Zweefalg

Helder water, groenwater, waterwaardes, etc. [leden]
YvetteJ
Lid FGF
Berichten: 432
Lid geworden op: 26-09-2016 15:55

Zweefalg

Bericht door YvetteJ » 09-03-2017 22:48

Na de bruinalg heb ik nu dus zweefalg en niet zo'n beetje ook, om gek van te worden.
Ik had gelezen dat bruinalg ook kon komen door verouderde verlichting, gezien ik een tweedehands aquarium heb gekocht en de lampen er idd oud uitzagen heb ik een paarse lamp vervangen door een nieuwe witte. De oude witte zit er nu ook nog in, die moet ik eigenlijk vervangen door een nieuwe paarse denk ik want ik gok dat de lichtintensiteit te hoog is en dat dat een van de oorzaken van m'n probleem is. Ik heb de verlichting nu op 8 uur per dag staan maar ook dat is niet voldoende om de alg te doen minderen.

Ik las net in een topic over groen water dat ammoniak er mee samen kan hangen, dit had ik een week of twee/drie geleden in m'n bak, was na een ww gelukkig ook gelijk weer weg.

Verder heb ik pas m'n luchtpomp eruit gehaald maar ik twijfel nu of dat verstandig was.

Wat kan ik eraan doen? Ik wil graag weer mooi helder water!
Groetjes Yvette

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 10-03-2017 10:55

Hi yvette,

Zou je zuurstof wel weer aanzetten. Dit is wel fijner voor je visjes.

Als je toch voor en afstrijkje ga bij dino neem een potje water uit je aquarium mee om te testen. Kan dino even je Nitraat meten. Op zich kunnen groene algen geen kwaad en lusten je visjes hier wel een hapje van. Dino zal ook wel weten wat je aan de alg kan doen.

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 10-03-2017 10:58

Wat voor filter heb je op het aquarium zitten, hoeveel liter, hoeveel vissen?

Michel1968
Lid FGF
Berichten: 974
Lid geworden op: 09-06-2015 21:25

Bericht door Michel1968 » 10-03-2017 12:19

owwhhhh.... ik zou zó graag een tijd groen water willen hebben... je moest eens weten hoe jaloers ik ben op mensen met groen water.

Wes
Lid FGF
Berichten: 44
Lid geworden op: 09-10-2015 12:49

Bericht door Wes » 10-03-2017 12:38

Michel1968 schreef:owwhhhh.... ik zou zó graag een tijd groen water willen hebben... je moest eens weten hoe jaloers ik ben op mensen met groen water.
Mits 'onder controle' gehouden ... ben ik het hier zoooo mee eens!
Van zeeaquarium naar fancy goldfish. Ik doe graag alles op m'n eigen manier!

YvetteJ
Lid FGF
Berichten: 432
Lid geworden op: 26-09-2016 15:55

Bericht door YvetteJ » 10-03-2017 17:00

Nou heren, kom het maar halen hoor haha! Ik word er echt gek van, heb na vier dagen al bijna geen zicht meer in m'n aquarium!

Een JBL Greenline 1501 op 240 liter water Michelle, 2 grote en 3 kleine vissen.
Ze gedragen zich weer normaal dus vooralsnog denk ik niet dat ik naar Dino ga, heb eigenlijk andere plannen van het weekend... Mijn eigen druppeltesten zijn gewoon oké, na 7 dagen zit m'n nitraat tussen de 12,5 en 25 mg/liter.

Zou een nieuwe lamp verschil maken?
Groetjes Yvette

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 10-03-2017 18:16

Algen is altijd een samenloop van omstandigheden en moeilijk om op te lossen. 8 uur licht is al vrij minimaal, groot filter, geen overbezetting. Denk dat het qua lampen niet zo heel veel uitmaakt. In een tropisch aquarium zal dit allemaal anders wezen want die verversen niet zo vaak en veel als ons. Die werken dan weer met CO2 enz. Is een hele hobby apart.

