Wat is dit?

Helder water, groenwater, waterwaardes, etc. [leden]
Plaats reactie
Bianca
Lid FGF
Berichten: 241
Lid geworden op: 22-10-2011 21:30

Wat is dit?

Bericht door Bianca » 09-01-2012 18:30

Ik heb een vreemde laag op mijn water drijven.
In eerste instantie dacht ik dat het om een kaamlaag ging, echter één keer met mijn hand er door leerde dat de laag poep-bruin is.
Dat heb ik bij een kaamlaag nog nooit meegemaakt. Heb het vaker bij die bak: het komt, wordt erger, neemt weer af... om een paar weken later weer terug te komen.
Het lijkt samen te gaan met een vreemde 'verharding' van de toplaag van mijn bodemzand, dat eveneens bruinig kleurt. Prik ik met mijn vinger door die bovenste verharding, stort het zand als het ware in. Ook dat, komt en gaat.

Het lijkt mijn waterwaarden niet nadelig te beinvloeden, en ook de (enige) bewoner ondervindt er geen hinder van. Bodemrot kan ik nergens ontdekken.
Ik dacht aan een soort alg, maar kan de voor mij bekende soorten alg niet bij dit plaatje plaatsen. Bacterien (ivm de 'kaam'laag op mijn water, en het verharden van de toplaag van mijn zand) dacht ik ook aan, maar dan heb je volgens mij geen bruine verkleuring.

Het gaat om een 300L bak, met een e1501 profi, met maar één bewoner. Zijn maatjes zwemmen nog vrolijk bij Dino. Ik gebruik een lange uitstroombuis, die in zijn geheel op het wateroppervlak gericht is, dus het water is volop in beweging (kan ook moeilijk anders, met een 1501 trouwens).

*edit* Ik gooi deze in subforum 'waterkwaliteit'. Omdat ik niet weet wat het is, weet ik niet of het hier thuishoort, ik gok er op.

Bianca
Lid FGF
Berichten: 241
Lid geworden op: 22-10-2011 21:30

Bericht door Bianca » 09-01-2012 21:21

Niemand?

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 09-01-2012 21:23

Heb je misschien een foto Bianca?

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 09-01-2012 21:23

Ik vermoed wel dat het alg is. Heb het hier ook in me bak gehad toen de goudvissen eruit waren..
En hetgeen wat je omschrijft bij je bodem lijkt mij toch een vorm van bodemrot..
Staan er planten in?
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 09-01-2012 21:37

Het is drijvende, maar heeft het ook de kleuren van de regenboog om het maar zo te zeggen?
Lijkt net bv als je je thee te lang koud heb staan, dan krijg je ook zo'n korstje op het water.

Bianca
Lid FGF
Berichten: 241
Lid geworden op: 22-10-2011 21:30

Bericht door Bianca » 09-01-2012 21:39

Planten nauwelijks, de bak is nog opstartende. Ik ga hem geheel inrichten met stekken uit de 450L.
Wat wel opvalt, en mij aan alg doet denken, is dat het -op de bodem- niet zit bij de plekjes waar planten staan.

Foto nog niet gemaakt, ik kijk morgen even.

Bianca
Lid FGF
Berichten: 241
Lid geworden op: 22-10-2011 21:30

Bericht door Bianca » 09-01-2012 21:40

FancyGoldfish schreef:Het is drijvende, maar heeft het ook de kleuren van de regenboog om het maar zo te zeggen?
Lijkt net bv als je je thee te lang koud heb staan, dan krijg je ook zo'n korstje op het water.
Nee, dat herken ik dus als een kaamlaag. Zo'n olie-achtige vlek. Maar als ik hier mijn hand doorheen haal, is mijn hand donkerbruin.
Dat ken ik niet van een kaamlaag?

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 09-01-2012 21:42

Silicaatalg wat zich niet kan hechten en gaat drijven?
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Bianca
Lid FGF
Berichten: 241
Lid geworden op: 22-10-2011 21:30

Bericht door Bianca » 09-01-2012 21:49

Dat is nog niet eens een gek idee Zsjonnie. Heb de ervaring dat zich dat voornamelijk op anubias wil hechten en die staat er nu inderdaa niet in.
Enige dat er tot heden in staat is een stekje lotus en wat valisneria. Op beiden hecht doorgaans inderdaad geen silicatenalg.
Het heeft ook inderdaad die kleur. Zal eens kijken of een filter resultaat geeft, al is dat bij mij andere bakken tot heden niet het geval, helaas. In ieder geval weinig resultaat daarmee behaald.

Plaats reactie