Altijd 0,3% zout

Helder water, groenwater, waterwaardes, etc. [leden]
Plaats reactie
Yoshi
Beheer
Berichten: 648
Lid geworden op: 25-02-2018 11:20

Altijd 0,3% zout

Bericht door Yoshi » 14-04-2018 22:30

Nu weet ik dat koi-liefhebbers vaak een vast percentage zout toevoegen aan het water, we waren er al over aan het lezen op diverse websites maar waren nog niet overstag gegaan maar de vissokter raaden het ook aan dat het toevoegen van 0,3% zout ook een must is voor onze goudvissen.
Het is dan wel beter om het eerst op de helft te zetten voor het langzaam wennen en daarna eigenlijk altijd op 0,3% te houden.
Doen jullie dit ook en/of hebben julie dit geprobeerd en wat zijn julie meningen hierover.
Het word op best veel vooraanstaande int websites aangeraden, natuurlijk wel jodium vrij zout.

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 15-04-2018 09:56

Volgens mij staat bij het ziektegedeelte een heel stuk over zout bij sluiers.

Ik heb het wel gedaan maar vind het heel lastig als je medicatie moet gebruiken. Veel medicatie kan niet in combinatie met zout en zie het maar allemaal weer uit je aquarium te krijgen. Ook bepaalde filtermedia kan niet in combinatie met zout zoals zeoliet, puringen etc. Plantjes houden ook niet van zout.

Volgens mij gebruikt Michel wel continu zout in zijn aquarium.

Het doel van zout is beperken van parasieten en bacterieen. Bij gebruik van zout gaan de organen in de vis ook anders werken. Ik denk als je regelmatig ververs je ook bepaalde zaken afhevel en het al grotendeels beperk. Hebben je vissen toch last van het een en ander zal dat beetje zout niet gaan helpen en zul je medicatie in moeten zetten en dan is het zout alleen maar lastig.

Wat betreft de gevolgen van zout op de organen heb ik te weinig kennis in. Weinig info over op het net. Kan me er een beetje voorstelling van maken omdat zout ook gevolgen bij mensen kan hebben. Mensen met problemen aan het hart mogen soms ook geen zout omdat het op de nieren werkt. Het zout heeft ook gevolgen op de slijmhuid.

Koi zit normaliter buiten en ik denk dat deze leefomgeving wat meer last heeft van allerhande onuitgenodigde gasten. Blaadjes vallen in de vijver, vogelpoep en noem maar op dus de kans dat er iets in het watertje komt is vele maal groter dan je aquarium binnen huis.

het is weer een onderwerp wat is wijsheid :wink:

wil
Lid FGF
Berichten: 724
Lid geworden op: 27-06-2016 17:18

Bericht door wil » 15-04-2018 11:09

Ik zou dit zelf niet doen

Michel1968
Lid FGF
Berichten: 974
Lid geworden op: 09-06-2015 21:25

Bericht door Michel1968 » 15-04-2018 11:15

michelle schreef:Volgens mij gebruikt Michel wel continu zout in zijn aquarium.
Niet meer... m'n drijfplantjes houden er niet van. En met een gedeeltelijke 'hemelkijker' wil ik niet te veel direct licht in de bak...

Dus, geen zout meer voor mij.

Plaats reactie