Nitriet.

Helder water, groenwater, waterwaardes, etc. [leden]
Goud
Lid FGF
Berichten: 655
Lid geworden op: 26-01-2012 19:50

Bericht door Goud » 07-02-2012 21:05

Ok dank je voor de tip. Zie zo gauw niets wat je los kan schroeven maar misschien is mijn vriend wel zo handig. :oops:

Fish
Lid FGF
Berichten: 1075
Lid geworden op: 27-11-2011 22:15

Bericht door Fish » 07-02-2012 21:07

Ik heb bij de gamma een heel simpel rubberen opzet stukje gekocht op de tuinafdeling. Ik heb namelijk een gekke kraan waar geen goed opzetstukje voor te vinden was. Dit ding kan je op iedere kraan zetten en draai je vast met een slang klem. Werkt perfect!

Voor het afhevelen gebruik ik nog steeds een bodemafzuiger ding en een emmer, dat doe ik dan terwijl ik via de tuinslang het aquarium laat leeg lopen. Twee vliegen in een klap :)

Ik heb in mijn nieuwe bak toen ook niet iedere dag zoveel ververst, ook in mijn Q-bak doe ik het niet iedere dag, maar iedere derde dag. Dus bijvoorbeeld maandag, donderdag, zondag. Is een beetje meer werk, maar als je je waardes goed in de gaten houdt hebben ze dan wel meteen een hele boel meer ruimte en hoeft het in principe niet fout te gaan..

En inderdaad niet te veel voeren, dan poepen ze ook niet zoveel ;)

Goud
Lid FGF
Berichten: 655
Lid geworden op: 26-01-2012 19:50

Bericht door Goud » 07-02-2012 21:15

Ga ik ze nu 2x per ga voeren ipv 3x.

Dus in de kleine bak gewoon doorgaan met veel verversen meer dan 50% per dag (doe nu 50 maar dat volstaat blijkbaar niet) en als ik besluit ze in de nieuwe bak te doen om de 3 dagen veel verversen en uiteraard meten.

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 07-02-2012 22:30

Ik zou de grote bak juist in laten draaien en in het kleine bakje dagelijks 100% water verversen..
Makkelijker en minimaal zo effectief (met gunstige bijwerkingen :lol:).
En dan gewoon meerdere keren op een dag blijven voeren..
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Goud
Lid FGF
Berichten: 655
Lid geworden op: 26-01-2012 19:50

Bericht door Goud » 08-02-2012 19:08

Ik heb vandaag niet gemeten ga ervan uit dat het nog steeds in het water zit het gif.
Heb de fancy toxix remover gebruikt vandaag. Helaas had ik te laat door dat ik in het water ook de chrystal moest mengen maar die ga ik morgen gebruiken dan ben benieuwd. Het nieuwe voer (A-plus) moeten ze aanwennen omdat het blijft drijven vatten ze het nog niet helemaal :D

Goud
Lid FGF
Berichten: 655
Lid geworden op: 26-01-2012 19:50

Bericht door Goud » 08-02-2012 19:11

Fish schreef:Ik heb bij de gamma een heel simpel rubberen opzet stukje gekocht op de tuinafdeling. Ik heb namelijk een gekke kraan waar geen goed opzetstukje voor te vinden was. Dit ding kan je op iedere kraan zetten en draai je vast met een slang klem. Werkt perfect!

Voor het afhevelen gebruik ik nog steeds een bodemafzuiger ding en een emmer, dat doe ik dan terwijl ik via de tuinslang het aquarium laat leeg lopen. Twee vliegen in een klap :)

Ik heb in mijn nieuwe bak toen ook niet iedere dag zoveel ververst, ook in mijn Q-bak doe ik het niet iedere dag, maar iedere derde dag. Dus bijvoorbeeld maandag, donderdag, zondag. Is een beetje meer werk, maar als je je waardes goed in de gaten houdt hebben ze dan wel meteen een hele boel meer ruimte en hoeft het in principe niet fout te gaan..

En inderdaad niet te veel voeren, dan poepen ze ook niet zoveel ;)
Hoe lang duurde de periode bij jou ongeveer dat het 1x per 3 dagen verversen nodig bleef?

Fish
Lid FGF
Berichten: 1075
Lid geworden op: 27-11-2011 22:15

Bericht door Fish » 08-02-2012 20:12

2,5 tot 3 weken..
Ik vond het niet erg om te doen omdat ik het onwijs leuk vond ze in die grote bak te zien zwemmen en ze onwijs zielig vond in hun 18l..
Zsjonnie heeft echter wel een punt dat heel veel verversen op 54l sneller gaat..

Goud
Lid FGF
Berichten: 655
Lid geworden op: 26-01-2012 19:50

Bericht door Goud » 09-02-2012 18:34

Heb gister denk 70% van de kleine bak ververst ipv 50. 100% gaat erg lastig omdat de bodem zich niet laat afzuigen onderin met een hevel. Moet scheppen en door de bouw van de bak kan dat alleen met een klein dopje :( Handig not :?

Vandaag nog steeds de hoogste concentratie nitriet. Weer de helft ververst durfde niet 3 dagen te wachten pff vervelend zeg.

ZSjonnie
Lid FGF
Berichten: 5243
Lid geworden op: 21-10-2011 18:39

Bericht door ZSjonnie » 09-02-2012 19:07

Wanneer je met een meetbare nitrietwaarde zit is het verstandig dagelijks zoveel mogelijk te blijven verversen.
In kleine bakjes is een bodem af te raden, omdat dit je onderhoud een stuk moeilijker maakt.
Als je nu een 100% verversing had kunnen doen, was je meteen van het nitriet af geweest.
Goudvis kwekers zijn het niet altijd eens met goudvis importeurs die het niet altijd eens zijn met goudvis houders.
Ieder heeft een ander doel, standpunt en perspectief. Hierdoor is een mening niet per se fout.

Goud
Lid FGF
Berichten: 655
Lid geworden op: 26-01-2012 19:50

Bericht door Goud » 09-02-2012 19:28

Ik heb geen bodem erin. 100% verversen wil ik van het weekend gaan proberen. Heb deze bak al eerder een keer helemaal leeg gehaald voordat de vissen erin gingen en ik de bodem eruit had gehaald. Wat een hel zeg. Moet de laatste liters echt eruit scheppen met een heel klein glaasje door het gat aan de bovenkant van de bak (fluval).

Ging er vanuit dat als je het nitriet sterk verdunt je het ook wel kwijt bent op een gegeven moment. Ze moeten na aankomend weekend nog 2 weken in de bak zitten (zondag staat de nieuwe bak een week) dus dat is wel een lastig karwei als ik dat iedere dag zou moeten doen want moet de vissen ook eruit scheppen dan en in een dichte bak zetten zolang en het filter op een bak laten draaien etc. Doordeweeks gaat mij dat qua tijd gewoon niet lukken.

Plaats reactie