Zijn allerhande chemische middeltjes te verkrijgen maar dit is bijna altijd een tijdelijke oplossing want het komt gewoon terug. Er is een oorzaak die je moet oplossen.

Zorgen dat er absoluut geen zonlicht in je bak valt.
Koop wat snelgroeiende planten en geef deze voeding. Probeer wat vallisnera gigantea te krijgen. Dit zijn goede planten die veel stoffen opnemen. Planten zijn de concurrenten van algen. Als je planten het goed doen nemen deze de voedingstoffen op zodat er niets overblijft voor de algen.
Wellicht eens je stroming anders zetten en wellicht iets knijpen want de 1501 is best erg krachtig op 240 liter. Heb je de spraybar erop?

UV licht wil ook wel eens helpen maar ik weet niet of dit bij groene alg het geval is. Dit zal Michel beter weten.

Ik denk dat je visjes ontzettend balen als je hun groene snack afpak maar ik kan me ook voorstellen dat het voor het zicht niet zo leuk is.

Probeer het eerst zonder chemisch ingrijpen en heb dan wat geduld. Zal niet binnen een weekje opgelost wezen maar het heeft geen haast, kunnen ze nog ff snacken.

Michel1968
Lid FGF
Berichten: 974
Lid geworden op: 09-06-2015 21:25

Bericht door Michel1968 » 10-03-2017 20:16

michelle schreef:UV licht wil ook wel eens helpen maar ik weet niet of dit bij groene alg het geval is. Dit zal Michel beter weten.
UV-C is funest voor zweefalgen. Alle sporen worden geneutraliseerd zodat het zich niet meer kan voortplanten.

Vlekkie2016Pipi
Lid FGF
Berichten: 1862
Lid geworden op: 26-03-2016 01:49

Bericht door Vlekkie2016Pipi » 10-03-2017 20:27

Ik heb ook op bepaalde plekken groene alg. Op mijn invoerpijp en op de verwarming zie ik die groene slierten verschijnen. Ook op de bovenkant van het blad mijn Anubis.
Wat ik ook in mijn bak heb is een soort van witte ( alg) twee weken geleden zat het aan het glas. Nu zie ik het op de Anubis stengels en aan de onderkant van het blad zitten. Het lijkt net luis wat je in de tuin wel eens op je plantjes ziet. Ik hoop dat het geen beestjes zijn? Weet iemand wat dit zou kunnen zijn? Ik dacht zelf misschien door al die bacterieen die ik erin doet
Aan algenbloei? Maar ik weet niet hoe dat eruit ziet.

Michel1968
Lid FGF
Berichten: 974
Lid geworden op: 09-06-2015 21:25

Bericht door Michel1968 » 10-03-2017 20:56

Vlekkie2016Pipi schreef:Ik heb ook op bepaalde plekken groene alg. Op mijn invoerpijp en op de verwarming zie ik die groene slierten verschijnen. Ook op de bovenkant van het blad mijn Anubis.
Wat ik ook in mijn bak heb is een soort van witte ( alg) twee weken geleden zat het aan het glas. Nu zie ik het op de Anubis stengels en aan de onderkant van het blad zitten. Het lijkt net luis wat je in de tuin wel eens op je plantjes ziet. Ik hoop dat het geen beestjes zijn? Weet iemand wat dit zou kunnen zijn? Ik dacht zelf misschien door al die bacterieen die ik erin doet
Aan algenbloei? Maar ik weet niet hoe dat eruit ziet.
Zoals jij het beschrijft is het een soort van biomassa. Voelt het wat snotterig aan, kun je makkelijk wegvegen met je vingers? Vaak gaat het om resten voedsel, niet schadelijke organismen, andere niet in wat oplosbare zaken. Heb het zelf in de rijpingsbak en je ziet het in de normale bak na een dag of 4 ontstaan op het glas. Kan geen kwaad, ziet er alleen wat 'matjes' uit...

Plaats reactie