Ammonia, en KH te hoog

Helder water, groenwater, waterwaardes, etc. [leden]
Plaats reactie
Vlekkie2016Pipi
Lid FGF
Berichten: 1862
Lid geworden op: 26-03-2016 01:49

Ammonia, en KH te hoog

Bericht door Vlekkie2016Pipi » 30-01-2017 11:38

Hoi hoi

Ik heb vanaf donderdag een ammoniak piek. Ik heb alles vervangen en schoongemaakt. gisteren nog een 'Aha moment' om de slangen schoon te maken. Omdat de ammonia gestaag aan het zaken was. Nu viel wat daar uit kwam wel mee want ik maak ze om de twee maanden schoon. Alleen waar ik wel van schrok is wat er uit het verloop stuk kwam. Dit is het stuk waar de instroom pijp en de slang naar de pomp aan vastgekoppeld zit.

Ik spoel deze meestal uit, zoals nu ook weer, en dan komt er wel eens een flossie uit? Echter op de een of andere manier schudde ik het water eruit, zo boven de wasbak, en raakte ik dat ding tegen de wasbak aan. Nou je wilt niet weten wat een drap eruit kwam? Ik heb gisteren 3/4 water weer ververst. Maar nu heb ik gisteravond gelezen dat het niet handig is om zoveel water te verversen. Ivb. Met PH in het water en de PH waarde in het kraanwater. Nu heb ik daarstraks weer ammonia getest en het gaat langzaam naar de 0.0. De test geeft nu lichtgroen aan. Alleen had ik gehoopt dat de ammonia nu op 0.0 (geel) zou staan.

ook heb ik de rest van de waardes getest met de JBL scan, en alles was goed, alleen mijn KH is 15d, te hoog dus
Nu geeft de app als advies aan, dat ik het water moet vermengen met omgekeerd osmosewater of gedeïoniseerd water ? Nu heb ik wel van het merk RIO gedemineraliseerd water staan is dat hetzelfde?

Ook een puntje van verwarring op de JBL Scan geeft ie als PH waarde aan 7.4 en met de test met de druppels is het 8?

Oke,.... Dus wat is wijsheid? Weer een 'beetje' water verversen of kan ik dat gedemineraliseerd water gebruiken ?

Gr Louise

Afbeelding

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 30-01-2017 14:26

Hi Louise,

Niet leuk gedoe met waterwaardes

Je waterwaardes hangen allemaal samen. Ketenwerking. KH waardes heeft weer te maken met je PH.

Er is duidelijk iets met je filter bacteriën gebeurd. Ik ben bang dat je dat niet ga recht trekken met allerlei toevoegingen. Het filter zal weer genoeg bacteriën moeten bevatten om stabiel te worden. Nu je visjes in het bad rond dobberen heb je geen vervuiling meer in je aquarium wat je filter nodig heeft om bacteriën aan te maken. Je heb ze nu goed schoon gemaakt maar ik ben bang dat er nu te weinig bacteriën zijn.

Zover ik ervan af weet heeft een filter een week of 3 nodig om enigzins in balans te raken zelfs met toevoegingen van bacteriën. Bactiballs. Hele grote verversingen in onstabiele filters is ook weer niet aan te raden.

Laat je de vissen in het bad dan moet je een klein beetje voer in het aquarium gooien zodat er wat vervuiling is wat je filter nodig heeft.

Osmose water, regenwater opvangen en dat even over witte filterwatten filteren is ook goed. Wat jij heb ken ik niet.

Ik gebruik geen teststrips. Iedereen zweert bij druppels maar ik heb ook verschil gezien tussen 2 merken druppels dus wat is wijsheid. Hoewel een 0,6 afwijking op PH ook niet heel ernstig is. Als je ammoniak en nitriet maar 0 zijn.

Pffff leuke hobby hè goudvissen :P bij mij ook ruim 2 weken verversen om no2 naar beneden te krijgen. Straks weer gezien er nu medicatie in zit en weer wat opgebouwde bacteriën om zeep zal helpen.

Er staat wel op die pakjes filterveilig maar ik neem aan dat elk medicijn wat je erin gooi toch een deeltje opgebouwde bacteriën uitroeit. Dus weer geklooi met filters. Weer geklooi met waterwaardes, weer veel verversen :wink:

Visjes blij mogen nog in bad blijven kunnen ze tenminste echte baantjes trekken.

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 30-01-2017 14:34

Als ik het logisch lees gedeoiniseerd water. Is zonder ionen.
Wat jij heb gedemineraliseerd is zonder mineralen.

Ionen en mineralen zullen verschillende dingen zijn dus zou dat niet gebruiken want daar zitten dus wel ionen in. Weet niet zeker hoor want ben niet van de scheikunde maar logischer wijs als ik het lees is het een verschil.

