UV en waterhelderheid II

Helder water, groenwater, waterwaardes, etc. [leden]
Arie
Lid FGF
Berichten: 89
Lid geworden op: 30-10-2011 07:45

UV en waterhelderheid II

Bericht door Arie » 04-12-2011 10:41

Toch maar even een separate topic in aanvulling op eerdere topics over helderheid. 2 weken gelden een nieuwe Eheim prof III 2078 in gebruik genomen voor mijn 260 bak. Zeer ruime krachtige pomp die zelfs 700 liter aan moet kunnen, voor de volgende bak :). Water blijft nu nog mistig en zo ongeduldig als ik ben moet dat nu opgelost :), ik weet dat echter geduld hierin een schone zaak is.........

Ik heb eigenlijk altijd geleerd in het begin voldoende bacteriën toe te voegen om de cultuur op te kweken. Dit heb ik dan ook gedaan. Nu vertelde men mij recentelijk in een aquarium speciaalzaak dat ik mijn bak even met rust moet laten en dat het dan inderdaad wel vanzelf helder zou worden, maar dan ook even niet meer verversen..... Dit laatste is echter lastig, want de vriendjes zwemmen hier vrolijk rond en de bodem moet ook schoon.

Tevens gaf men mij de oplossing van een UV filter wat ik nu wel overweeg.

Wat zouden jullie in mijn situatie doen qua verversingsbeleid en wel of niet bacteriën toevoegen?
hebben jullie ervaring met UV filters? Is het JBL UV filter een goede?

Kingyo
Lid FGF
Berichten: 517
Lid geworden op: 26-10-2011 20:36

Bericht door Kingyo » 04-12-2011 12:49

Je had eerst de bacterie cultuur natuurlijk moeten opstarten. dit heeft 2 weken tot een maand nodig.


Maar ik lees dat je er al vissen in hebt gedaan, daar had je dus even mee moeten wachten maar goed.


Als er al vissen in zitten, zou ik zeggen om de 3 dagen 80% verversen. Dit verminderen naar 50% na een week of anderhalf. Zodat je overtollig ammoniak en dadelijk ook nitriet uit de bak haalt.

Dit zo een 3 weken, dan begint de bacterie cultuur vanzelf. Hierna gewoon een wekelijks verversingsbeleid van minimaal 50%


Naast dit kan ik je een test kit aanraden zodat je kunt zien of de bacterie cultuur daadwerkelijk in orde is door naar de waardes te kijken.
Afbeelding

Arie
Lid FGF
Berichten: 89
Lid geworden op: 30-10-2011 07:45

Bericht door Arie » 04-12-2011 13:08

Ik weet dat ik te snel was Kingyo, ik ben mij bewust van mij fouten:), maar goed dat je dit aangeeft. Kan het alleen niet terug draaien helaas.

De water kwaliteit is goed, ik heb een kit, geen nitriet maar natuurlijk door te weinig verversen nu beetje teveel nitraat.

Mijn gevoel is dus gewoon inderdaad wel water verversen, maar dan niet teveel in 1 keer omdat ik dan bang ben de bacteriën die er dus nu al zijn weer te killen. Dacht zelf aan 30 % om de dag. Immers heb ik geen nitriet maar nitraat dus dat zou eigenlijk al redelijk goed moeten zijn.

Ik hoor graag nog andere meningen, alvast bedankt weer Kingyo

Kingyo
Lid FGF
Berichten: 517
Lid geworden op: 26-10-2011 20:36

Bericht door Kingyo » 04-12-2011 13:55

Als je ammoniak en nitriet waardes 0 zijn, dan is je bacterie cultuur al aardig van start hoor.
Afbeelding

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 04-12-2011 17:46

De bak draait dus al 2 weken met dit filter en de vissen?
Dan zou ik voor de zekerheid nog even 2 weken 2x50% per week verversen, ook om de hoge NO3 waarde eruit te krijgen.
Verder regelmatig even meten op NH3/NH4 en NO2 om te kijken of dat filter inderdaad een goede bacteriecultuur heeft opgebouwd.
Geen UV-filter gebruiken bij waterbloei. Dan wordt het aanwezige ammoniak helemaal niet meer opgenomen..
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 04-12-2011 19:30

even toevoegen ZS,
als de amonia/amoniak waardes wel 0 zijn,is een uv lamp een hele goede oplossing tegen waterbloei/zweefalg/etc.
ik gebruik er ook een,en het geeft meerdere voordelen vind ik.
-helderder water.
-minder bacterieen die bepaalde problemen veroorzaken.
-geen verandering in de meetbare waarden.
-en zoals gezegd het lost waterbloei/zweefalg op.al binnen 24 uur zichtbare veranderingen.

Arie
Lid FGF
Berichten: 89
Lid geworden op: 30-10-2011 07:45

Bericht door Arie » 04-12-2011 21:25

Bedankt weer allemaal,

@ Rex Hunt, wat voor een UV filter gebruik je? Heb je voorkeur voor een merk? Wellicht nog iemand anders?

Ik heb trouwens vandaag een flinke waterverversing gedaan en grote schoonmaak. Ik heb nu al het gevoel dat het weer de goede kant op gaat.... Vanavond leek het al veel beter.... Ben benieuwd...

En uhhhhh, het is allemaal jullie schuld, van iedereen!
Door jullie wil ik nu een groter aquarium!
Door jullie heb ik geen intern filter meer!
Door jullie heb ik nu een vrijwel kale bodem!
Door jullie heb ik nu een mega extern filter!
Door jullie voer ik nu van alles aan die varkentjes!
Door jullie gaat nu mijn waterrekening omhoog!
Door jullie wil ik weer meer vissies als ik een grotere bak heb!
Door jullie zit ik nu regelmatig op dit forum!

Maar wij genieten er enorm van!

Bedankt!

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 04-12-2011 22:23

@ Rex Hunt: Daar ben ik het niet helemaal mee eens.
Waterbloei is de beginfase van groenwater. Dus een zwevende groene algsoort.
Dit wordt veroorzaakt door een hoge ammoniakwaarde.
Groenwater voedt zich met ammoniak en licht, als je een van deze bronnen weg haalt gaat het alg dood.
Een goede bacteriecultuur zal het altijd winnen van groenwater.
Een UV-filter is dus nooit nodig als je zorgt voor 0,0 ammoniak en een goede bacteriecultuur.

Ik heb hier zelf ook mijn groenwater weg laten gaan door het gebruiken van een filter.
Er is geen enkel straaltje UV aan te pas gekomen.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Arie
Lid FGF
Berichten: 89
Lid geworden op: 30-10-2011 07:45

Bericht door Arie » 05-12-2011 09:39

@ZSjonnie, dus als ik je goed begrijp, is in die situatie een UV filter altijd overbodig? Dus jij maakt er nooit gebruik van?

We gaan maar weerveens een blik geduld open trekken en de tijd zijn werk laten doen....

Ferry
Lid FGF
Berichten: 1671
Lid geworden op: 25-10-2011 15:45

Bericht door Ferry » 05-12-2011 11:06

Ik ben het eens met ZSjonnie.. Eigenlijk is UV niks meer dan symptoombestrijding. De alg zorgt er juist voor dat je ammoniak/nitriet wordt verwerkt. Als je je alg gaat bestrijden kan dat funeste gevolgen hebben voor je waterwaarden (blijf indien je UV gaat toepassen dan ook goed verversen).

Je zult zien dat, zodra je bak goed is ingedraaid, de bacteriën in je filtermedium de algen gaan wegconcurreren. Daar kunnen wat maanden overheen gaan..

Plaats reactie