Nitriet.

Helder water, groenwater, waterwaardes, etc. [leden]
ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 09-02-2012 19:37

Kan je het deksel er niet vanaf halen dan?
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Irene
Lid FGF
Berichten: 1221
Lid geworden op: 24-01-2012 11:13

Bericht door Irene » 09-02-2012 19:44

Kan je niet zoveel mogelijk water eruit halen en dan in de douche/bad/wc leeggooien? Zo heb ik dat gedaan laatst, maar mijn bak was wel niet zo heel groot (54l)

Goud
Lid FGF
Berichten: 655
Lid geworden op: 26-01-2012 19:50

Bericht door Goud » 10-02-2012 19:40

Het is een fluval bak. Zit een kleine opening bovenin waar je net je hand in kan steken. Optillen om het laatste water eruit te gieten durf ik niet. Is nog een flinke laag en bang dat hij knapt. Is echt een rotbak wat dat betreft om te verversen. Er kan geen bovenkant vanaf want is van boven geheel glas op het deksel met gaas wat dus boven die opening waar ook de led's boven hangen na.

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 10-02-2012 19:54

Is het dan geen beter idee om gewoon een 'curverbak' te gebruiken tot die tijd?
Helemaal kaal, enkel een bruissteen/luchtpomp erin en elke 3e à 4e dag 100% water verversen.
Lijkt mij een stuk makkelijker ;)
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Goud
Lid FGF
Berichten: 655
Lid geworden op: 26-01-2012 19:50

Bericht door Goud » 10-02-2012 20:29

Heb alleen geen luchtpomp of bruissteen vind dat weer zo zonde van die korte tijd dat ik dat ga gebruiken. Lastig hoor.

Hoe zit dat trouwens met dat 100% verversen. Als je dat doet moet je dat zeker iedere dag blijven doen want in "kaal kraanwater' zonder enige (goede) bacterie komt dan toch ook weer nitriet omdat je dan al je bacterien hebt verwijdert behalve die in het filter?

Goud
Lid FGF
Berichten: 655
Lid geworden op: 26-01-2012 19:50

Bericht door Goud » 10-02-2012 20:31

Mijn nieuwe bak was trouwens van de week ook een hele dag wit heel raar. Nu alweer helemaal helder echt raar. Zouden dat ook bacterien geweest zijn die aan het werk waren? :oops:

FancyGoldfish
Site Admin
Berichten: 6397
Lid geworden op: 21-10-2011 18:12

Bericht door FancyGoldfish » 10-02-2012 20:46

Je heb toch dat spul gebruikt Fancy chrystal clear toch. Zo ja meet je nog nitriet?

Dat het weer helder word is ook de bedoeling.

Goud
Lid FGF
Berichten: 655
Lid geworden op: 26-01-2012 19:50

Bericht door Goud » 10-02-2012 20:52

Nee in de nieuwe bak nog niet de middelen gebruikt die is nog aan het opstarten.
Die was uitzichzelf wit geworden?

In de bak waar ze nu nog inzitten de kleine bak heb ik de middelen wel gebruikt. Die is ook weer helder sinds vandaag. Had ik eergister allen de clear ingedaan, en gister de clear en de poeder. Heb vandaag nog niet gemeten. Licht was al uit bij de visjes toen ik thuis kwam. Ga morgen weer flink verversen en daarna meten en uiteraard de middelen weer toevoegen. Nog 2 weken rekken en erbij blijven. Zag wel sinds een dag of 3 bruine algen op de planten en ruiten verschijnen net of de bak weer opnieuw opstart terwijl de bak dat al was voordat de vissen erin gingen. Maar goed vind alg niet erg.

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 10-02-2012 21:47

Een luchtpomp en bruissteen is iets wat altijd van pas kan komen.
Je zou altijd rekening moeten houden met eventuele quarantaine (nieuwe vis of ziektes).
Een simpel pompje is vrij goedkoop, dus wanneer je de kans ziet deze aan te schaffen, zeker doen.

Met 100% verversen moet je inderdaad 100% verversingen blijven gebruiken, omdat je vrijwel zonder bacteriecultuur werkt.
Maar in de kleine omgeving waar ze nu in zwemmen is het vrijwel onmogelijk om een stabiele bacteriecultuur op te bouwen.
Je zal hoe dan ook afhankelijk zijn van grote waterverversingen en/of middeltjes.

Wit water is bacteriebloei. Een teken dat er een hoge ammoniakwaarde aanwezig is (geweest).
Het is het begin van groene zweefalg, dat wat groenwater maakt.
Het is vooral nu dus erg belangrijk dat de vissen voortdurend schoon en zuurstofrijk water hebben, want ammoniak en nitriet kunnen grote schade aanrichten.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Goud
Lid FGF
Berichten: 655
Lid geworden op: 26-01-2012 19:50

Bericht door Goud » 10-02-2012 22:09

Jeetje dus heb ik mijn nieuwe bak die aan het opstarten is nog waarschijnlijk dus ook al een nitrietpiek gehad? Water zag 1 dag helemaal wit. Had in dit aquarium 2 emmers water uit mijn tropische bak gedaan en de rest bijgevuld met kraanwater verder niets. Tjee dan zal er vast in de nieuwe bak nog een nitrietpiek komen voordat de 3 weken voorbij zijn. Dat dat zo snel kan gaan zeg.

Mmm nog even 2 weken wachten en dan als het goed is is de nieuwe bak dan klaar. Zal ik een hoop minder gezeur krijgen hoop ik met die 2 (nog) kleine visjes in de 190 liter bak. :D

Plaats reactie