Parel nitraat hars

Helder water, groenwater, waterwaardes, etc. [leden]
Plaats reactie
Yoshi
Beheer
Berichten: 648
Lid geworden op: 25-02-2018 11:20

Parel nitraat hars

Bericht door Yoshi » 22-06-2018 12:53

Kwam dit tegen, heeft iemand hier ervaring mee?
Parel Nitraat hars
Nitraathars = onmisbaar in uw aquarium!

Voordelen Nitraathars:
Gaat 15 jaar mee.
Geen nitraatpieken.
Ecologisch evenwicht = stabiliteit
Water wordt veel helderder.
Vis kleurt beter.
Vis eet beter.
Vis groeit beter.
Minder alg groei.

Plaats deze hars in een potfilter/bioloog m.b.v. een "panty, gafzak”, klik op deze link voor de aankoop van gafzak voor hars. Nitraathars is een ionenwisselhars die alleen nitraat verwijderd. Zelfs bij een laag nitraatgehalte worden er geen andere stoffen zoals bijv. calciumsulfaat verwijderd waardoor de pH waarde kan veranderen.De nitraat ionen worden uitgewisseld tegen onschadelijke chloride ionen. Ook bij hoge sulfaat concentraties heeft deze hars een hoge capaciteit. De levensduur van de hars is ongeveer 15 jaar.

Nitraat hars kunt u regenereren.
Wanneer u vanaf 20 mg/l nitraat in het aquriumwater meet is de hars verzadigd en dient u deze schoon te maken/regenereren.
Regenereren: ongeveer iedere 2 tot 4 weken. Afhankelijk van de hoeveelheid op te nemen nitraat.
Hoe: zeezout. Leg de hars 2 dagen in een goed beluchte emmer.
Dosering zeezout: 100 gram per liter.
Gevolg regenereren: het water in de emmer krijgt een bruin/zwarte kleur = puur nitraat.
Toedienen: in een panty plaats je het hars in de pot of biologisch filter.

Let op:
Dit middel nooit in aquarium/vijver houden wanneer u de bak met zout gaat behandelen. Gevolg = dat de hars de nitraat los laat en deze in uw aquarium komt. Na regeneratie de hars vochtig bewaren. De hars mag niet uitdrogen.
Afbeelding

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 22-06-2018 14:17

Ik heb nooit gebruikt. Ben wel eens hars tegen gekomen om NO3 te verlagen. Schijnt goed te helpen. Heb je dan z on hoge NO3? Drijfplantjes zijn ook nitraatvreters.

Yoshi
Beheer
Berichten: 648
Lid geworden op: 25-02-2018 11:20

Bericht door Yoshi » 22-06-2018 16:42

Haha nee en zeker niet sinds de Pothos, dat maakt niet dat ik dogmatisch blijf.
Er zijn veel wegen die naar Rome leiden en ook veel die ik nog niet bewandeld heb.
Ik vroeg het me af omdat dit voor mij iets nieuws is en het lijkt erg gebruiks vriendelijk, even in zout en het is herbruikbaar.

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 22-06-2018 18:47

Er is zoveel op aquarium gebied. Ik heb wel ooit de puringen zakjes gebruikt. Kristal helder water en ook renegeren. Zag niet heel schokkend verschil. Vind ook teveel gedoe. Moet in filter moet je onthouden wannneer je erin heb gestopt. mate van vervuiling moeilijk in te schatten. Niet te vergeleijken bij tropisch aquarium. Weet niet wanneer renegeren wil ook niet dat de boel los komt bij teveel belasting. Ik pak wel zulke dingen als er crisis situatie is ofzo. Ik gebruik dan de prime van seachem of zeoliet en kool. Net wat ik voor handen heb en wat het doel moet zijn. Als je weinig tot geen nitraat meet wat is dan het doel voor toevoegen van hars.

Heb 2 super grote planten op de kop weten te tikken. Zal straks even een foto maken. Ik vroeg of het pothos was maar de bloemen juffrouw had een hele naam. Ben ik alweer kwijt maar ziet er volgens mij uit als pothos. Zit op z on mos stang. Zal nog aardig klusje worden om hem los te krijgen. Ze had zelf ook een aquarium maar had er nog nooit van gehoord. Ik zou haar laten weten wat het resultaat was. Zij was bang gele dooie plant :P

Vlekkie2016Pipi
Lid FGF
Berichten: 1862
Lid geworden op: 26-03-2016 01:49

Bericht door Vlekkie2016Pipi » 22-06-2018 19:04

Hoi Michelle, ik heb ook zo’n plant maar ik ben nu eigenlijk een beetje bang voor wat er evt in de aarde heeft gezeten en in de wortels. Zal je net zien dat er weer één of andere parasiet in zit. Ik heb de plant al zo goed en kwaad schoongespoeld maar er blijft toch nog wat aarde tussen zitten. Ik wil het ook proberen maar durf het bij nader inzien niet zo.

michelle
Beheer
Berichten: 1948
Lid geworden op: 14-03-2016 21:47

Bericht door michelle » 22-06-2018 21:32

zover ik weet kunnen vissen parasieten niet overleven zonder water en vis dus lijkt mij erg sterk dat er wat in leeft wat op je vissen zal overgaan. Anders zet je hem even in een emmer om te kijken of er wat in leeft.

Yoshi
Beheer
Berichten: 648
Lid geworden op: 25-02-2018 11:20

Bericht door Yoshi » 23-06-2018 11:40

Ik zou me niet te druk maken over een stukje potgrond of beestje dat in de wortel zit, gewoon goed uitspoelen en wassen.
Zelf maak ik me altijd meer zorgen om aquarium planten want deze zijn compatible om wat over te brengen.
Google en Utube het anders eerst, dat heb ik ook tot in den treure gedaan voordat ik eraan begon.

Pothos word op veel manieren verkocht als hangplant of klimplant rond zo’n bruine stang.
Hier een foto van die ik heb als klimer en die jij waarschijnlijk ook hebt.

Afbeelding

Plaats reactie