indraaien bare-bottom

Helder water, groenwater, waterwaardes, etc. [leden]
Plaats reactie
BioTek
Lid FGF
Berichten: 113
Lid geworden op: 06-11-2011 20:49

indraaien bare-bottom

Bericht door BioTek » 24-12-2011 17:38

niet dat ik niet geloof in het indraaien van een nieuwe bak, maar ik vraag me af of het met een pure bare-bottom eigenlijk wel zin heeft.
ook aangezien we met goudvissen werken en we steeds 30-50% sommigen tot 80-100% waterwissels doen om de zoveel dagen.

vissengek12
Moderator
Berichten: 3195
Lid geworden op: 23-10-2011 00:25

Bericht door vissengek12 » 24-12-2011 19:15

Volgens mij gaat het vooral om de bacteriën die in het filter moeten vestigen. Als deze er goed in zitten kunnen ze wel wat aan. Maar om erin te komen, moet het wel ingedraaid worden.
Maar ik weet het ook niet goed hoor :roll:
Dit is wat mij het meest logisch lijkt :lol:

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 24-12-2011 23:55

Zelfs met grote waterwissels (tot 80%) zal de kwaliteit van het water na een bepaalde tijd slecht worden.
Een nitrietpiek is dus ook bij die grote waterwissels te verwachten.
Alleen als je gebruik gaat maken van 100% waterwissels (zeer regelmatig), kan je de indraaiperiode weglaten.
Als je wel een filter gebruikt duurt het wel lang voordat je een betrouwbare bacteriecultuur op heb gebouwd.
Dus wanneer je besluit minder te gaan verversen moet dit afbouwend zijn met veel testen.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Plaats reactie