Water stinkt

Helder water, groenwater, waterwaardes, etc. [leden]
YvetteJ
Lid FGF
Berichten: 432
Lid geworden op: 26-09-2016 15:55

Water stinkt

Bericht door YvetteJ » 27-12-2016 14:31

Sinds een weekje stinkt mijn water behoorlijk.
Ik heb van de week al de planten eruit gegooid omdat hier steeds weer bruine alg op kwam, het glas blijft sindsdien schoon van alg. Ik had ook de luchtpomp eruit gehaald omdat ik had gelezen dat dit algengroei kon bevorderen maar toen het begon te stinken heb ik die er toch weer terug in gedaan, merk alleen niet echt verschil.

Waterwaardes net weer getest, zijn gewoon goed. Van de week voor de ww een keer beetje nitriet gemeten maar nu niet meer. Aan de vissen merk ik ook niks.

Wat kan het zijn?
Groetjes Yvette

Michel1968
Lid FGF
Berichten: 974
Lid geworden op: 09-06-2015 21:25

Bericht door Michel1968 » 27-12-2016 16:05

Waarnaar ruikt het?

Modder? Vissig? Natte hond?

Kan ook komen doordat je filter even een onbalans heeft of juist weer begint te krijgen.

YvetteJ
Lid FGF
Berichten: 432
Lid geworden op: 26-09-2016 15:55

Bericht door YvetteJ » 27-12-2016 18:35

Naar een vieze sloot 8)
Groetjes Yvette

Michel1968
Lid FGF
Berichten: 974
Lid geworden op: 09-06-2015 21:25

Bericht door Michel1968 » 28-12-2016 07:48

Dat heb ik ook wel eens. Verdwijnt na een tijdje (icm met een aantal waterwissels en je filter even goed uitspoelen)

Klinkt een beetje als een bacteriële onbalans in je systeem.

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 28-12-2016 09:39

Hi Yvette,

Je plantjes helpen juist om balans te krijgen in je bak. Is de alg bruin? Als je met je vinger erop wrijf ff ruiken stinkt de alg? Om de alg minder kans te geven kan je beter even je verlichting wat inkorten. Hoeveel uur heb je je lampen aan staan? uurtje of 8 a 9 is genoeg. Als het blauw alg is en het stinkt dan heb je een probleem. Dat roei je uit om het gehele aquarium een paar dagen te verduisteren. Er is een pagina van Jules meen ik aqua scaping waar van alles staat over alg met fotootjes dan kan je vergelijken.

In feite heb je een nieuw aquarium en en nieuw filter. Normaliter moet hij 3 a 4 weken indraaien. Krijg je na een week of 3 een nitrietpiek.

Ik weet niet wat betreft je mooie stenen? Heb je die uitgekookt? Heb wel eens gelezen dat je geen kalkhoudende stenen in je aquarium moet doen. Dat checken ze met azijn. Op de steen gooien en als het gaat borrelen op de steen zijn ze niet goed. Weet niet in hoeverre dit gevolg heeft en wat gevolg is van je waterkwaliteit als blijkt dat ze borrelen

Wel balen, heb je net zon mooi aquarium en dan ellende. Maar als het bruine alg is gaat dit wel weer weg.

YvetteJ
Lid FGF
Berichten: 432
Lid geworden op: 26-09-2016 15:55

Bericht door YvetteJ » 28-12-2016 22:00

Bedankt voor jullie antwoorden!

Doe ik er slim aan om de (voor)filters nu uit te spoelen Michel? Ik zat te denken dat het misschien wel is gekomen nadat ik dat gedaan had juist. Ik had die kool erin en toen ik die eruit heb gehaald heb ik er bioballs voor in de plaats gedaan en de voorfiltersponzen uitgespoeld, dat was wellicht teveel van het goede?


De alg is echt bruin Michelle, het groeit nu alleen nog behoorlijk op de stenen maar niet meer op de ramen. Ik heb de stenen allemaal met heet water en azijn geschrobt en even laten weten. Het zijn allemaal normale maaskeien, die zouden volgens de info op internet niks met je water moeten doen verder.
Ga van de week wel even wat nieuwe planten halen weer, die ik had zagen er toch niet echt mooi meer uit ook, ook niet als ik de alg eraf had geveegd.