Vlekkie2016Pipi
Lid FGF
Berichten: 1862
Lid geworden op: 26-03-2016 01:49

Bericht door Vlekkie2016Pipi » 30-01-2017 15:07

Oke, ja het is een beetje verwarrend idd. Ik zal wel ff kijken of ik iets kan kopen. Visjes zijn idd blij joh,.. Alleen hoe lang ze er nog in mogen blijven? :lol: vanmorgen hoorde ik iets in de trant van" Jezus dit is toch niet NORMAAL! :lol:

Hoe lang gaat dat nog duren ? Moet je kijken!,......Eh ja,......die slierten bedoel je ? :lol: :lol:

Ik snap er helemaal niets meer van waarom er in dit water nog ammonia zit? Ik ben bang als ik er dan weer ontlasting in gaat gooien de waarde weer omhoog gaat. Ik heb ook nog KINGYO bacteriën ( vloeibaar) toegevoegd. Het is een raar iets idd. Maar ik ben achteraf wel blij dat ik erachter bent gekomen. Nu zwemt PiPi weer vrolijk rond. Het enige nadeel van dat ze in bad zitten is dat je ze niet goed kunt bekijken. In het aquarium zit licht dan zie je veel meer.
Nou jij bent ook nog Wel even zoet zo te horen. Ik doe nu maar even niets meer qua medicijn. Ik ben al blij dat ze niet meer op de bodem hangen. Maar goed weer een goede leerschool dit. Dit gebeurd me geen tweede keer.

Sterkte jij ook met die kleine rakkers. Ik hoop dat ze ook gauw opknappen en dat je ook je bak goed krijgt. JA HÉÉL LEUK,...
visjes
:wink:

wil
Lid FGF
Berichten: 724
Lid geworden op: 27-06-2016 17:18

Bericht door wil » 30-01-2017 18:11

Dat is lastig louise ik heb dat gelukkig nog nooit gehad
Ik hoop dat het snel weer in orde komt
Gr wil

Vlekkie2016Pipi
Lid FGF
Berichten: 1862
Lid geworden op: 26-03-2016 01:49

Bericht door Vlekkie2016Pipi » 30-01-2017 18:40

Dank je wel, Wil,... :wink:

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 30-01-2017 22:47

Vlekkie2016Pipi schreef:Oke, ja het is een beetje verwarrend idd. Ik zal wel ff kijken of ik iets kan kopen. Visjes zijn idd blij joh,.. Alleen hoe lang ze er nog in mogen blijven? :lol: vanmorgen hoorde ik iets in de trant van" Jezus dit is toch niet NORMAAL! :lol:

Hoe lang gaat dat nog duren ? Moet je kijken!,......Eh ja,......die slierten bedoel je ? :lol
:wink:
:twisted: als je dan echt lol wil hebben gewoon zeggen. Persoonlijk zie ik liever me elegante visje in bad dan jou :twisted:

Dan krijg jij de volgende ochtend een romantisch ontbijtje op bed, baquette pivlek met een glaasje ammoniak water.....

Vlekkie2016Pipi
Lid FGF
Berichten: 1862
Lid geworden op: 26-03-2016 01:49

Bericht door Vlekkie2016Pipi » 30-01-2017 23:27

michelle schreef:
Vlekkie2016Pipi schreef:Oke, ja het is een beetje verwarrend idd. Ik zal wel ff kijken of ik iets kan kopen. Visjes zijn idd blij joh,.. Alleen hoe lang ze er nog in mogen blijven? :lol: vanmorgen hoorde ik iets in de trant van" Jezus dit is toch niet NORMAAL! :lol:

Hoe lang gaat dat nog duren ? Moet je kijken!,......Eh ja,......die slierten bedoel je ? :lol
:wink:
:twisted: als je dan echt lol wil hebben gewoon zeggen. Persoonlijk zie ik liever me elegante visje in bad dan jou :twisted:

Dan krijg jij de volgende ochtend een romantisch ontbijtje op bed, baquette pivlek met een glaasje ammoniak water.....
Oh echt he, Michelle, hoe jij het weer verwoord hilarisch :lol: :lol:

Stef
Lid FGF
Berichten: 398
Lid geworden op: 13-07-2016 02:37

Bericht door Stef » 31-01-2017 12:17

Maak je niet druk om die drap in je slangen en koppelstukken, dat zit er bij mij ook altijd in. Ik maak als ik de pomp schoonmaak altijd alles schoon behalve de bacterieballetjes en er komt altijd verschrikkelijk veel meuk uit zetten bij mij. Zodra de pomp weinig opbrengst meer heeft maak ik schoon, de slangen, pompkop, koppelstukken, echt alles zit dan vol. Geloof niet dat dit het probleem is Louise want ik (klop ff af op echt hout) heb weinig ellende in de bak. Volgens mij is dat gewoon bacterie/alggroei ofzo.
Groet Stef.

Vlekkie2016Pipi
Lid FGF
Berichten: 1862
Lid geworden op: 26-03-2016 01:49

T

Bericht door Vlekkie2016Pipi » 31-01-2017 13:04

Hoi Stef,

Dank je wel voor je gerustellende woorden. Maar er zwemmen nu al vanaf donderdag geen vissen in en ik heb daarstraks weer gemeten en het is nog steeds niet in orde. Ik begrijp echt niet wat er aan de hand kan zijn?
Vind het maar raar.

Plaats reactie