zeoliet

Helder water, groenwater, waterwaardes, etc. [leden]
Plaats reactie
michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

zeoliet

Bericht door michelle » 04-09-2017 15:47

Me No 2 waardes stijgen weer naar hoge waardes. Gisteren 80 % ververst en prime toegevoegd en vandaag weer op 0.6 wel weer na een eieren ontploffing. NH 3 blijft vrij laag. Me filters zijn dus nog niet in evenwicht.

Heb een doos zeoliet staan zou dit helpen om de NO 2 op peil te krijgen?
Kan het in een filterzak gewoon voor de uitstroom van me filter hangen zodat ik het filter niet weer hoef te demonteren?
Hoeveel en hoelang erin houden? Beter zeker en vernieuwen dan het stoffen gaat los laten ivm verzadigd
Over 13 dagen op vakantie en wilde de zeoliet er dan voor de zekerheid ook indoen omdat het dan net 3 weken na filteropschoning is en de verwachte nitrietpiek zal komen. Zal voor die tijd een dagje de zeoliet eruit halen om te zien wat me waardes doen.

Michel1968
Lid FGF
Berichten: 974
Lid geworden op: 09-06-2015 21:25

Bericht door Michel1968 » 04-09-2017 20:57

iets te weinig ervaring met zeoliet... ben niet zo van filtermateriaal dat kan verzadigen en weer afstoten...

De bactifeed van Dino heeft mijn filter na de antibiotica-ellende van drie maanden geleden binnen no-time stabiel gekregen, dat duurde eigenlijk maar een week of twee...

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 05-09-2017 21:34

Jammer. Ik lees op het net dat het voornamelijk een ammoniak en nitraat opruimer is. Ik heb hoge NO 2. Ik heb geen last van hele hoge ammoniak en logischer wijs lijkt het me ook wel nuttig als er wat ammoniak komt om de nitrificerende bacterieen te voeden zodat dit kan groeien. Ik heb de jbl filterstarter en bactiballs erbij.

Dan hou ik het maar zo en ververs gewoon elke dag en laat het maar zijn gang gaan en duimen dat de nitrietpiek snel voorbij is. Mocht het nog zo hoog zijn tegen de tijd dat ik op vakantie ga dan kan ik altijd nog de zeoliet erin doen en de vissenoppas instrueren om elke dag te meten en zo nodig te verversen. Manlief natuurlijk niet, die mag niets meer doen aan me vissen geen brokje meer geven :roll:

De verzorgster van die ouwe gaat de vissen verzorgen dat lijkt me een beter plan na het drama van de zomervakantie.

Het zou ook al heel veel schelen als ze nu eens ophouden met die @#$%% eieren. Iedere dag feest. Snap niet dat ze zoveel kunnen produceren. Volgens mij zijn de visjes die ik verleden jaar bij dino heb gekocht nu wel geslachtsrijp en zie geen paaipukkels dus ik denk dat het ook vrouwtjes zijn. 3 vrouwtjes die om de dag eieren produceren PFFFF :?

Michel1968
Lid FGF
Berichten: 974
Lid geworden op: 09-06-2015 21:25

Bericht door Michel1968 » 05-09-2017 22:01

Met de vele verversingen creeer je juist weer de ideale omstandigheden om weer eens flink kuit te schieten. Heb dat ooit eens met andere vissen gehad... kuit > verversen > kuit > verversen > kuit... soms moet je het even laten uitrazen...

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 12-09-2017 21:25

Gebruik bactifeed of ftr. Dan doe je het biologisch en dan blijft het ook goed.

Plaats reactie