Verlichting brand nu 12 uur per dag, zal dat even veranderen. Is dan tijdelijk neem ik aan?
Groetjes Yvette

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 29-12-2016 09:35

Hi yvette,

Wat je over algen allemaal lees blijft dit een moeilijk verhaal. Ik denk dat er geen aquarium is zonder algen.

Is ook maar net hoe storend je het vind. Als je dit echt een probleem vind dan moet je maar even op het internet gaan zoeken want dit is te uitgebreid. Heeft te maken met je planten, plantenvoeding, verlichting, waterwaardes, voerbeleid, etc. Sommige doen aan een estimate index voedingsbeleid voor planten. Dit zou erg schelen tegen algen maar is mij persoonlijk teveel gedoe.

12 uur verlichting is lang maar ik wil ook me vissen zien dus ik schik me in de algen en maak het gewoon schoon bij een verversing. Zolang het geen blauwalg is vind ik het prima en de visjes ook. Die lusten ook wel een hapje algen. Zou voor nu eerst eens wat snelgroeiende planten kopen. Dat zijn de concurrenten van algen. Die nemen stoffen, voeding op waardoor algen niet zoveel kans krijgen.
Vallisnera, waterpest, Cambodia zijn de planten die hiervoor ingezet worden. De laatste twee moet je wat meerdere bosjes nemen want je sluiers lusten ze ook graag 8)

Als je plantjes heb zet je je licht even een paar dagen op 10 uur dan langzaam opschroeven, om de paar dagen een half uurtje erbij. Dan gaan je plantjes telkens meer voedingsstoffen opnemen waardoor de algen minder hebben. zal niet in een paar dagen opgelost wezen hoor.

YvetteJ
Lid FGF
Berichten: 432
Lid geworden op: 26-09-2016 15:55

Bericht door YvetteJ » 29-12-2016 09:47

Ik las het gister inderdaad. Denk dat mijn lampen ook vervangen moeten worden, zijn vast al ouder als een jaar en zo zien ze er ook uit...
Heb ik weer wat te shoppen iig. En zolang de alg zo blijft als het nu is vind ik het niet storend. Hoop alleen dat de geur van het water zich ook weer wat zal herstellen met de tijd.
Groetjes Yvette

Michel1968
Lid FGF
Berichten: 974
Lid geworden op: 09-06-2015 21:25

Bericht door Michel1968 » 29-12-2016 09:59

Tenzij je medicijnen uit het water wilt filteren zou ik met goudvissen nooit kool gebruiken. Dat gaat geheid een keer mis.

Voorfiltersponzen altijd schoon houden. Slibben snel dicht en staan dan de werking van het filter in de weg. Ook ben ik van mening dat het voorfilter géén onderdeel van het chemisch werkende deel van filter mag zijn - juist omdat je ze redelijk vaak moet uitspoelen.

Zolang je geen vreemde waterwaarden meet, maar je water toch een luchtje heeft... maak je er niet te druk om. Het verdwijnt meestal vanzelf. Je zult na een x-tijd zelf merken wat de balans tussen: gedrag vissen/waterwissels/filter schoonmaken/planten/bodem/etc. etc/ zal gaan worden. Is bij ieder verschillend, je zult het in de vingers krijgen!

Mocht een 'stankje' alsnog een probleem geven, dan kun je altijd nog een UV-filter gaan gebruiken. Ik ben zelf voorstander van externe (die je aan de uitgang van je filter 'hangt') Eheim maakt goede, zolang je maar elke 6 maanden je UV-C lamp vervangt)

YvetteJ
Lid FGF
Berichten: 432
Lid geworden op: 26-09-2016 15:55

Bericht door YvetteJ » 29-12-2016 22:39

De kool was inderdaad om de medicatie te verwijderen, vandaar ook dat ik het er zo snel alweer uit gehaald heb ook.

Ik ga morgen weer water wisselen, de geur lijkt vandaag iets minder te zijn. Morgen of overmorgen ook even nieuwe plantjes halen.
Zal jullie op de hoogte houden van de geurperikelen :P :P
Groetjes Yvette

Plaats reactie