UV en waterhelderheid II

Helder water, groenwater, waterwaardes, etc. [leden]
ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 05-12-2011 17:38

@ Arie: Ik heb nog nooit een UV lamp in het echt gezien, zo erg is het :lol:
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 06-12-2011 19:40

niet mee eens,mijn amoniak en ammonia waarden waren 0 en toch had ik waterbloei.
rara politiepet.

verder heeft het nog meer voordelen.
beetje google doet wonderen.

Arie
Lid FGF
Berichten: 89
Lid geworden op: 30-10-2011 07:45

Bericht door Arie » 06-12-2011 19:45

Makkers staakt uw wild geraas :)

Vandaag mijn water gecheckt, en wat denk je, opeens Nitriet, en niet zo weinig, snap er geen hout van, zo ineens. Direct flink water ververst vanavond.... Bacteriën toegevoegd en nu maar een weekje weer laten draaien..... Dat cultuurtje werkt dus nog helemaal niet (voldoende). Zo zie je maar weer hoe belangrijk het is dat water steeds in de gaten te houden in een dergelijke situatie. Ik hoop maar dat onze vriendjes hier geen last van krijgen....

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 06-12-2011 20:29

Dat UV licht voordelen bied weet ik. Ik ga er zelf ook ooit gebruik van maken.
Maar waterbloei/groenwater heeft een oorzaak en dat is ammoniak.
Haal je deze oorzaak weg verdwijnt het waterbloei/groenwater, zo simpel is het.
Beweren dat groenwater kan blijven leven zonder ammoniakbron is onzin, dat is hetzelfde als beweren dat alg verschijnt door een te hoog NO3 gehalte bijvoorbeeld.
Dat wij de ammoniakgehalte niet kunnen meten met ons testsetjes is goed mogelijk, maar dat betekend nog niet dat het niet aanwezig is.
In groenwater kunnen wij ook geen ammoniak meten, dit wordt opgenomen door dat zweefalg, maar het is wel in zoverre aanwezig dat het groenwater kan leven.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Rex Hunt
Lid FGF
Berichten: 4457
Lid geworden op: 23-10-2011 11:18

Bericht door Rex Hunt » 07-12-2011 19:30

nogmaals,mijn amonia en amoniak waarden waren 0,niet meetbaar.
mijn fosfaat daarin tegen was torenhoog.
ik heb het ook getest toen ik barebottom en geen meetbare fosfaat waarden meer had.
uv uit en de zweefalg kwam niet terug.

en nu hou ik er over op.
er zijn meerdere wegen die naar rome leiden.

nu draait de lamp mee om de andere voordelen. :wink:

edit,over het niet meetbare en toch aanwezige ben ik het wel eens.
als we in een lab konden testen was het vast anders.

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 07-12-2011 19:44

Fosfaat veroorzaakt geen groene zweefalg.
Ik hou in mijn plantenbakken mijn fosfaat waarde op minimaal 2 en zou dit nog aanzienlijk durven verhogen zonder bang te zijn voor zweefalg.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Plaats reactie