd 2 a 3 maal ververst met meer dan 50% dus weet niet of het terug te zien is in de waardes.

Ph 8
Gh 11
Kh 8
Nh3 nh4 0
No2 0
No3 10mg
Po 0,5
Fe 0
Cu 0

Wie kan hier wat over zeggen?
En heeft iemand een schema met de ideale waardes voor goudvissen?

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 30-10-2014 12:39

Lijkt me toch goed.

Ik heb iets zachter water en houd de nitraat onder de 20. Een keer een WC wat later doen is nog geen probleem.

Wat betreft waterkwaliteit ben ik zelf van mening dat het juist een biologisch iets is en niet zozeer chemisch. Als ik het idee heb dat er iets loos is wil ik ook altijd PH en nitriet weten, bij een te hoge of the lage PH is er nl direct gevaar voor de vissen en bij nitriet ook. De rest hangt af van water verschonen en het kraanwater dat je nu eenmaal hebt dus dat moet gewoon goed zijn.

Als je aquarium eenmaal volledig is gerijpt, dus met algen en alle toeters en bellen zul je merken dat het een stuk stabieler is. Je kunt dan ook je systeem bufferen met klei of kalk etc. Heb je jouw leidingwater trouwens al getest? Is handig om te weten hoe die waardes zijn. Ik merk zelf vaak dat vissen moeten wennen aan mijn kraanwater en biologische waterkwaliteit. Kan soms wel maanden duren voor ik echt tevreden ben over hoe de vissen het doen.

Klinkt misschien allemaal wel een beetje raar als ik het zo zeg, maar voor mij is het wel zo. Ik verschoon ook veel meer op basis van wat ik in de bak zie dan dat ik het water met een testkit meet.

Voor dat het aquarium helemaal gerijpt was was dat wel zo hoor, toen mat ik elke dag.

Edit: Ik hoor vaker dat men voor vissen met wen(kopgroei) adviseert het water onder de 20 nitraat te houden en voor vissen zonder wen(dus ryukin etc) onder de 40.

Morex
Lid FGF
Berichten: 66
Lid geworden op: 20-03-2014 09:49

Bericht door Morex » 30-10-2014 20:20

Dus vooral ph nitriet en nitraat zijn belangrijk om te blijven meten.
Er is dus geen tabel met ideale waardes voor goudvissen?

Bij nader inzien heb ik fosfaat verkeerd afgelezen. Deze zit boven de 2mg. Dit is volgensmij niet schadelijk maar wel negatief ivm algengroei. Hoe ontstaat fosfaat en hoe verlaag je deze?

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 31-10-2014 07:05

Ik ben nog nooit iets tegen gekomen van een 'ideale' parameter lijst nee. Zoals ik zei veel hangt af van je kraanwater en daar moet je het gewoon maar mee doen. Ja je hebt wel mensen die plantenaquaria hebben en elke week mineralen toevoegen om de planten goed te houden, maar dat heb je bij vissen in principe niet nodig.

Fosfaat hoort er wel bij, fosfaat is ook een belangrijke bouwstof voor vissen(zenuwstelsel dacht ik) en er zit best veel van in vissenvoer. Ook weer afhankelijk van het soort voer dat je voert. Je kunt het weghalen met zeoliet of met sommige klei zoals Dino die ook heeft. Planten nemen fosfaat dus ook op ;)

Wat voer je zoal en hoeveel per vis?

Morex
Lid FGF
Berichten: 66
Lid geworden op: 20-03-2014 09:49

Bericht door Morex » 31-10-2014 08:42

Ik voer A+ van dino,
Doseren vind ik lastig. Ik gooi meestel 2x per dag wat voer in mijn aquarium. De stelregel is toch, als het binnen 5 min tijd maar op is. Er zijn geen concretere regels voor het aantal korrels per cm vis?

Morex
Lid FGF
Berichten: 66
Lid geworden op: 20-03-2014 09:49

Bericht door Morex » 31-10-2014 15:14

Kraanwater:
Ph 7,5 a 8
GH 12 a 13
KH 8

laura1990
Lid FGF
Berichten: 81
Lid geworden op: 12-08-2014 14:06

Bericht door laura1990 » 31-10-2014 16:41

Morex schreef:Ik voer A+ van dino,
Doseren vind ik lastig. Ik gooi meestel 2x per dag wat voer in mijn aquarium. De stelregel is toch, als het binnen 5 min tijd maar op is. Er zijn geen concretere regels voor het aantal korrels per cm vis?
Stelregels zijn lastig want hoeveel een vis nodig heeft verschilt bijvoorbeeld ook in welke temperatuur de vis wordt gehouden. Vissen die in koud water worden gehouden hebben over het algemeen minder voer nodig dan vissen in warmer water. Daarnaast is die vijf minuten regel ook niet super betrouwbaar want het verschilt ook heel erg hoe vaak je per dag voert. Het beste kun je ze wat vaker voeren, 3/4 keer per dag en gewoon op je gevoel afgaan. Als er voedsel blijft liggen dan weet je dat je te veel voert, en goed naar de ontwikkeling van de vissen kijken. Ze horen een lekker dik buikje te ontwikkelen, dus als ze wat groeien dan zit je al snel goed denk ik.

Hinvin
Lid FGF
Berichten: 1146
Lid geworden op: 19-11-2013 22:37

Bericht door Hinvin » 01-11-2014 07:26

Toch zijn daar wel weer 'regels' voor. Vaak wordt van 1% van hun lichaamsgewicht per dag uitgegaan, het gaat dan om droogvoer en als basis, dus dat varieert dan nog. Eerlijk gezegd vind ik dit nog vrij veel hoor en vind 2x per dag wat ze in 5 minuten opeten heel goed klinken. Als je ze echter wilt kweken moet je meer en eiwit rijker voeren.

A+ is heel goed voer, ik denk wel beter dan Hikari.

Morex
Lid FGF
Berichten: 66
Lid geworden op: 20-03-2014 09:49

Bericht door Morex » 03-11-2014 12:48

Waterkwaliteit blijft stabiel. Heb sinds vorige week dinsdag niet ververst.
Nh3/nh4 0
No2 0
No3 10mg

Wel last van bruine alg op de ruiten.
Kan komen door mijn te hoge Po2 ? (boven de 2mg)
Heb uv 9watt al een paar dagen aan staan.
Nog meer tips om bruine alg tegen te gaan?
Was het elke keer maar af met een washandje, maar dan word mijn aquarium weer even troebel.

laura1990
Lid FGF
Berichten: 81
Lid geworden op: 12-08-2014 14:06

Bericht door laura1990 » 03-11-2014 19:22

Bruin alg hoort er een beetje bij. Bij een opstartende bak is het wel veel erger, wanneer alles goed is ingedraaid dan zal het bruin alg afnemen. Maar omdat je bij sluierstaarten nou eenmaal veel moet verversen blijft bruin alg voorkomen omdat het wordt veroorzaakt door wisselende waterwaardes.

Plaats reactie