Ammonia, en KH te hoog

Helder water, groenwater, waterwaardes, etc. [leden]
michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 22-02-2017 10:02

Hi Louise,

Hoe gaat het vandaag? Het moet nu toch wel eens stabiliseren. Is nu toch rond de 3 weken.

Meet je al Wat NO 2 en NO 3?

Vlekkie2016Pipi
Lid FGF
Berichten: 1862
Lid geworden op: 26-03-2016 01:49

Bericht door Vlekkie2016Pipi » 22-02-2017 11:22

Hoi Michelle,

Gisteren was No2 omhoog roze kleur op de kaart vannacht ammonia gemeten weer niet goed. Uit frustratie heb ik er Sera Toxivine eb Sera pro bact of zoiets in gemieterd. Ik dacht vanmorgen van nou nu zal de test wel geel uitslaan. NOU NEE HOOR! nog precies hetzelfde. Ik kan wel huilen straks gaan ze echt dood van vergiftiging. In het bad lukt niet in het aquarium niet. En ik heb nog steeds geen idee waar dit alles nou vandaan komt. Nadat de vissen twee weken in bad waren was het water goed. Ik krijg nu echt een knoop in mijn buik ervan.
:cry:

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 22-02-2017 13:56

Vind her zo sneu voor je en je visjes.

Maar als je NO 2 ook wat stijgt is het wel positief. Dat betekend dat er bacteriën in je filter aanwezig zijn om het ammoniak om te zetten. Meet je ook al wat NO3?

Als je ook NO3 meet betekend dat de stofwisseling op gang komt.

Gewoon veel verversen en toxivec of primer blijven doen. Vandaag of morgen moet het toch goed komen. Kan me helemaal voorstellen dat je er gek van wordt maar kleine verhogingen is niet ideaal maar kunnen ze best handelen. Mijne hebben ook bijna een maand in te hoge NO2 gezeten en is toch ook goed gekomen. Duurde ook zo lang, pfffff

Echt waardeloos die filtertoestanden. Als het straks wat rustiger is ga kijken voor nog een extern filtertje die erbij komt. Heb je nooit meer het gedoe dat je bacterie cultuur instort. Hoewel je natuurlijk de pech heb zoals bij mij dat ze allebei instorten. Het zit bij ons niet echt mee wat dat betreft. Hoeft geen hele sterke, dure te zijn. Gewoon 1 om je in te dekken.

Vlekkie2016Pipi
Lid FGF
Berichten: 1862
Lid geworden op: 26-03-2016 01:49

Bericht door Vlekkie2016Pipi » 22-02-2017 16:54

Dank je wel Michelle, voor je positieve kracht. X

Vlekkie2016Pipi
Lid FGF
Berichten: 1862
Lid geworden op: 26-03-2016 01:49

Bericht door Vlekkie2016Pipi » 23-02-2017 14:20

Hoi Allemaal,

Ik heb even jullie feedback nodig?

Ik zat zo eens terug te kijken in mijn schrift. Nu ben ik 22 jan bij Dino geweest. Dino rook toen al aan mijn test water dat het niet goed was. Ik ben verder terug gaan kijken en eigenlijk al vanaf begin januari was ik met medicijnen bezig en zag ik dat het niet goed ging.
Ik heb in de week van 22 jan idd geconstateerd dat de ammonia te hoog was. Ik heb toen nieuwe filterwatten en een een klein deel nieuwe media erin gedaan, slangen schoongemaakt en heb toen zoals jullie weten de vissen nog twee weken in het bad gehouden.
In de bak terug gedaan ammonia steeg weer, weer in het bad. En nu na tussendoor allerlei bacteriën, FTC FCC kleipoeder bactocultuur, Sera Toxivine blauwe ballen, tig keer water verversen is het nog steeds niet goed.

Is het misschien een optie om nog een groot gedeelte media te vervangen? Ik bedoel nieuwe Matrix? Want dit klopt toch niet? Dat zelfs met ammoniaverwijdwraar het water niet goed te krijgen is?

Ik hoor graag van jullie.

Gr Louise

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 23-02-2017 14:59

Je moet reken op 3 a 4 weken om je filter enigzins stabiel te krijgen. Vanaf de laatste keer dat je hem heb gereinigd of medicatie heb gebruikt. Had je de bilocil niet als laatste erin. Is dit filterveilig?

Zal proberen op de dummy manier uit te leggen omdat ik al die technische taal niet weet. De bacteriën die je toevoeg heeft verder weinig invloed op de tijd van het proces. Je hebt verschillende bacteriën nodig in een bepaalde balans. Je heb bactio a nodig en bacto b en bacto c etc. Van a heb je er bijv 100 nodig, van b 50 etc. Een teveel aan bacto a gaat weer ten koste van de groei van bacto 2. Op de normale wijze, filter aan met bacto en laten indraaien. Er ontstaat een kleine oorlog waar dan de benodigde bacteriën in bepaalde hoeveelheden gaan winnen en zo leven ze dan lang en gelukkig naast elkaar waar iedereen zijn taak doet waarvoor ze zijn aangenomen.

Dit is hetgeen hoe ik het snap. Als iemand denkt dat dit niet klopt graag feedback.

Ik heb geen idee wat er nu bij jou gebeurd omdat je toch wel al een hoop toestanden heb toegevoegd. Ik weet niet of dit van invloed is zodat je de juiste samenstelling heb van het aantal benodigde bactootjes van a en b etc. Wellicht heb je nu teveel b bactootjes waardoor a zich niet kan vermenigvuldigen of afsterven. Ofzo. Ik weet het ook niet of dit kan hoor maar lijkt me wel enigzins logisch.

Jammer dat we geen bacto deskundige hebben :roll:

als je nieuw filtermateriaal erin wil doen begin je weer bij het begin. Als je die keuze maak zou ik het alleen doen om geheel anders de bacteriën te laten groeien. Zonder al de toevoegingen. Gewone dosis levende bacteriën, primer als het echt uit de klauwen gaat lopen en verversen. Dit gaat zeker weer 3 a 4 weken duren!! Of gewoon verversen en afwachten. Als het na 4 weken nog niet goed is, opnieuw beginnen.

Pffffff

Vlekkie2016Pipi
Lid FGF
Berichten: 1862
Lid geworden op: 26-03-2016 01:49

Bericht door Vlekkie2016Pipi » 23-02-2017 16:11

Hoi Michelle, haha nou mijn complimenten hoe jij het uitlegt. Bedankt. Ik zal er nog even vanaf blijven. Maar ik ga nu zelfs snachts al kijken of ze nog leven. Is nie grappig :evil: ff mijn frustratie kwijt hoor.

Dank je wel

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 23-02-2017 16:58

Snap helemaal dat het niet leuk meer is. Ik werd er ook helemaal gek van. Het werd al zo erg dat ik dacht hoef niet te meten want weet zeker dat het weer niet goed is. Tot de dag......dan nog een paar dagen achterdochtig want geloofde er niet meer in. Dan de dag van pfffff

Google eens op denitriferende en nitriferende bacteriën aquarium. Daar staat het wat professioneler beschreven.

Heb me roeping als kinderjuffrouw gemist :P

Vlekkie2016Pipi
Lid FGF
Berichten: 1862
Lid geworden op: 26-03-2016 01:49

Bericht door Vlekkie2016Pipi » 24-02-2017 21:35

:whaa: :whaa: :whaa:
Afbeelding

NOU,.... IK DURF HET HAAST NIET TE GELOVEN MAAR,....

Vanmorgen donker groen, daarstraks geel, geel, geel. God wat hou ik ineens van die kleur. Duimen dat het morgen nog zo is.voor nu geniet ik maar vooral mijn visjes ervan.

Veel liefs Louise

Michel1968
Lid FGF
Berichten: 974
Lid geworden op: 09-06-2015 21:25

Bericht door Michel1968 » 24-02-2017 21:50

Hiep hiep hiep!!!

En ga nu pas weer ingrijpen als het ammonia-niveau TE hoog wordt. Een beetje kunnen ze over een korte tijd wel hebben...

Plaats reactie